16 رفتاری که والدین نباید در آموزش به فرزند خود فراموش نمایند

به گزارش مجله 90 جعبه، وقتی صحبت از قوانین آداب و معاشرت است، فاصله ای جدی بین نسل ها وجود دارد. بر اساس نظرسنجی مرکز امور عمومی آسوشیتدپرس، سه چهارم آمریکایی ها اظهار داشتند که فکر می نمایند رفتارها در ایالات متحده طی چند دهه گذشته بدتر شده است. یک مثال این است: 50 درصد جوانان فکر می نمایند استفاده از تلفن های همراه در رستوران ها کاملاً قابل قبول است، در حالی که تنها 20 درصد از افراد بالای 60 سال با این نظر موافق هستند. به همین خاطر بسیاری از آداب باید به وسیله والدین در آموزش به فرزند گنجانده گردد.

16 رفتاری که والدین نباید در آموزش به فرزند خود فراموش نمایند

چرا آداب مهم است؟

جودی آر. آر. اسمیت، بنیانگذار مشاوره آداب معاشرت می گوید: بخش مهمی در آموزش به فرزند شما آموزش رفتارهای خوب به او است زیرا به آنها یاری می نماید تا در زندگی پیروز تر باشند و رنگ و بوی بهتری در جامعه ایجاد می نماید. نداشتن آداب اولیه در همه زمینه های زندگی بچه ها تأثیر می گذارد.

نحوه آموزش به فرزند

اسمیت می گوید، آموزش آداب و رسوم احتیاجی به مبارزه ندارد. او پنج مرحله ساده برای تربیت را توصیه می نماید:

  • در خانه تمرین کنید. بچه ها را از قبل برای شرایط مختلف آماده کنید تا در لحظه غافلگیر نشوند.
  • انتظارات متناسب با سن شان از آنها داشته باشید. بدانید که کودک شما در هر مرحله از زندگی چه توانایی هایی برای یادگیری و انجام دارد. والدین اغلب از آنچه فرزندانشان می توانند از عهده این فرصت برآیند متعجب می شوند.
  • مثال خوبی بزنید. بچه ها بهترین تقلید کار هستند، بنابراین حتی اگر فکر می کنید آنها تماشا نمی نمایند رفتارهای خود را مثال بیاورید.
  • از تهدیدها و مجازات ها بگذرید. اگر آنها کار نمی نمایند و تقویت مثبت در طولانی مدت موثرتر است. (استفاده از تهدیدها نشانه این است که شما ممکن است پدر یا مادری سمی باشید).
  • مصاحبه را ادامه دهید. مطمئن شوید که فرزندان شما می دانند که همواره می توانند با سوالاتشان به سراغ شما بیایند.

رفتارهای فراموش شده ای که همه بچه ها امروزی باید بدانند

این قوانین آداب و معاشرت قبلاً دانشی اساسی در نظر گرفته می شد اما این روزها بسیار نادر است. اطمینان حاصل کنید که بچه های مدرن شما می دانند این رفتارهای به سبک قدیمی آنها را از سایر همسالان خود (و بسیاری از بزرگسالان) محترم تر می نماید.

بدانید چه موقع باید تلفن را خاموش کنید

بیشتر بچه ها حتی بسیاری از جوانان، تلفن هوشمند خود را دارند یا دسترسی زیادی به گوشی والدین دارند که به این معنی است که آنها احتیاج دارند که آداب کار با تلفن همراه را آموزش ببینند. آداب این کار از آنجا آغاز می گردد که بدانید چه موقع باید آن را خاموش یا بی صدا کرد و از دسترس خارج کرد، مانند سالن های سینما، عبادتگاه ها، مهمانی های تولد و شام های خانوادگی.

آموزش به فرزند برای گفتن خواهش می کنم

یادآوری گفتن لطفا و سپاسگزارم یک آغاز عالی است اما شما همچنین باید به بچه های خود بیاموزید که چگونه مودبانه یک تشکر را بپذیرند. بسیاری از بچه ها می گویند مسئله ای نیست، خوب یا در صورت تشکر از آنها اصلاً جواب نمی دهند. پاسخ مناسب این است که بگویند خواهش می کنم.

اقدامات کوچک خدماتی

این اقدامات کوچک مهربانی است که به جامعه یاری می نماید تا مسرور تر باشد. چینک می گوید، مواردی مانند باز نگه داشتن درها، برداشتن وسایل افتاده یا اجازه دادن به شخصی که در صف جلوی شما قرار بگیرد، مسیری طولانی را طی می نماید. به کارهای کوچک مودبانه فکر کنید که حتی بچه ها خردسال می توانند برای بزرگسالان و بچه های دیگر انجام دهند. البته، به آنها بیاموزید که این کار را به روشی ایمن انجام دهند، وقتی فرد بالغی را می شناسند که در آنجا حضور دارد و آنها را مجبور نکنید با غریبه هایی که با آنها راحت نیستند تعامل نمایند.

گفتن سپاسگزارم به گارسن های رستوران

گفتن سپاسگزارم بستر همه رفتارهای خوب است اما این روزها بسیاری از بچه ها (و بزرگسالان!) از تشکر از افرادی که هر روز به روشی به آنها یاری می نمایند، چشم پوشی می نمایند، مانند پرسنل سالن انتظارات، کارمندان فروشگاه ها، معلمان و رانندگان اتوبوس. این فقط در خصوص ادب نیست بلکه در خصوص آموزش دادن به بچه ها است که دیگران را با ارزش ارزیابی و تأیید نمایند. چینک می گوید: در نهایت این امر به آنها یاد می دهد که با دیگران مثل اینکه خادم آنها هستند رفتار ننمایند.

دادن جایگاه خود

دادن جایگاه به یک فرد مسن یا باردار قبلاً امری عادی بود اما این روزها بسیاری از افراد راحتی کودک خود را بر دیگران ترجیح می دهند. مگر اینکه خیلی کوچک یا بیمار باشند در غیر این صورت بیشتر بچه ها کاملاً قادر به ایستادن برای مدتی هستند (حتی ممکن است آن را ترجیح دهند!) و این فرصت کاملی برای یادگیری مهربانی و تفکر درباره دیگران است. این به ویژه یادآوری خوبی برای نوجوانان و جوانان است که ممکن است به دنبال این نباشند که ببینند اطرافیان شان به یاری احتیاج دارند.

پاسخ دادن به یک رویداد

درست است که این روزها دعوت ها بسیار سرگرم نماینده تر شده اند اما حتی اگر یک کارت کاغذی دریافت می کنید، بازهم پاسخ شما مهم است تا میزبان بتواند آماده گردد. دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است کودک از پاسخ دادن منصرف گردد: آنها ممکن است ترجیح دهند شرط بگذارند و منتظر دعوت مهیج تری بمانند، آنها ممکن است نخواهند با میزبان صحبت نمایند یا با تلفن تماس بگیرند، ممکن است حواس پرت شوند یا فراموش نمایند یا ممکن است بخواهند نه بگویند و طرف مقابل را ناامید نمایند. صرف نظر از دلیل، مهمتر از هر زمان دیگری است که در آموزش به فرزند خود بی درنگ پاسخ دادن و قبول یا رد دعوت را یاد دهید که به عنوان نشانه احترام و تشکر از دعوت شدن است.

منتظر ماندن هنگام غذا خوردن تا وقتی همه نشسته و غذا سرو گردد

پارکر می گوید، چه در خانه غذا بخورید و چه در رستوران، آداب و معاشرت مناسب هنوز می گوید باید منتظر بمانید و وقتی آغاز به خوردن غذا کنید که همه پذیرایی شوند. این تصور که بسیاری از افراد تصور می نمایند بچه ها باید بلافاصله غذا بخورند اشتباه است زیرا حتی بچه های خیلی کوچک هم می توانند چند دقیقه منتظر بقیه بمانند.

کم کردن صدا

گریه کردن، خندیدن یا فقط صحبت کردن بچه ها می تواند بسیار بلند باشد. پارکر می گوید، والدین باید به کودک خود در خصوص نحوه تعدیل صدا و لحن بر اساس شرایط، بسیار زودهنگام بیاموزند. می توانید آن را به یک بازی سرگرم نماینده برای بچه ها تبدیل کنید، مانند اینکه چه کسی می تواند آرام ترین سرود را نجوا کند.

به نوبت صحبت کردن

بچه ها قطع نماینده طبیعی هستند اما گرچه تمایل آنها برای توجه شما طبیعی و مناسب است اما احتیاج آنها به هزینه دادن دیگران در مکالمه نیست. پارکر می گوید به کودک خود بیاموزید که بر بازوی شما ضربه بزند و سپس صبورانه منتظر بماند تا قبل از صحبت کردن او را تأیید کنید. اگر حرفتان را قطع کرد، با آرامش به او بگویید که قطع کردن حرف دیگران بی ادبانه است و به او بگویید که به زودی با او صحبت می کنید. به یاد داشته باشید که این امر باید دو طرفه پیش برود و وقتی نوبت به صحبت می رسد حرف او را قطع نکنید.

مشاهدات مودبانه

گفتن اینکه عمو فلوید به نظر باردار می رسد یا اینکه از غریبه ای بپرسد که چرا روی صورتش لکه های پولکی (آکنه) وجود دارد رفتاری طبیعی برای رشد بچه ها است که از دنیای خود می آموزند. لیزا گروتس، کارشناس آداب و معاشرت می گوید: با این حال، باید به آنها آموزش داده گردد که کلمات آنها دیگران را تحت تأثیر قرار می دهد و می توانند با اظهارنظر در خصوص ظاهر افراد، آنها را آزار دهند. تعارفات خوب است اما صحبت در خصوص ظاهر دیگران در جمع باید ممنوع باشد. به آنها بیاموزید که در صورت شک کردن، باید منتظر بمانند تا در خلوت به شما بگویند.

پوشاندن سرفه یا عطسه

گروتس می گوید، این روزها بیش از هر زمان دیگری مهم است که به بچه ها سرفه یا عطسه در دستمال یا آرنج خود را یاد بگیریم. این فقط مسئله بهداشت نیست - هیچ کس از خیس شدن لذت نمی برد - بلکه راهی است که به دیگران یاری می نماید در اطراف شما احساس امنیت و راحتی نمایند. وی اضافه می نماید: نباید فراموش کنید که به آنها بیاموزید بعد از آن بگویند ببخشید.

نوشتن یادداشت یا کارت تشکر

هدیه دهندگان دوست دارند بدانند که هدیه آنها دریافت شده و گیرنده از آن لذت می برد. گروتس می گوید، به بچه ها در هر سنی باید یاد بدهید که هنگام دریافت هدیه، کارت تشکر و یادداشت بنویسند. گزینه مدرن دیگر ارسال متن یا ایمیل تشکر است، ترجیحاً با یک عکس زیبا از فرزند که هدیه را در دست دارد یا یک علامت تشکر.

استفاده از آداب و رسوم اجتماعی (رسانه ای) خوب

گروتس می گوید، مگر اینکه خیلی کوچک باشند در غیر این صورت این روزها بیشتر بچه ها در رسانه های اجتماعی حضور دارند و این بدان معناست که باید به آنها میزان و نبایدهای تعاملات اجتماعی را به صورت آنلاین آموزش دهید. این می تواند خود مقاله ای بلند بالا باشد اما اصول اصلی شامل عدم ارسال تصاویر یا تگ کردن افراد دیگر بدون اجازه آنها، دادن اطلاعات شخصی و گفتن آنلاین چیزی است.

خودشان را معرفی نمایند

بسیاری از بچه ها از برقراری ارتباط چشمی یا صحبت با افرادی که آنها را نمی شناسند خودداری می نمایند و باید به آنها آموزش داده گردد که چگونه مودبانه به دیگران سلام نمایند. گروتس می گوید: راه ایده آل برای معرفی خود برقراری تماس چشمی، دست دادن و لبخند گرم است. با این حال، اگر دست دادن منع گردد (مانند همه گیری ویروس کرونا) یا کودکی با لمس شخص دیگری احساس راحتی نکند، تکان دادن سر یا ضربه آرنج کاملاً قابل قبول است.

سر وقت بودن

گروتس می گوید، حتی اگر بچه ها قرار نیست رانندگی نمایند، می توان به آنها اهمیت آمادگی و به موقع رسیدن را آموزش داد. این بخش آموزش به فرزند نه تنها به فرایند روانشان یاری خواهد نمود بلکه نشانه احترام به همکلاسی ها، همبازی ها، معلمان و اعضای خانواده آنها است. با بچه ها، این به این معنی است که به آنها بیاموزید چگونه انتقال از یک فعالیت به فعالیت دیگر را مدیریت نمایند، یادگیری گفتن زمان و همواره کنار گذاشتن چیزهایی مانند کفش و کت در آموزش به فرزند بسیار مهم است.

صحبت تلفنی

نسل جوان ممکن است مهارت بیشتری در استفاده از تلفن های هوشمند داشته باشد اما افراد مسن معمولاً رفتار بهتری نسبت به تلفن های هوشمند دارند. این هشدار دهنده است که کودک اصول مکالمه تلفنی را نمی داند. به آنها بیاموزید که به جای اینکه فقط تلفن را قطع کند یا آن را به یک فرد بزرگسال تحویل دهد، سلام بگویند و برای خاتمه دادن به مکالمه هم چیزی بگویند. به کودک خود نشان دهید که چگونه می تواند یک تماس تلفنی را آغاز کند، خود را معرفی کند و چگونه به نوبت صحبت کنید. اطمینان حاصل کنید که آنها همچنین می توانند تماس های ویدیویی را مدیریت نمایند.

منبع:

rd

منبع: هفت گنج
انتشار: 3 فروردین 1400 بروزرسانی: 3 فروردین 1400 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1426

به "16 رفتاری که والدین نباید در آموزش به فرزند خود فراموش نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "16 رفتاری که والدین نباید در آموزش به فرزند خود فراموش نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید