اصول طراحی و چاپ بروشور و نمونه خلاقانه و خاص

به گزارش مجله 90 جعبه، بروشورها شامل کاغذهایی می شوند که عموما برای اطلاع رسانی و تبلیغات مورد استفاده قرار می گیرند و به اشکال و غالب های مختلفی طراحی و فراوری می شوند. مواردی مانند جزوه، پمفلت (سه لتی) و یا حتی برگه های جدای از هم در داخل یک بسته یا پوشه، و یا به صورت پیوست در روزنامه ها، در قفسه های مختلف در فروشگاه های مربوطه (سوپرمارکت، داروخانه و ...)، در ورودی بناهای باستانی و حتی شهرها برای معرفی آنها، فرودگاه ها، سینماها و هر جای دیگری که فکرش را بکنید. محدودیتی برای توزیع آن وجود ندارد.

اصول طراحی و چاپ بروشور و نمونه خلاقانه و خاص

به گزارش خبرنگاران به نقل از چاپ آقا، در این متن قرار است به اصول طراحی بروشور و آنالیز انواع آن بپردازیم:

اصول طراحی بروشور

بروشورها به صورت های مختلفی توزیع می شوند و البته در مباحث طراحی مربوط به آنها جدای از مباحث فنی طراحی، باید تا حد ممکن محلی که یک بروشور دیده می گردد را در نظر گرفت. برای مثال می توان به بروشورهایی که در سینماها پخش می گردد اشاره نمود. محیط سینما تاریک است و خواندن مطالب یک بروشور در نور کم بسیار سخت است. مگر اینکه بروشور مورد نظر رنگی تیره و متن ها و اطلاعات آن دارای رنگ روشن باشند.

یا در خصوص بروشورهایی که در فرودگاه مورد مطالعه قرار می گیرند باید به این نکته توجه کرد که در ترمینال های مسافری مثل فرودگاه، راه آهن و اتوبوسرانی تقریباً اکثر افراد حاضر تنها یک دست خالی برای دریافت و دیدن یک بروشور دارند و دست دیگرشان در حال حمل کیف دستی یا چمدان است.

موضوع بروشور

با توجه به اینکه بروشورها برای اطلاع رسانی سریع و کوتاه استفاده می شوند موضوع در آنها هیچ محدودیتی ندارد. می تواند در خصوص یک بیماری و داروی آن باشد و یا حتی توضیحات کلی در خصوص شاتل فضایی! تنها نکته مورد نظر در خصوص انواع بروشور همان کوتاه و خلاصه بودن آن است. زمانی که دیدید مطالب مورد نظرتان احتیاج به فضایی بیشتر از یک بروشور چند لتی و یا چند صفحه ای دارد، سعی نکنید که با ریزتر کردن متون و یا بالابردن تراکم مطالب به هر شکل ممکن آن را به دست بیاورید، چرا که با این کار اولین رسالت یک بروشور که اطلاع رسانی می باشد را نقض می کنید و صرفاً یک کاغذ رنگی و شلوغ و بی محتوا را به دست بازدیدکنندگان می رسانید و مطمئنم که چنین قصدی ندارید.

بروشور سه لت

بیشترین انواع بروشورهای استفاده شده نوع سه لتی آن است. مدل های دو لتی و چهارلتی هم وجود دارد. اما بیشتر این مدل مورد توجه طراحان و مشتریان این محصول قرار گرفته و استفاده می گردد. بروشورهایی با لت بیشتر از چهار اصلاً پیشنهاد نمی گردد. چرا که احتمال بروز خطا در پروسه فراوری آن خیلی بیشتر از حالت های دیگر است و ریسک کار را بالا می برد.

انواع و نمونه بروشور

بروشورها گاهی به صورت یک صفحه با تا زدن در چند جهت مختلف (پمفلت) و حالت های متنوع ایجاد می شوند. از مدل های تا زدن یک بروشور چند لتی می توان به زیگزاگ(Z)، دروازه ای و آکاردئونی اشاره نمود.

بروشور درسی

بروشورهایی که معمولاً در مراکز آموزشی از مهدکودک گرفته تا دانشگاه ها استفاده می گردد را عموماً بروشور درسی می گویند. این بروشورها معمولاً حاوی مطالبی مشتمل بر روش های آموزشی، فوق برنامه ها، رتبه ها و افتخارات و اهداف مرکز آموزش می باشند. برای طراحی چنین بروشورهایی دو هدف در نظر گرفته می گردد. هدف اول دانش آموزان هستند و مطالب مربوطه مرتبط با سلایق و نگاه آنها باید طراحی گردد و هدف دوم والدین و اولیا دانش آموزان هستند که تصمیم نهایی را برای حضور یا عدم حضور فرزندانشان در مرکز آموزشی مورد نظر را می گیرند.

بروشور خلاقانه

بروشورهای خلاقانه طراحی و ظاهر بسیار متفاوتی نسبت به بروشورهای معمول دارند و به همان نسبت زحمت بیشتری برای آنها کشیده شده است. چه در زمینه طراحی و چه در زمینه فراوری که بسیار حساس و تا حد زیادی سخت می باشد. چنین بروشورهایی به همان نسبتی که هزینه فراوری و طراحی آن بالاست اما از نظر بینندگانشان بسیار مورد توجه و استقبال قرار می گیرد و می توان گفت که ارزش هزینه کردن را دارد.

نحوه چاپ بروشور

بروشورها مانند سایر محصولات چاپی فراوری می شوند و در طی روند فراوری و بعد از پروسه چاپ به شکل معین شده خط تا می خورند. مگر در خصوص بروشورهای خاص که این روند طولانی تر است.

چاپ بروشور خاص

چاپ بروشورهای خاص مراحل و الزاماتی بیشتری را می طلبد. از آن جمله مراحل طراحی تیغه و قالب سازی و در مرحله فراوری علاوه بر چاپ مرحله لترپرس به آن اضافه می گردد.

طراحی چنین بروشورهایی باید با توجه به نتیجه نهایی و با دقت و ظرافت بسیار انجام گردد. بروشورهای زیادی را دیدم که در مرحله فراوری به خاطر اشتباهات میلی متری طراحی از ادامه فراوری بازمانده اند.

طراحی و چاپ بروشور با چاپ آقا

شرکت چاپ آقا (chapagha.com) با فراهم آوردن کلیه احتیاجهای مربوط به فراوری انواع بروشورها کوشش کرده که کلیه سلیقه ها را در زمینه فراوری این محصول پوشش داده و بتواند جوابگوی احتیاجهای مشتریان باشد. در این زمینه بخش های مختلفی در سایت تعیین شده و توضیحات به همراه قالب مربوطه در وبسایت چاپ آقا قرار داده شده است که کاربر می تواند با مراجعه و دانلود آنها نسبت به طراحی و سفارش فراوری اقدام کند.

انتهای رپرتاژ خبری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 99

به "اصول طراحی و چاپ بروشور و نمونه خلاقانه و خاص" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصول طراحی و چاپ بروشور و نمونه خلاقانه و خاص"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید