باید 420 میلیون مترمکعب از مصرف کلی آب تهران کاهش یابد.

به گزارش مجله 90 جعبه، خبرگزاری خبرنگاران- مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت: 420 میلیون مترمکعب از مصرف کلی آب تهران باید کاهش یابد.

باید 420 میلیون مترمکعب از مصرف کلی آب تهران کاهش یابد.

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، آقای یوسف رضاپور در نشست خبری امروز گفت:باتوجه به رشد جمعیت استان تهران، تامین آب شرب با مشکل روبرو است که برای برطرف این مشکل باید تا پنج سال آینده، 420 میلیون مترمکعب از این مصرف کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه جمعیت فعلی تهران 13، 3 میلیون نفر است، اضافه نمود: تا سال 1410 این رقم به 20 میلیون نفر خواهد رسید که تامین آب این جمعیت، بسیار سخت است.

وی با بیان اینکه ما باید به نحوی مصرف و برنامه ریزی کنیم که در تامین آب با مشکل روبرو نشویم، گفت: هم اکنون در دنیا کشور هایی مانند مکزیک وجود دارد که به صورت رسمی در هفته سه روز به مدت 10 ساعت آب شرب قطع است و به هر حال باید آبی وجود داشته باشد که برای مصرف تامین گردد.

رضاپور با اشاره به اینکه افزایش جمعیت تهران باید به هر شیوه ممکنی کنترل گردد، افزود: رشد بی برنامه جمعیت این استان، ما را برای تامین آب شرب با مشکل روبرو خواهد نمود بنابراین سازمان های مربوطه از جمله وزارت کشور یا شورای امنیت ملی نباید اجازه بدهند که جمعیت تهران از میزان مشخصی، افزایش یابد.

وی با بیان اینکه طبق مصوبه کمیته سازگاری با کم آبی در یک افق 20 ساله یک میلیارد و 288 میلیون مترمکعب از مصرف آب استان تهران باید کاسته گردد، ادامه داد: طبق استاندارد مصرف دنیای کشور ها باید فقط 20 درصد از منابع آب در اختیار را مصرف نمایند که این کار به منظور پایداری منابع و محیط زیست رخ خواهد داد، اما مصرف بیش از 60 درصد به معنای روبروه با بحران است که متاسفانه ما در ایران هم اکنون 86، 7 درصد مصرف می کنیم که این به معنای بروز بحران برای منابع آب کشور است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت: طبق مصوبه ستاد سازگاری با کم آبی تا سال 1405 باید 420 میلیون مترمکعب از کل آب مصرفی استان تهران در همه بخش ها کاهش یابد که 320 میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی و 25 میلیون مترمکعب هم در بخش صنعت رخ خواهد داد.

رضاپور با تاکید بر اینکه برای کاهش مصرف آب باید زیرساخت ها و فرهنگ درست مصرف کردن آماده باشد، اضافه نمود: باتوجه به اینکه کارگروه ستاد مبارزه با کم آبی با حضور نمایندگان از سوی وزارت جهادکشاورزی، وزارت صمت، آب و فاضلاب و همه سازمان های ذینفع برگزار می گردد برنامه ریزی ها طبق توانمندی های این سازمان ها اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه میزان بارندگی های تهران از ابتدای مهرماه تا به امروز 226، 6 میلی متر بوده است، گفت: این مقدار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 11 درصد کاهش داشته، اما نسبت به متوسط بلندمدت با 27 درصد رشد روبرو است.

رضاپور با بیان اینکه نوع بارش ها به دلیل تغییر اقلیم و افزایش دما به صورت باران رخ داده است، اضافه نمود: پوشش برفی این استان در سال های گذشته به خصوص دو سال اخیر بسیار کم شده است.

وی درخصوص حجم مخازن سد های پنج گانه این استان ادامه داد: هم اکنون 566 میلیون مترمکعب حجم ذخیره مخازن سد های پنج گانه تهران است که در مقایسه با سال گذشته 69 میلیون مترمکعب کسری دارد که این شرایط تامین آب شرب را تا انتها شهریور سال 1400 با نگرانی هایی روبرو نموده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران با تاکید بر اینکه مشترکان ما باید آب را درست مصرف نمایند، گفت: سرانه مصرف آب در تهران به ازای هر نفر 348 لیتر در شبانه روز است که این رقم در کشور های پیشرفته که دو سه تا برابر بیشتر از ما بارندگی دارند 70 تا 220 لیتر در شبانه روز اعلام شده که البته ما باید تا جایی که امکانش وجود دارد با درست مصرف کردن این رقم را کاهش دهیم.

رضاپور با اشاره به برنامه ریزی برای طرح هایی جهت تامین آب شرب تهران در سال های آینده، اضافه نمود: یکی از راه حل های تامین آب شرب تهران نشتی آب سد لار است که ما با دریافت مجوز تا قبل از انتها امسال و احداث 28 کیلومتر تونل تا 15 سال آینده 160 میلیون مترمکعب آب سد لار را برای تامین آب شرب شرق تهران انتقال خواهیم داد البته مجوز انتقال آب از سد طالقان نیز با احداث 51 کیلومتر تونل گرفته خواهد شد.

وی درخصوص پرونده های قضایی تجاوز به حریم در استان تهران ادامه داد: ما تا به امروز 481 دستور قضایی گرفته ایم که 356 مورد به مرحله اجرا رفت و 51 هکتار آزاد شد، اما تخلفات موجود در استان تهران بسیار بیشتر از این رقم است که ما برای رسیدگی به آن ها نیاز به نیروی بیشتر داریم به همین دلیل این رسیدگی ها با اولویت بندی انجام می گردد و بسیار سخت است.

رضاپور گفت: تا به امروز 4 هزار و 767 هکتار سند مالکیت تک برگی به نام دولت گرفته شده که 3 هزار و 626 هکتار متعلق به امسال است و البته این حرکت خوبی برای دریافت اسناد مالکیت در استان تهران است.

وی درخصوص چاه های غیرمجاز اضافه نمود: از 44 هزار حلقه چاه موجود در تهران 33 هزار چاه غیرمجاز است که البته ما به چاه های حفرشده قبل از سال 85 مجوز پروانه برداشت معادل نیم لیتر بر ثانیه ارایه می کنیم در این راستا تا به امروز سالانه هزار و 200 تا هزار و 400 حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده که از برداشت 200 میلیون مترمکعب آب از منابع آب زیرزمینی جلوگیری شده است البته امسال 200 مورد نصب کنتور هوشمند بر روی چاه های کشاورزی صورت گرفته است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت: انتقال 280 میلیون مترمکعب پساب تصفیه خانه جنوب تهران به دشت ورامین با احداث 34 کیلومتر لوله گذاری که 18 کیلومتر آن صورت گرفته است از دیگر فعالیت های صورت گرفته در استان تهران که به طور کامل سرمایه گذاری آن توسط بخش خصوصی صورت گرفته است و با تامین سرمایه به نظر می رسد تا انتها شهریور سال آینده این طرح به انتها برسد.

رضاپور افزود: شهرداری ها و دهیاری ها اعلام می نمایند که اگر ما تراکم نفروشیم از بین خواهیم رفت و این در حالی است که فروش هر تراکم به معنای ایجاد یک مسئولیت است بنابراین این سازمان ها باید درآمد خود را از جای دیگری تامین نمایند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 22 فروردین 1400 بروزرسانی: 22 فروردین 1400 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1463

به "باید 420 میلیون مترمکعب از مصرف کلی آب تهران کاهش یابد." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید 420 میلیون مترمکعب از مصرف کلی آب تهران کاهش یابد."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید