برای تشخیص راست از دروغ، راهی نیست به جز یافتن راستگویان، درمان را به درمانگران بسپاریم

به گزارش مجله 90 جعبه، عضو هیئت مدیره انجمن ترویج علم با بیان این که عجیب نیست اگر حرفی راست را دروغگویی بگوید، اما ناتوانی در تشخیص اصل از بدل علت هراس از شنیدن سخن راست از دروغگویان است، پس برای تشخیص اصل از بدل راهی به جز یافتن متخصصان نیست، تاکید کرد: بیماری ناشی از کرونا شهر را گرفته است. مهربانان، عاشقان، عارفان، نانوایان، داستان پردازان و ساحران هرچند دوست داشتنی اند، (بیاییم) تنها قدردان مهربانی، عرفان، نان و داستان شان باشیم و درمان را به درمانگران بسپاریم.

برای تشخیص راست از دروغ، راهی نیست به جز یافتن راستگویان، درمان را به درمانگران بسپاریم

به گزارش خبرنگاران، دکتر کیوان الستی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با پیوستن به پویش #علمی-شو کرسی یونسکو در ترویج علم، یادداشتی را در صفحه اینستاگرا می کرسی یونسکو در ترویج علم منتشر کرده که در این یادداشت آمده است:

عجیب نیست اگر حرفی راست را، دروغگویی بگوید. عجیب نیست اگر اخبار درست را، روزنامه زردی بنویسد. عجیب نیست اگر بدل کاری به اصلی اشاره کند و عجیب نیست اگر درمانِ موفقی را ساحری (تصادفاً) تجویز کند.

شاید دروغگو نانوای خوبی باشد، زردنویس عاشق بی نظیری باشد. بدل کار بندباز ماهری باشد و گاهی شاید هیچ کس مهربان تر و شریف تر و ادیب تر از مارگیری ماهر نباشد.

پس چه هراسی هست از شنیدن راستی از دروغگویان، ادب از زردنویسان، علم از جادوگران و درمان از مارگیران؟

اشکالش اندک است: ناتوانی در تشخیص اصل از بدل. راستی و ادب و اصالت و شفا برای راستی و اصالت و شفا بودنشان دلیل می خواهند. حرف راست، هرچقدر هم راست اگر دروغگویی بگوید، داستان هر چقدر جذاب اگر زردپیشه ای روایت کند و نسخه هر چقدر شفا اگر منسوخی آن را بپیچد، راست و جذاب و شفا هستند اما ...

موجه نیستند.

برای تشخیص راست از دروغ راهی نیست به جز تشخیص راستگویان. برای تشخیص اصل از بدل راهی نیست به جز یافتن متخصصان و تشخیص دارو از شرنگ، راهی ندارد (و هرگز ندارد) مگر تشخیص درمانگران.

راستگویان را با راستگویی هایشان شناخته اند، ادبا را با وزنِ آثارشان، متخصصان را با تخصصشان، اصیل زادگان را با اصالتشان و درمانگران را (نه تنها با درمان هایشان که) با ادب و تخصص و اصالت دعوی شان.

بیماری شهر را گرفته است. مهربانان و عاشقان و عارفان و نانوایان و داستان پردازان و ساحران هرچند دوست داشتنی اند، (بیاییم) تنها قدردان مهربانی و عرفان و نان و داستان شان باشیم و درمان را به درمانگران بسپاریم.

به گزارش خبرنگاران، کرسی یونسکو در ترویج علم به منظور مقابله با شبه علم، اخبار غیرعلمی و باورهای غلطی که این روزها پیرامون کرونا ویروس جدید در جامعه منتشر شده، پویشی را به نام #علمی-شو راه اندازی کرده و از همه علاقه مندان به مباحث علمی درست، دعوت می کند با تولید و ارسال پیام های کوتاه صوتی، تصویری و متنی، در راستای جایگزینی اندیشه و رفتار صحیح علمی در جامعه به جای هراس از این بحران، این پویش را یاری کنند.

کرسی یونسکو در ترویج علم از صاحبنظران، متخصصان و نیک اندیشان دعوت کرده است از طریق ایمیل کرسی به نشانی [email protected]، صفحه اینستاگرام unescocps و کانال تلگرامی @unescocps به پویش #علمی-شو بپیوندند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 787

به "برای تشخیص راست از دروغ، راهی نیست به جز یافتن راستگویان، درمان را به درمانگران بسپاریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای تشخیص راست از دروغ، راهی نیست به جز یافتن راستگویان، درمان را به درمانگران بسپاریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید