بچه هایی که گوشت نمی خورند

به گزارش مجله 90 جعبه، در جدیدترین و قدیمی ترین راهنماهای تغذیه ای به تمامی افراد در گروه های سنی مختلف در خصوص چگونگی نوع تغذیه توصیه هایی شده است تا افراد بتوانند به حداکثر اندازه سلامت در طول عمرشان دست یابند. در این راهنماها،

بچه هایی که گوشت نمی خورند

نویسنده: دکتر محمدرضا وفا *

در جدیدترین و قدیمی ترین راهنماهای تغذیه ای به تمامی افراد در گروه های سنی مختلف در خصوص چگونگی نوع تغذیه توصیه هایی شده است تا افراد بتوانند به حداکثر اندازه سلامت در طول عمرشان دست یابند. در این راهنماها، موادغذایی پروتئین دار مانند گوشت ها صندلی خاصی دارند و بخش عمده ای از یک رژیم غذایی را شامل می شوند.

مصرف متعادل این گروه برای همه افراد به خصوص بچه ها زیر 5 سال، اهمیت خاصی دارد. به این علت که بچه ها زیر 5 سال در دوران رشد سریع هستند وجود بعضی از موادمغذی مانند روی، آهن و ویتامین A که مهم ترین منبع خوراکی تامین آنها، گوشت قرمز و سفید است به صورت روزانه در وعده های مصرفی شان الزامی است و مصرف روزانه 2 تا 3 واحد (هر واحد گوشت حدود 30 گرم گوشت پخته شده معادل سه چهارم قوطی کبریت است) توصیه می گردد بنابراین با کاهش یا حذف گوشت از برنامه غذایی بچه ها زیر 5 سال، مهم ترین موادمغذی مورد احتیاجشان تامین نخواهد شد.

بیشتر بچه ها در این سنین به علت استحکام کم دندان هایشان جویدن تکه های گوشت برایشان سخت است و از خوردن این ماده غذایی مفید امتناع می نمایند. بنابراین توصیه می گردد گوشت کاملا پخته و به صورت ریش ریش یا به صورت چرخ نموده باشد. حتما باید از انواع گوشت ها؛ گوشت قرمز و سفید (مرغ و ماهی) و انواع دریایی (ماهی، میگو و...) که هر گروه حاوی میزان خاصی از موادمغذی مورد احتیاج بدن هستند استفاده گردد. بهتر است بدانید موادغذایی دریایی منبع انحصاری ید هستند و در عملکرد صحیح تیرویید، مغز و عملکرد فیزیکی بدن تاثیر مهمی دارند. براساس مطالعه هایی که در جهان و به خصوص در کشور خودمان روی بچه ها اجرا شده، معین شده است بچه های که روزانه کمتر از مقادیر توصیه شده یعنی 2 تا 3 واحد از انواع گوشت ها را استفاده می نمایند مهم ترین عارضه ایجادشده در آنها کاهش سرعت رشد فیزیکی (اختلالات رشدی) است. این مساله مهم ترین و شایع ترین مشکل بچه ها در این سنین است و با کاهش سرعت رشد فیزیکی که روی نمایه قد بر سن کودک تاثیرگذار می گذارد خود را نشان می دهد. به علاوه کمبود این موادمغذی باعث بروز بعضی از مسائل ثانویه مانند اختلا ل هایی در سیستم ایمنی، رشد و استحکام استخوان ها و سایر قسمت های بدن خواهد شد.

از آنجا که تغذیه، دانش تعادل به شمار میرود بنابراین اگر در مصرف هر کدام از گروه های غذایی بیش از حد مورد احتیاج زیاده روی گردد، مسائل متعددی بروز خواهد نمود. به علت اینکه متابولیسم پروتئین در بدن نسبت به کربوهیدرات ها و چربی ها به انرژی بیشتری احتیاج دارد، در اثر مصرف فراوان گوشت به اسم منبع پروتئین کبد و کلیه با افزایش عملکردی بالا روبرو است ضمن اینکه هضم و جذب پروتئین سخت است و انرژی بیشتری برای هضم آن ضروری است بنابراین مصرف بیش از حد آن درنهایت باعث کاهش وزن، مصرف انرژی بیشتر در متابولیسم، افزایش مواد نیتروژنه، ازته و درنهایت افزایش اوره خون و اسیدی شدن PH خون خواهد شد. بعلاوه با افزایش دریافتی سهم این گروه از موادغذایی، مصرف سایر موادغذایی کاهش می یابد و از آنجا که هرکدام از گروه ها تامین نماینده بعضی از موادمغذی مورد احتیاج هستند قطعا مسائل دیگری بروز خواهد نمود.

پی نوشت ها:

* متخصص تغذیه و رژیم درمانی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

منبع: هفته نامه سلامت

منبع: راسخون
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1741

به "بچه هایی که گوشت نمی خورند" امتیاز دهید

1 کاربر به "بچه هایی که گوشت نمی خورند" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بچه هایی که گوشت نمی خورند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید