تغییرات آب وهوا چگونه بر خلق وخوی ما تاثیر می گذارد؟

به گزارش مجله 90 جعبه، وقتی باران می بارد حال و هوای همه ما عوض می گردد و احساس متفاوتی داریم. اما وقتی روزهای زیادی باران می بارد برایمان خسته کننده می گردد و دوست داریم دوباره آسمان آفتابی را ببینیم. این موضوع درباره تمام تغییرات آب وهوایی وجود دارد. مثلا با رسیدن پاییز از سرد شدن هوا خوشحالیم اما وقتی به زمستان می رسیم دیگر از سرما خسته شده ایم و دوست داریم زودتر تابستان از راه برسد. چه چیزی باعث این اتفاقات در ما می گردد؟ آیا تغییرات آب وهوا و خلق وخو با هم در ارتباط هستند؟

تغییرات آب وهوا چگونه بر خلق وخوی ما تاثیر می گذارد؟

در این مطلب از خبرنگاران مگ می خواهیم درباره تاثیر تغییرات آب وهوایی بر خلق وخو صحبت کنیم.

ارتباط ناشناخته آب وهوا و خلق وخو

تحقیقات محدودی درباره ارتباط تغییرات آب وهوا و اثر آن بر خلق وخوی افراد اجرا شده است اما شواهدی وجود دارد که وجود این ارتباط را تایید می نماید. نظریه این تاثیرات اولین بار در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 مطرح شد. در مطالعه ای که در سال 1984 انجام شد، کارشناسان به آنالیز انواع متغیرهای خلقی مثل اضطراب، افسردگی، خوش بینی و پرخاشگری و ارتباط آن ها با متغیرهای هوا پرداختند. متغیرهای هوای مورد آنالیز شامل اندازه تابش آفتاب، اندازه بارش باران، درجه حرارت هوا، باد، اندازه رطوبت هوا و فشار هوا می شدند.

در این مطالعه معین شد که اندازه تابش نور خورشید، دمای هوا و اندازه رطوبت موجود در هوا بیشترین تاثیر بر خلق وخو را دارند. بعلاوه معین شد که اگر اندازه رطوبت هوا زیاد باشد باعث کاهش تمرکز و افزایش اندازه خواب آلودگی می گردد. اگر شما هم در فصل های پر باران یا مرطوب به شمال کشور سفر نموده باشید یا ساکن استان های شمالی باشید حتما این موضوع را تجربه نموده اید. پس این طبیعی است که در روزهای ابری و بارانی تمایل بیشتری برای خوابیدن داشته باشیم.

مطالعه دیگری در سال 2005 انجام شد که تاثیر شرایط آب وهوا بر خلق وخو را تایید کرد. در این مطالعه معین شد وقت گذراندن در فضای باز با هوای مطبوع بر بهبود خلق وخو و حافظه تاثیر دارد. بعلاوه معین شد که فصل بهار ارتباط مستقیمی با بهبود خلق وخوی افراد دارد چون مردم در تمام زمستان با سرما روبرو بودند و با رسیدن هوای گرم تر روحیاتشان تغییرات مثبتی می نماید. البته وقتی تابستان می رسد و هوا گرم تر می گردد افراد دچار افت خلق وخو می شوند و بی حوصلگی جای خود را به سرزندگی می دهد.

شواهدی که این تاثیر را انکار می نمایند

همانطور که گفتیم تحقیقات علمی درباره این موضوع ادامه دارد و دانشمندان هنوز به یک جواب معین نرسیده اند. مطالعات گوناگون به پاسخ های متفاوتی می رسند. مثلا در مطالعه سال 2008 معین شد که آب وهوا هیچ تاثیری بر بهتر شدن خلق وخو ندارد. در نتایج همین مطالعه عنوان شده است که نور خورشید، باد و دما می تواند به صورت جزئی بر مسائلی مثل خستگی تاثیرگذار باشد. بعلاوه بیان شده است که مدت زمان سپری شده در هوای مطبوع می تواند خلق وخو را به اندازه بسیار کمی بهبود دهد اما تاثیر آن به صورت مداوم قابل توجه نیست.

پس می توانیم به این نتیجه برسیم که هنوز علت علمی و معینی در ارتباط با تغییرات آب وهوایی و خلق وخو وجود ندارد اما تجربه شخصی افراد به ما می گوید که این تاثیر واقعا وجود دارد. نباید فراموش کرد که خلق وخو بسیار پیچیده است و عوامل مختلفی بر آن تاثیر می گذارد و تغییراتش فقط به یک عامل، مثل شرایط هوا، وابسته نیست. تاثیر آب وهوا در افراد مختلف، با توجه به شخصیت و شرایط روحیشان، فرق دارد و نمی توان گفت که مثلا باران می تواند حال همه را خوب کند.

آیا هر شخص آب وهوای مخصوص به خودش را دارد؟

یک نظریه وجود دارد که می گوید هر فرد تحت تاثیر یک آب وهوای خاص و متفاوت قرار می گیرد. مثلا اختلال عاطفی فصلی (SAD) با تغییرات فصلی ایجاد شده یا از بین می رود. شناخته شده ترین SAD افسردگی زمستانی است که در فصل زمستان و به علت کوتاه بودن روزها احساس می گردد. البته باید بدانید که فقط 6% از افراد به SAD مبتلا هستند و در نتیجه این یک اختلال خلقی محسوب می گردد. با این حال موسسه ملی سلامت روان احتمال می دهد که شکل خفیفی از این اختلال در بین مردم بسیار شایع است.

کارشناسان و محققان متوجه شده اند روحیات نیمی از افراد مورد مطالعه به شکل قابل توجهی تحت تاثیر تغییرات آب وهوایی بوده است در حالی که نیمی دیگر هیچ واکنشی نسبت به این تغییرات نشان نمی دادند. در نتیجه افراد را بر اساس واکنش آن ها به تغییرات آب وهوایی به 4 دسته تقسیم کردند:

  • افرادی که تحت تاثیر آب وهوا نیستند و خلق وخویشان وابسته به تغییرات آن نیست.
  • افراد عاشق تابستان؛ خلق وخوی این افراد در روزهای گرم و آفتابی بهتر می گردد.
  • افراد متنفر از تابستان؛ خلق وخوی این افراد در روزهای سرد و ابری بهتر می گردد.
  • افراد متنفر از باران؛ این افراد احساس می نمایند بارش باران آن ها را آزار می دهد.

پس معین می گردد که برخی از افراد در برابر تغییرات آب وهوایی مقاوم هستند در صورتی که برخی دیگر به راحتی نسبت به آن واکنش نشان می دهند و روحیاتشان با تغییر الگوهای آب وهوایی تغییر می نماید.

چرا باران حال ما را خوب می نماید؟

کیمبرلی هرشنسون، درمانگر و متخصص اضطراب و افسردگی، می گوید: باران صدایی شبیه به نویز سفید ایجاد می نماید. مغز یک سیگنال قوی از نویز سفید دریافت می نماید و احتیاج کمتری به دریافت ورودی های حسی احساس می نماید. در نتیجه ما احساس آرامش بیشتری می کنیم. این اتفاق در اثر قرار گرفتن ما زیر نور مستقیم خورشید هم پیش آمده و مغزمان را تحریک کند.

نویز فراوری شده به وسیله باران به صدای صورتی هم مشهور است. صدایی که فرکانسش ناخودآگاه را درگیر می نماید اما اندازهش آنقدر زیاد نیست که باعث حواس پرتی گردد. صدای صورتی می تواند تاثیر مثبتی بر خواب و حافضه داشته باشد. به گزارش ایندیپندت کمبود خواب نشانه افسردگی، اضطراب و بعلاوه وجود برخی از بیماری ها است. در مطالعات مختلف معین شده است افرادی که خواب کافی ندارند توانایی کمتری برای مقابله با افکار منفی و رها شدن از آن ها دارند. یک روز بارانی می تواند برای افراد درگیر با اختلال خواب مانند دارو و حتی شفا عمل کند.

به گفته گاردین ممکن است باران تاثیر منفی بر خلق وخو نداشته باشد. در مطالعه که به وسیله پروفسور فرانتس بوشا در سال 2015 انجام شد معین شد باران و فصل های بارانی تاثیر منفی بر روحیات و احساسات فراد ندارد. پس می بینیم که تغییرات هوا و خلق وخو با هم ارتباط معناداری دارند اما اندازه تاثیر آن در هر فرد فرق دارد و نباید فراموش کنیم که عقاید قدیمی در این مورد نمی تواند همچنان اعتبار داشته باشد.

مرور کلی

حتما برای شما هم پیش آمده است که در یک روز بارانی احساس بهتری داشته باشید یا در روزهای گرم و آفتابی انرژی بیشتری برای انجام کارها داشته باشید. این موضوع نشان می دهد که تغییرات آب وهوا و خلق وخو با هم ارتباط دارند اما هنوز این موضوع از نظر علمی ثابت نشده است. محققان هنوز در حال آنالیز ارتباط تغییرات هوا و خلق وخو هستند اما موضوعی که نمی توان آن را انکار کرد تاثیر شرایط جوی بر روحیات اغلب افراد است. حتما شما هم در فصل هایی احساس بهتری نسبت به زمان های دیگری دارید. برایمان بنویسید کدام فصل را بیشتر دوست دارید و در کدام فصل احساس خوبی ندارید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع: houstonmethodist, bustle

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 تیر 1401 بروزرسانی: 20 تیر 1401 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 2008

به "تغییرات آب وهوا چگونه بر خلق وخوی ما تاثیر می گذارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییرات آب وهوا چگونه بر خلق وخوی ما تاثیر می گذارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید