تفاوت کلاس های پروازی مختلف بلیط هواپیما

به گزارش مجله 90 جعبه، یکی از موارد اصلی که باید در خصوص خرید بلیط سفر هوایی بدانید تفاوت کلاس های پروازی مختلف بلیط هواپیما است. کلاس پروازی سطح پرواز شما را معین می نماید و متناسب با کلاس پروازی شما خدمات سفر هوایی را دریافت می کنید. در کل سه دسته کلاس پروازی به نام اکونومی، بیزنسی و فرست کلاس وجود دارد. برای خرید بلیط سفر هوایی خود خوب است که تفاوت کلاس پروازی را بشناسید و این که هر کدام شامل چه خدماتی در طول مدت پرواز هستند را بدانید. در این مقاله خبرنگاران به معرفی کلاس های پروازی و تفاوتشان با یکدیگر می پردازد تا اگر قصد خرید بلیط سفر هوایی را داشتید کاملا آن ها را بشناسید.

تفاوت کلاس های پروازی مختلف بلیط هواپیما

برای مشاهده تازه ترین قیمت های بلیط هواپیما در سایت خبرنگاران روی تصویر زیر کلیک کنید:

کلاس های پروازی مختلف

در کل سه دسته کلاس های پروازی محتلف به نام اکونومی، بیزینسی و فرست کلاس وجود دارد. در سال های اخیر ایرلاین ها آبشن دیگری هم به کلاس های پروازی سفرهای هوایی اضافه کردند که پرمیوم اکونومی نام دارد و در بین کلاس پروازی اکونومی و فرست کلاس قرار گرفته است. دانستن تفاوت کلاس های پروازی مختلف بلیط هواپیما بسیار مهم است. به طور مثال برای سفرهای طولانی 5 الی 6 ساعت، سطح کلاس پروازی اکونومی گزینه مناسبی برای سفر به حساب نمی آید.

معیاری که شما با آن کلاس پروازی را انتخاب می کنید، بودجه شما است. بعضی از مسافرها که دانشجو هستند و یا شاغل اند و مدام رفت و آمد پروازی را دارند معمولا گزینه سفر اکونومی که مقرون به صرفه ترین سطح کلاس پروازی است را انتخاب می نمایند و هزینه کمی برای بلیط سفر هوایی خود می پردازند. بعضی دیگر از مسافر ها روسای شرکت و تجار هستند که همیشه سفر بیزینس کلاس را انتخاب می نمایند و خدمات طول مدت پرواز برایشان بسیار اهمیت دارد. تعداد کمی از مسافرها که جزو رده بالای جامعه از لحاظ مالی هستند تنها پروازهای فرست کلاس را انتخاب می نمایند که برترین خدمات را در طول پرواز می توانند دریافت نمایند. در ادامه به معرفی کلاس های پروازی و تفاوت شان می پردازیم.

کلاس پرواز اکونومی

تفاوت کلاس های پروازی مختلف بلیط هواپیما در واقعِ، مقایسه سطح کلاس پروازی اکونومی با فرست کلاس و بیزینسی است. برای تفاوت کلاس پروازی اکونومی با دیگر کلاس های پروازی، ابتدا خوب است که کلاس پروازی اکونومی را بشناسید. کلاس پرواز اکونومی مقرون به صرفه ترین سطح کلاس پروازی است. برای سفرهای کوتاه مدت از 15 دقیقه تا دو ساعت گزینه بسیار مناسبی است. معمولا ایرلاین ها در کلاس پرواز اکونومی از هواپیما های کوچکی چون فوکر، ایرباس های کوچک به نام ATRv2 استفاده می نمایند. البته نوع هواپیماها در هر ایرلاینی تفاوت دارد ولی معمولا ایرلاین ها، کوچک ترین هواپیما ها را برای پرواز اکونومی درنظر می گیرند. در این نوع کلاس پروازی ظرفیت هواپیما از 70 نفر تا 140 نفر متغیر است.

هواپیماهای سطح کلاس پروازی بدین گونه است که در طراحی داخلی آن فاصله خطوط بین صندلی ها کم است و برای افراد که قد بلندی دارند نشستن برای مدت طولانی بر این صندلی ها کمی سخت است. صندلی های پرواز اکونومی مانیتور و یا هدفون ندارند و صندلی ها هم به تخت تبدیل نمی شوند. از همین رو پرواز اکونومی برای سفرهای بلند مدت گزینه مناسبی به شمار نمی رود. در این نوع کلاس پروازی شما از سالن های بزرگ انتظار پرواز استفاده می کنید که معمولا هم شلوغ است و از خدمات سالن های CIP و VIP نمی توانید بهره ببرید. پذیرایی در کلاس پروازی اکونومی ساده است و معمولا یک نوشیدنی و یک میان وعده و یا یک نوع غذا را شامل می گردد و تنوع غذایی هم ندارد. این پرواز به خاطر مقرون به صرفه بودن همیشه از طیف وسیع مسافرها انتخاب می گردد.

فرق بلیط هواپیما اکونومی با بیزینسی

اگر می خواهید یکی دیگر از تفاوت های کلاس پروازی مختلف بلیط هواپیما را بدانید، خوب است که فرق بلیط هواپیما اکونومی و بیزنسی را بشناسید. سطح کلاس بیزینسی از اکونومی پیشرفته تر است. در کلاس پروازی بیزینسی معمولا ایرلاین های ایرانی از هواپیما های ایرباس باس بزرگ 303و 307 و یا هواپیماهایی چون بوئینگ های بزرگ را استفاده می نمایند. فاصله خطوط صندلی برعکس پروازهای اکونومی بیشتر است و صندلی ها از هم مجزا هستند. صندلی های داخل هواپیماهای بیزینس کلاس به تخت تبدیل می شوند و هم چنین معمولا مجهز به مانیتور و هدفون اختصاصی هستند.

در پروازهای بیزینسی معمولا مهماندارها ایرلاین ها، هدیه های کوچکی را به کودک ها می دهند و از کودک ها در طول پرواز اینگونه استقبال می نمایند. تنوع غذایی در پرواز بیزینسی بیشتر است و در بعضی ایرلاین های ایرانی شما می توانید غذای خود را از داخل وب سایت ایرلاین هواپیمایی از پیش با توجه به منو غذایی مشخص کنید که یک مزیت مهم برای سفر هوایی شما محسوب می گردد. در پرواز بیزینسی شما می توانید از سالن CIP بهره ببرید و در سالن های عمومی بزرگ انتظار هواپیما به سر نبرید. در سالن هایCIP (Commercial Important Person) معمولا چندین نوع نوشیدنی و میوه و خوراکی وجود دارد که به صورت سلف سرویس مسافرها از خود پذیرایی می نمایند. این سطح کلاس پروازی برای سفرهای طولانی که معمولا پنج الی شش ساعت گزینه مناسبی است و به خاطر امکانات داخل هواپیما مسافر ها آنچنان خسته نمی شوند.

فرق بلیط هواپیمای اکونومی با فرست کلاس

اگر می خواهید یکی دیگر از تفاوت های کلاس پروازی مختلف بلیط هواپیما را بدانید، خوب است که فرق بلیط هواپیما اکونومی و فرست کلاس را بشناسید. کلاس پروازی اکونومی همان طور که شرح داده شده مقرون به صرفه ترین کلاس پروازی برای مسافرها به شمار میرود که برای سفرهایی با مدت زمان کوتاه مناسب است. پروازهای فرست کلاس گرانترین سطح کلاس پروازی هستند که برای سفرهای هوایی بیش از ده ساعت گزینه بسیار مناسبی به شمار میروند.

در کلاس پروازی فرست کلاس از هواپیماهای بسیار بزرگی استفاده می گردد. داخل هواپیما های فرست کلاس بر عکس هواپیماهای سطح اکونومی بسیار بزرگ است. در این کلاس پروازی معمولا صندلی هایی بسیار بزرگی طراحی شده که دارای کابین هستند. صندلی ها به یک تخت کامل تبدیل می شوند و در هر درجه ای که می خواهید می توانید صندلی را به تخت تنظیم کنید و متناسب با استاندارهای آناتومی بدن هم ساخته شده اند.

صندلی ها مجهز به مانیتور بزرگ، هدفون های با کیفیت هستند و می توانید به روزترین فیلم ها و مینی سریال ها را در صورت تمایل نگاه کنید. تنوع پذیرایی در سطح کلاس پروازی فرست کلاس در بالاترین سطح است و چندین نوشیدنی سرد و گرم و چندین نوع غذا وجود دارد و در بسیاری از وب سایت ایرلاین های دنیا می توانید برای پرواز فرست کلاس از منو غذا، غذای دلخواهتان را انتخاب کنید. این نوع کلاس پروازی را هنرمندها، سیاستمدارها و چهره های شناخته شده انتخاب می نمایند. معمولا هم این افراد از سالن (Very Important Person)VIP استفاده می نمایند و با ماشین اختصاصی فرودگاه به سمت هواپیما اسکورت می شوند. برترین پذیرایی هم در سالن VIP فرودگاه برای مسافرها قرار گرفته است. ورود به سالن VIP بسیار سخت است و تحت تدابیر شدید امنیتی است.

فرق بلیط هواپیما فرست کلاس با بیزینس

اگر می خواهید یکی دیگر از تفاوت های کلاس پروازی مختلف بلیط هواپیما را بدانید، خوب است که فرق بلیط هواپیما فرست کلاس با بیزینس را بشناسید. همان گونه که شرح داد شده صندلی های بیزینسی داخل هواپیما به وسیله یک حفاظ پلاستیکی از هم مجزا می شوند اما در نوع هواپیماهای فرست کلاس صندلی ها دارای کابین های بزرگ هستند که بیشترین خدمات را شامل می گردد. یکی از تفاوت های اساسی کلاس پروازی بیزینسی و فرست کلاس طراحی داخل هواپیما است. در پروازهای بیزینسی بیشترین صندلی در هواپیما تعبیه شده است و معمولا ظرفیت 120تا 150 نفر را دارند و از بزرگترین هواپیماها برای این کلاس پروازی بیزینسی استفاده می گردد.

در پروازهای فرست کلاس تعداد مسافر داخل هواپیما کم است و رفاه مسافرها از هر معیاری در نظر گرفته می گردد. پذیرایی در پرواز بیزینس کلاس ساده تر ار فرست کلاس است و هر مسافری می تواند از بین دو نوشیدنی یا دو نوع غذا یکی را انتخاب کند اما در نوع کلاس پروازی فرست کلاس چندین نوع غذا و چندین نوع نوشیدنی برای پذیرایی مسافرها مهیا است. معمولا مسافرهای بیزینسی از سالن(Commercial Important Person) CIP فرودگاه استفاده می نمایند که پذیرایی سلف سرویس خوبی هم دارد. اما مسافرهای فرست کلاس از سالن های (Very Important Person)VIP فرودگاه که مجهزترین سالن انتظار پرواز هستند، استفاده می نمایند و برترین کیفیت پذیرایی در این سالن ها تعبیه شده است که امنیت بالایی هم دارند.

فرق بین کلاس پروازی پرمیوم اکونومی با اکونومی کلاس

یکی دیگر از سطح کلاس پروازی که از سوی ایرلاین ها ارائه شده است پرمیوم اکونومی است. در واقع اگر بخواهید یکی دیگر از تفاوت کلاس های پروازی مختلف بلیط هواپیما را بدانید باید از فرق بین کلاس پروازی پرمیوم اکونومی با اکونومی کلاس هم آگاه باشید. همان طور که شرح داده شده مقرون به صرفه ترین کلاس پروازی اکونومی است، که مقرون به صرفه ترین بلیط هواپیما هم به شمار می رود و همین خاطر هم از سوی مسافرها انتخاب می گردد. اما به خاطر امکانات بسیار کم ایرلاین ها در سال های اخیر پرمیوم اکونومی را به سطح کلاس پروازی اضافه نموده اند.

در این نوع کلاس پروازی به نسبت اکونومی خدمات بیشتری دریافت می کنید. پذیرایی در این نوع کلاس پروازی متنوع تر از سطح اکونومی است و صندلی های هواپیما پرمیوم اکونومی مجهز به مانیتور و هدفون هستند. اما خطوط بین صندلی ها هم چنان باریک است. هواپیماهای کلاس پرواز اکونومی دارای هیچ مانیتور و هدفونی نیستند اما در پرواز پرمیوم اکونومی صندلی ها مجهز به سیستم صوتی و تصویری هستند. اگر با کودک خود سفر می کنید و پرواز به صرفه ای می خواهید تا در طول مدت پرواز هم کودک خود را سرگرم کنید پرواز پرمیوم اکونومی گزینه مناسبی به شمار می رود.

کدهای پروازی

در بعضی ایرلاین ها از کد های پروازی استفاده می نمایند که نشان دهنده همان سطح کلاس پروازی است. برای تفاوت کلاس های پروازی مختلف بلیط هواپیما خوب است که کدهای پروازی را هم بشناسید.

  • کد پروازی Y نشان دهنده کلاس پرواز اکونومی است. در بعضی از ایرلاین ها به جای کلاس پروازی کد پروازی نوشته می گردد. به طور مثال در ایرلاین ایران ایر کد های پروازی برای نشان دادن سطح پرواز استفاده می گردد. در کد پروازی Y شما خدمات پروازی کلاس اکونومی را دریافت می کنید.
  • کد Q هم نشان دهنده کلاس پروازی سطح اکونومی است.
  • کد پروازیJ سطح کلاس پروازی بیزینسی را نشان می دهد و ایرلاین ایران ایر از این کد برای نشان کلاس پرواز بیزینسی استفاده می نماید.
  • کد پروازی I هم نشان دهنده کلاس پروازی بیزینسی است.
  • کد پروازیE هم نشان دهنده پرواز پرمیوم اکونومی است که از سطح اکونومی پیشرفته است و از سطح بیزینسی رده پایین تری دارد.
  • کد پرواز A ، Fو P سطح کلاس پروازی فرست کلاس را نشان می دهد.

نتیجه گیری درباره تفاوت کلاس های پروازی مختلف بلیط هواپیما

در این مقاله تفاوت کلاس های پروازی مختلف بلیط هواپیما برای شما مخاطب گرامی شرح داده گردد. در وب سایت خبرنگاران برای خرید بلیط هواپیما تمام گزینه های اکونومی، بیزنسی و فرست کلاس در سمت راست صفحه وجود دارد و برای هر مبدا و مقصدی که می خواهید می توانید از این آیکون ها برای فیلتر سرچ پرواز خود بهره ببرید که در عرض چند ثانیه در صورت وجود داشتن پرواز مورد نظر جدول پروازی برای شما نمایش داده می گردد و به آسانی می توانید با سرچ بسیار سریع بلیط مدنظر خود در قسمت جست و جوی بلیط هواپیما پیدا کنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 21 دی 1401 بروزرسانی: 21 دی 1401 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 2111

به "تفاوت کلاس های پروازی مختلف بلیط هواپیما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت کلاس های پروازی مختلف بلیط هواپیما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید