شرح همتی در مورد افزایش نرخ سود

به گزارش مجله 90 جعبه، رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی به شرح رشد نقدینگی و پایه پولی در امسال پرداخت و نوشت: تا آنجایی که به مدیریت پولی و ارزی مربوط می گردد، می توانم این اطمینان را بدهم که کسری بودجه دولت قطعا بهتر از سال های قبل مدیریت می گردد و راستا اعمال سیاست پولی نیز به سمت نرخ سود پیش می رود که در بازار بین بانکی و دامنه دالان کف و سقف، که از فردا بین 13 و 22 درصد خواهد بود، توسط بانک مرکزی مدیریت می گردد.

شرح همتی در مورد افزایش نرخ سود

به گزارش خبرنگاران، عبدالناصر همتی در یادداشت اینستاگرامی نوشت:

کارشناسان اقتصادی در این روزها چند نکته را برجسته نموده اند که شایسته است شرح لازم داده گردد.

این کارشناسان، رشد نقدینگی سال 98 و سه ماههٔ اول 99 را بسیار زیاد می دانند . رشد پایه پولی سال گذشته بیش از متوسط50 سال اقتصاد بوده است.اما، علیرغم کسرى بودجه قابل توجه دولت،فاصله چندانى باآن متوسط نداشته است و رشد8.8درصد آن در سه ماههٔ اول سال99 نیز،چندان فاصله معناداری با رشد های فصلی سال های قبل ندارد .

البته رشد نقدینگی همیشه یک پدیدهٔ ساختاری در اقتصادایران بوده است.نکته مهم این است که، حجم نقدینگى موجود و حتى ، رشد کنونى آن ، نمی تواند موجب آن تورم بالایی بگرددکه پیش بینی می نمایند ،. چراکه، بخشی از همین نقدینگی موجود، برای تامین کسری بودجه استفاده خواهد شد.

در واقع، فروش دارایی و انتشار اوراق دولت و تأمین اقتصادی کسر بودجه از اوراق، به معنی استفاده از نقدینگی موجود اقتصاد است ، بدون آنکه فشاری به پایه پولی وارد گردد.

البته ، ضروری است سیاست های احتیاطى کلان دربقیه بخشهاى اقتصاد کلان بادقت اعمال گردد تا از انباشت ریسک های سیستماتیک جلوگیری شده واقدامات ثبات ساز بانک مرکزى خنثی نگردد . تا آنجائی که به مدیریت پولی و ارزی مربوط میگردد،میتوانم این اطمینان را بدهم که کسری بودجه دولت قطعاً ،بهتر از سالهای قبل، مدیریت می گردد،و جهت اعمال سیاست پولی نیز،به سمت نرخ سودی پیش می رودکه دربازاربین بانکی و در دامنه دالان کف و سقف، که از فردا بین 13 و 22 درصد خواهدبود، توسط بانک مرکزی مدیریت میگردد .

امیدوارم کارشناسان محترم با دقت و با مسئولیت شناسی لازم، با ارائه تحلیل علمی اقتصاد، بانک مرکزی را کمک نموده و از طرح مسائلی ،که ممکن است موجب سفته بازی و یا تحریک انتظارات بگردد،دوری نمایند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 17 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1028

به "شرح همتی در مورد افزایش نرخ سود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرح همتی در مورد افزایش نرخ سود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید