خرده فروشی ها به زودی حذف نخواهند شد
به گزارش مجله 90 جعبه، راینالد آشلیمان (Raynalad Aeschlimann)، مدیر ارشد شرکت ساعت سازی امگاست. او در سال 1996 به این شرکت پیوست و از سال 2016 که به عنوان مدیر ارشد انتخاب شد، رهبری این غول ساعت سازی را بر عهده داشته. او در مصاحبه اخیرش با مجله فورچون درباره تمرکز امگا بر نوآوری و دقت و چالش هایی که این شرکت در دوران کرونا داشته صحبت کرده است. بخشی از این مصاحبه را با هم می خوانیم:
پاندمی چه تاثیری بر شرکت شما داشته؟
این اتفاق باعث شد 160 فروشگاه ما در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار بگیرند. ما در تمام این مدت، جویای اوضاع همه افرادمان بودیم. سال پیش، ما در حال تولید مجموعه ساعت های المپیک و جیمز باند بودیم. برنامه های بزرگی داشتیم و مجبور بودیم خودمان را با شرایط پیش آمده نیز، سازگار کنیم. اما محصولاتی که پارسال عرضه کردیم، مثل سیلور اسنوپی و مدل تازه اسپید مستر، کمک کردند پویا باشیم و با پشتکار به کارمان ادامه دهیم.
نمی خواهم از واژه بد استفاده کنم. قطعا دوران چالش ها بوده و با چیز های غیرمنتظره ای روبه رو شدیم. اما امگا شرکتی است که از 1848 تا امروز در حال فعالیت است و طی این سال ها، با فراز و نشیب ها و تحولات اقتصادی دنیای بسکمک روبه رو بوده، اما همواره راهی برای سازگاری با شرایط و ادامه دادن پیدا کرده ایم
حال حاضر داریم استراتژی خودمان را متناسب با تحولات، تغییر می دهیم، اما مطمئنم که در سال های پیش رو با اتفاقات مثبتی روبه رو خواهیم شد.
در سال 2020، شرایط فروش چطور بود؟ با توجه به اینکه کل صنعت تحت فشار بود.
قطعا ضرر هایی داشتیم، چون بعضی کشور ها کاملا تعطیل و قرنطینه شده بودند، مثل سوئیس که به هیچ توریستی اجازه ورود نمی داد، اما مدل هایی مثل اسپید مستر، پارسال غوغا کردند.
در چین و آمریکا فروش خیلی خوبی داشتیم و منتظریم که همه کشور ها کاملا به روال قبل برگردند. طی این مدت فهمیدیم که مهم ترین مساله، حفظ ارتباط و دسترسی به مردم از طریق موبایل هایشان یا گفتگو با آنهاست.
شرکت امگا در زمینه تکنولوژی و پایداری چه سیاست هایی دارد؟
بنیانگذار شرکت ما ایده ها و پروژه های شگفت انگیزی داشت و میلیون ها دلار را خرج مواد خام و ایده های تازه کرد. ما نخستین برندی هستیم که یک دستبند بازیافت شده تولید کردیم. ما همچنین حواسمان به خواسته های مشتری ها هم هست. در رابطه با پایداری باید بگویم که همین ساختمانی که الان در آن هستم، از چوب ساخته شده.
چشم انداز ما کاملا شفاف است. تجارت الکترونیک یکی از راه های مجذوب کننده فروش است و ما داریم هر روز آن را توسعه می دهیم؛ و من معتقدم که این روش، محدود به طراحی یک سایت یا جایی برای کلیک کردن نیست بلکه فراهم آوردن یک تجربه بی عیب و نقص برای مشتری است، به ویژه در زمینه تحویل محصول.
این روز ها شاهد گرایش برند ها به رویکرد های پایدار و کاهش رد پای کربن هستیم. امگا به طور معین، چطور در این راستا قدم برداشته؟
محیط زیست، یکی از مسائل مهمی است که ما در امگا همواره در نظر داشته ایم. طی سال های اخیر، ما با سازمان هایی مثل بنیاد سیاره خوب همکاری داشتیم تا آگاهی مردم نسبت به نیاز های کره زمین را بالا ببریم. به علاوه، تغییراتی در نحوه کار کردنمان ایجاد کرده ایم.
یکی از بهترین نمونه ها، کارخانه مان در برن است که بسکمک از شاخص های دوستدار محیط زیست در ساخت آن لحاظ شده، از جمله پنل های خورشیدی و انرژی های تتازهپذیر.
آیا قصد دارید در حوزه محصولات دست دوم نیز فعالیت داشته باشید؟ اگر بله، چطور؟
قطعا. در واقع ما همین الان در این جهت هستیم. این روز ها مردم دنیا گرایش بیشتری به محصولات دست دوم و به اصطلاح وینتج، پیدا کرده اند.
این بازار رو به توسعه است و حس می کنم ما در امگا وظیفه داریم این توسعه را حمایت کنیم. اخیرا یک گواهی به نام تاییدیه اصل بودن را معرفی و اجرا کردیم که اگر شما یک ساعت دست دوم امگا بخرید، کارشناسان ما در سوئیس، آن را چک می کنند تا ببینند اصل است یا نه. این کمک می کند خریداران و فروشندگان، اعتماد بیشتری داشته باشند و شفافیت این بازار را افزایش می دهد.
آیا به نظرتان خرده فروشی ها در آینده از بین خواهند رفت؟
دورنمای دیجیتال در حال توسعه است و شک ندارم که تجارت و ارتباطات، کماکان در همین جهت خواهند بود. ما همین حالا یک پلت فرم تجارت الکترونیک و کانال های اجتماعی قدرتمندی داریم، اما به هیچ وجه شبکه ارتباطی بوتیک های مان را رها نخواهیم کرد. (با اینکه تکنولوژی در حال توسعه است)، اما هنوز هم خیلی ها هستند که دوست دارند خریدشان حضوری باشد.
یکی از مسائل مشتری های جوان، هزینه های خدمات پس از فروش است. آیا برنامه ای برای ارائه خدمات و تعمیرات در بلندمدت دارید که این نگرانی رفع شود؟ (مثل کاری که مرسدس بنز می کند)
خب ما همین حالا هم یک گارانتی پنج ساله داریم که شامل همه ساعت هایمان در سراسر دنیا می شود. در ساعت سازی، کمتر شرکتی چنین خدماتی ارائه می کند. علاوه بر اینها، من شخصا به خریداران جوانمان ضمانت می دهم که ما در کنارشان و همواره آماده شنیدن نگرانی هایشان هستیم و تا جایی که در کنترل ما باشد، هر مسئله ای را با سرعت و اثربخشی هر چه تمامتر، حل می کنیم.
شما بیش از دو دهه است که در این شرکت حضور دارید. سیر تکاملی برندتان را چطور می بینید؟
وقتی در سال 1996 به این شرکت پیوستم، برند امگا قصد داشت دست به اقدامات بزرگی بزند. همان دوران بود که ما نخستین سفیر خود، یعنی سیندی کرافورد (بازیگر آمریکایی) را معرفی کردیم و وارد پروژه های مشترکی مثل جیمز باند شدیم.
از آن موقع، من در بسکمک از تغییرات و تکامل شرکت نقش و حضور داشتم. ما مخصوصا در زمینه دقت کرنومتر ها و تولید مواد تازه و فروش دیجیتالی، همواره در حال تکامل و اصلاح هستیم و دوست داریم در ساعت سازی، پیشرو باشیم.
امگا در زمینه تولید صفر تا صد و نوآوری، سرمایه گذاری فراوانی کرده. این چه اهمیتی در جهت آینده برند در رابطه با توسعه محصول و فلسفه امگا دارد؟
دقت، همواره در امگا اولویت بوده. ما همواره دوست داریم تحقیق و نوآوری کنیم و برای افزایش دقت محصولات مان، سرمایه گذاری کنیم. به نظر من، این به مشتری ها نشان می دهد که به آن ها اهمیت می دهیم.
ثابت می کند که حاضریم برای افزایش کیفیت، حتی به میزانی ناچیز، هر کاری بکنیم. به همین علت، اقدامات استثنایی، نماد هویت امگا هستند و ما کماکان این فلسفه را حفظ خواهیم کرد.
درباره گواهی مستر کرنومتر برایمان بگویید.
اغلب ساعت های سوئیسی برای دریافت رتبه، ابتدا باید گواهیای به نام COSC دریافت کنند. آن ها ملاک هایی دارند که محصول، باید آن ها را دارا باشد.
استاندارد های ما در رابطه با دقت، عملکرد و مقاومت مغناطیسی حتی از معیار های COSC هم بهتر است. ما برای اثبات این قضیه، گواهی مستر کرنومتر را با کمک موسسه فدرال مترولوژی سوئیس، طراحی کردیم و حالا ساعت های امگا پس از عبور از تست های COSC، یک تست هشت مرحله ای را نیز پشت سر می گذارند که معیار های دقیق تری دارد. این به مشتری اطمینان و اعتماد می دهد. حالا مشتری های ما می دانند محصولی که خریده اند دو بار مورد تاییدقرار گرفته.
دو دهه از تولید ساعت های Co Axial (هم محور) می گذرد. طی این مدت، از این اقدام چه درس هایی گرفتید؟ چه از زاویه مشتری و چه از بُعد فنی.
از نظر فنی، این ساعت ها موفقیت چشمگیری برای ما بوده اند. این نشان داده که امگا قادر به ایجاد انقلابی در ساعت سازی است، نه تنها از نظر کیفیت بلکه در مقیاس.
این چالشی بود که سایر برند ها در رفع آن ناتوان بودند. برای مشتری ها، این اتفاق، یک جور بهبود کیفیت بود. این سیستم، دروازه ای به سوی نوآوری های بیشتر بود.
از سفیران امگا گفتید. این طرح و طرح اسپانسر شدن، دو تعهد اصلی شرکت امگا هستند. آیا این ها فشار را بر شما بیشتر نکرده؟
اصلا فشار نیست، لذت است. میراث و اشتیاق امگا در دنیا مثال زدنی است. ما تیم هایی داریم که هر کدام در حوزه متفاوتی کار می کنند و خود را وقف کارشان کرده اند. به همین علت، ما در هر پروژ های با قدرت پیش می رویم. وقتی تنوع در تیم ها زیاد باشد، خلاقیت بیشتر می شود.
پروژه هایی مثل جیمز باند، به ما کمک می کنند محصولات خاصی بسازیم که همه در اقصی نقاط دنیا، عاشقشان هستند. اگر خوب برنامه ریزی کنید و از زمانتان هوشمندانه استفاده کنید، فشاری بر شما وارد نخواهد شد.
امگا تا چه حد به سوئیسی بودن متعهد است؟
ما با افتخار، ساخت سوئیـس هستیم (Swiss Made یا ساخت سوئیس به ساعت هایی اطلاق می شود که در منطقه سوئیس ساخته شده باشند). این بخشی از هویت ماست.
ما این عنوان را، نشانه کیفیت می دانیم. امگا از استاندارد های ساعت های سوئیسی فراتر رفته. تقریبا تک تک قطعات ساعت های ما همین جا در سوئیس ساخته و مونتاژ می شوند؛
و سوال آخر اینکه، چه چالش هایی در انتظار ساعت سازی سوئیس است؟
بزرگ ترین چالش به نظرم این است ساعت ها برای نسل های تازه، مجذوب کننده باشند. این نسل ها به اطلاعات بسکمک دسترسی دارند، از جمله به ویدئوها، وبلاگ ها، نظرات کاربران و مقالات. پس باید بتوانی نظرشان را جلب کنی. بخش مهمی از این ماجرا، اصالت و ساخت محصول با کیفیت است که نسل جوان بتوانند آن را باور کنند.
علاوه بر این، حضور دیجیتال یک برند خیلی مهم است، نه فقط از طریق شبکه های اجتماعی و وب سایت ها، بلکه توسعه فروش و ارتباطات آنلاین. با افتخار می گویم که امگا از این نظر، همین حالا هم کلی جلو است.
منبع: Fortune
مترجم: مریم مرادخانی
منبع: فرارو