خطر لختگی خون با تماشای تلویزیون!

به گزارش مجله 90 جعبه، پژوهشی تازه نشان می دهد که تماشای زیاد تلویزیون در میانسالی ممکن است باعث افزایش خطر لخته شدن خون در افراد به اندازه یک سوم گردد.

خطر لختگی خون با تماشای تلویزیون!

به گزارش خبرنگاران به نقل از دیلی میل، کارشناسان می گویند بدین خاطر باید هر نیم ساعت یک بار ایستاد و حرکات کششی انجام داد. این پژوهش نشان می دهد افرادی که به مدت چهار ساعت در روز و یا بیش تر تلویزیون دیدن می نمایند 35 درصد بیش از سایرین در معرض خطر لخته شدن خون قرار دارند.

پژوهشگران می گویند اتلاف وقت بیش از میزان جلوی تلویزیون، تنبلی و عدم تحرک خطر لخته شدن خون را افزایش می دهد. این پژوهش به وسیله پژوهشگران بریتانیایی دانشگاه بریستول اجرا شده و نشان می دهد بزرگسالانی که چهار ساعت و یا بیش تر در روز جلوی تلویزیون وقت می گذرانند در مقایسه با افرادی که دو ساعت و نیم و یا مدت زمانی کم تر در شبانه روز تلویزیون دیدن می نمایند به میزان یک سوم بیش تر در معرض خطر ابتلا به لخته شدن خون قرار دارند.

دانشمندان سال هاست که هشدار داده اند نشستن طولانی مدت می تواند خطر ترومبوآمبولی وریدی (شکل گیری لخته خون در ورید) را در افراد افزایش دهد که هر ساله باعث مرگ هزاران نفر می گردد.

هم چنین، پژوهشگران به افرادی که حین دیدنی تلویزیون پرخوری می نمایند هشدار داده اند که تمایل به خوردن غذا های ناسالم حین دیدنی تلویزیونی می تواند علاوه بر افزایش خطر ابتلا به چاقی و فشار خون خطر لخته شدن خون را نیز در افراد افزایش دهد.

پژوهشگران توصیه می نمایند که حین دیدنی تلویزیون هر 30 دقیقه یک بار بایستید و حرکات کششی انجام دهید یا از دوچرخه ثابت بهره ببرید؛ و از خوردن میان وعده های ناسالم حین دیدنی تلویزیون خودداری کنید.

پژوهشگران در این آنالیز 964 مورد ترومبوآمبولی وریدی (VTE) را پس از نظارت بر داوطلبان در پژوهش به مدت بین 5 تا 20 سال مورد ارزیابی قرار دادند و نتایج نشان داد احتمال بروز لخته خون در میان دیدنگران طولانی مدت مدت تلویزیون 1.35 برابر بیشتر از سایرین بوده است.

منبع: فرارو
انتشار: 26 اسفند 1400 بروزرسانی: 26 اسفند 1400 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1911

به "خطر لختگی خون با تماشای تلویزیون!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر لختگی خون با تماشای تلویزیون!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید