پیاده راه سازی چهارباغ اصفهان از ایده تا اجرا

به گزارش مجله 90 جعبه، موضوع پیاده راه سازی خیابان چهارباغ از دهه های گذشته ایده پردازی شده و همیشه این طرح و ایده ها نیز دستخوش تغییراتی بوده است که اکنون به اجرا رسید.

پیاده راه سازی چهارباغ اصفهان از ایده تا اجرا

جهت دریافت خدمات طراحی ویلا ایرانی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش خبرنگاران به نقل از مهر، اگرچه در دهه چهل، طرح پیاده راه سازی چهارباغ عباسی بر روی میز مدیران شهری وقت به عنوان طرح جامع شهری نهاده شد اما دیری نپایید که این طرح در دهه پنجاه خورشیدی تغییر ماهیت یافت. مدیران شهری وقت با نگاهی متحولانه به دنبال تغییر ماهیتی نو در بافت چهارباغ عباسی بودند که با احیا دولتخانه صفوی تعریف شد و آزادسازی های محوطه عمارت هشت بهشت را در برداشت که حاصل آن پارک شهید رجایی شد.

در دهه هفتاد باز هم مساله پیاده راه سازی چهارباغ با همان رویکرد متحولانه در دهه پنجاه خورشیدی، توسط سه شرکت مشاور به مسابقه گذاشته شد تا در نهایت توسط عبداله جبل عاملی بدنه شرقی چهارباغ عباسی تغییر ماهیت یافت؛ همان تغییری که شهردار امروز اصفهان آن را محکوم به شکست می داند و از آن به عنوان وصله نچسب به هویت تاریخی و میراثی چهارباغ یاد می نماید.

اما با احداث مترو طرح پیاده راه سازی بر روی میز مدیریت شهری نهاده شد و از آنجا که دود نفس اصفهانی ها را تنگ نموده و برای ترویج فرهنگ پیاده روی کوشش شد چهارباغ عباسی پیاده راه گردد. دو سالی می گردد که ریش و قیچی پیاده راه سازی چهارباغ عباسی به دست شهرداری و سازمان بهسازی و نوسازی و با نظارت اداره کل میراث فرهنگی افتاده است.

محمد عرب یکی از اعضای اتاق فکر چهارباغ که مدافع پیاده راه سازی چهارباغ عباسی است و آن را طرح ضروری و لازم الاجرا در مدیریت شهری می داند، اضافه نمود: در تصمیم برای پیاده راه سازی چهارباغ عباسی هیچ خرده ای نمی توان گرفت اما اشکال در نحوه اجرای آن است.

وی با تأکید بر تهیه طرح جامع شهری با تأکید بر شناختن چهارباغ امروزی گفت: با شناسایی چهارباغ امروزی می توان چشم انداز آینده چهارباغ عباسی را معین کرد تا بتوان برای چهارباغ تصمیم صحیحی گرفت.

این معمار بیان نمود: چهارباغ از فضا و المان های متنوعی تشکیل شده است.

عرب با بیان اینکه عمده طرح های شهری اصفهان با نگاه فئودالی از بالا به پایین تهیه می گردد، اظهار کرد: طرح پیاده راه سازی چهارباغ عباسی بدون مشارکت شهفرایندان و کسبه و سکنه تهیه و ذی نفعان چهارباغ و شهفرایندان نقشی در تهیه این طرح نداشتند در صورتی که در تمام جهان طرح های شهری و عام المنفعه متکی بر نظر شهفرایندان است.

وی با اشاره به طرح کنونی پیاده راه سازی با تکیه بر احیا چهارباغ مبتنی بر عهد صفوی بیان نمود: در شرایط کم آبی جانمایی هفت حوض در محور چهارباغ هیچ گونه پشتوانه مطالعاتی ندارد؛ در حالی که دو طرف چهارباغ را کاربری های متنوع فراگرفته است و امیدواریم در سال های آینده هم این کاربری ها ساماندهی گردد.

این کنشگر مسائل شهری با تأکید بر اینکه در طرح پیاده راه سازی چهارباغ به مبلمان شهری و نورپردازی کم توجهی شده و در حین اجرا متوجه این مسائل شده اند اظهار کرد: تابلوها، محل قرارگیری پست مخابرات و برق ساماندهی هم نشده است و ایجاد مزاحمت عناصر بصری را فراهم می نماید.

در اجرای طرح به زیر ساخت ها توجهی نشده است

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین مسائل پیاده راه سازی چهارباغ عباسی کمبود توجه به زیرساخت های شهری است گفت: تأسیسات شهری متناسب با آینده چهارباغ در نظر گرفته نشده است و اگر در آینده نزدیک بخشی از زیرساخت ها احتیاج به تعمیرات داشت باید این سنگ فرش ها که با هزینه بسیار کف سازی شده از جا کنده گردد تا اصلاحات لازم انجام گردد.

با وجود تمام انتقاد کنشگران مسائل شهری، اما چهارباغ به سرعت به پیاده راه شدن ادامه می دهد. پیاده راه سازی چهارباغ از میدان امام حسین (ع) تا آمادگاه نزدیک به اتمام است؛ اما ادامه آن از آمادگاه تا میدان انقلاب اسلامی منتظر انجام حدس های باستان شناسی است. با اینکه فعالان میراث و دوستداران چهارباغ صحبت درباره این موضوع را تکرار مکررات می دانند که راهی به جایی نمی برد اما شهردار شهر اصفهان با اینکه واقعیت چهارباغ را از رؤیای بافته اش دور می بیند اطمینان خاطر می دهد که نظر متخصصان را درباره چهارباغ می شنود و می خواهد هویت و تاریخ چهارباغ را در پیاده راه سازی حفظ کند. اما این متخصصان و صاحب نظران هر از چندگاهی در نشست راهبری با مدیران شهری و اعضای شورای شهر دور یک میز می نشینند تا در خصوص مسائلی مانند مبلمان چهارباغ هم اندیشی نمایند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر اصفهان با اشاره به برگزاری نشست کمیته راهبری چهارباغ با موضوع ارائه و آنالیز طرح های پیشنهادی مبلمان این گذر فرهنگی و بازدید از فرایند ادامه پروژه کف سازی معبر میانی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: از آنجا که امروزه یکی از مهمترین اهداف مدیریت شهری کیفیت بخشی به فضاهای شهری موجود است در این میان ارتباط مستقیمی بین ایجاد بستر مناسب برای حرکت و تردد پیاده ها در شهر و این کیفیت بخشی وجود دارد.

شیرین طغیانی با بیان اینکه پیاده راه کردن معابر و جهتهایی که پتانسیل لازم بر این موضوع را دارند به ویژه اگر این معابر در داخل بافت های تاریخی باشد مهم هستند اضافه نمود: پیاده راه ها به عنوان فضاهای شهری که می توانند از یک طرف بستر تعاملات اجتماعی را فراهم کند و از سوی دیگر با تشویق مردم جهت حرکت پیاده در شهر سهم بسزایی در کنترل ترافیک و کاهش آلاینده ها به ویژه در بافت های مرکزی و تاریخی شهرها را دارند به همین منظور پروژه پیاده راه سازی چهارباغ مهم است.

وی با اشاره به اینکه انتخاب این خیابان به عنوان نخستین پیاده راه در شهر اصفهان نیز نشان از انتخاب درست در این جهت است اضافه نمود: اکنون پروژه پیاده راه سازی چهارباغ که از میدان امام حسین تا آمادگاه نزدیک به اتمام است اما ادامه آن از آمادگاه تا میدان انقلاب اسلامی منتظر انجام حدس های باستان شناسی در این قسمت است.

طغیانی با بیان اینکه به منظور راهنمایی دقیق تر پروژه شورای راهبری چهارباغ که ترکیبی از متخصصان حرفه و دانشگاه در فیلدهای مختلف است گفت: طرح پروژه چهارباغ به تأیید کامل میراث فرهنگی رسیده است اما برای دقت بیشتر این شورای راهبری که اتفاقاً از ترکیب داوران فراخوان چهارباغ انتخاب شده اند فرایند کار را رصد می نمایند به طوری که برای مبحث مبلمان چهارباغ جلسات متعددی موضوعات مرتبط با مبلمان و نورپردازی را مورد دقت قرار داده اند تا با دقت بیشتر این پروژه به اتمام برسد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 532

به "پیاده راه سازی چهارباغ اصفهان از ایده تا اجرا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیاده راه سازی چهارباغ اصفهان از ایده تا اجرا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید