خواص گوشت بلدر چین

به گزارش مجله 90 جعبه، بلدر چین کوچکترین پرنده از خانواده قرقاول ها می باشد .در فارسی آن را کرک، ورتج،بدبده وبلدرچین که اصلا ترکی است نامیده اند .در عربی هم به آن سلوی وسمانی می گویند .در طب سنتی اسلام ،خواص گوناگونی به بلدر چین نسبت داده اند،

خواص گوشت بلدر چین

خواص گوشت بلدر چین

بلدر چین کوچکترین پرنده از خانواده قرقاول ها می باشد .در فارسی آن را کرک، ورتج،بدبده وبلدرچین که اصلا ترکی است

نامیده اند .در عربی هم به آن سلوی وسمانی می گویند .در طب سنتی اسلام ،خواص گوناگونی به بلدر چین نسبت داده اند،

مثلا به عقیده عبدالملک بن زهراندلسی (قرن 5) ((گوشت بلدر چین خوشمزه وخوش طعم است که هم برای افراد سالم

وهم برای بیماران سودمند می باشد ،سنگ(کلیه ومثانه)را خرد می نماید و مفید است))وهم به گفته انطاکی ((گوشت بلدرچین

مغذی است و بدن را فربه می سازد)).

بلدرچین حیوانی است با خصوصیات پرندگان وحشی شکاری و بسیار پر جنب وجوش ،لاجرم باید در وضعیتی پرورش یابد که امکان جست وخیز و پرواز داشته باشد . هر قدر ماهیچه در طول حیات خود فعالتر باشد گوشت آن هم لذیذ تراست(مانند ران مرغ ،دم ماهی ، ران حیوانات شکاری و گوسفند و بعلاوه سینه پرندگان وحشی).

در واقع، فعالیت و جنب وجوش زیاد در بلدر چین ها ،باعث ازدیاد ذخیره گلیکوژن در بافت های ماهیچه ای آنها می شود که

این امر باعث می شود گوشت این پرنده مانند پرندگان شکاری بسیار لذیذ شود ،به همین خاطر است که گوشت حیوانات وحشی اعم از نشخوارکنندگان (آهو ،گوزن ،بز کوهی و غیره)ویا پرندگانی مانند قرقاول،کبک ،تیهو،دراج و بلدر چین فوق العاده لذیذ بوده

وقسمت هایی از بدن آنها بسیار خوش طعم می باشد .

از دیگر مزایای بلدر چین این است که بعد از طبخ به دلیل وجود سلو لهای پیچیده پیوندی ،در اثر پخته یا بریان شدن به هیچ وجه متلاشی نمی شود و پرنده ترکیب خود را کاملا حفظ نموده ودر پذیرایی ها، زیبایی فراوانی به سفره می دهد .

72 درصد وزن بلدرچین قابل استفاده است که در مرغ 55 درصد می باشد .20 درصد وزن کل بدن بلدر چین را عضله تشکیل

می دهد ودرصد عضله وماده خشک در عضله ران 80 درصد است ،در صورتی که این رقم در مرغ 65 درصد می باشد .گوشت سینه بلدر چین به دلیل جنب وجوش وپروازهای متناوبی که انجام می دهد علاوه بر این که حجم قابل توجهی از کل لاشه (یک سوم)را تشکیل می دهد،دارای طعم بسیار خوبی می باشد .

بلدر چین برای پرورش دهندگانی که تمایل دارند آن را به صورت صنعتی پرورش دهند هم دارای منافع بسیاری است :دوره کوتاه جوجه کشی (15-16 روز)،رشد سریع و بلوغ زود رس (35روزگی)، اندازه تخمگذاری بالا (فاز فعال تخم گذاری طولانی)،ضریب تبدیل غذایی مناسب ،نیاز به محیط پرورش کوچک ،مقاومت بالادر برابربیما ری ها و قیمت مناسب جهت عرضه محصول (گوشت وتخم)به بازار از جمله دلایل مالی بودن پرورش این پرنده است.

خواص گوشت بلدر چین

گوشت طیور به اسم منبع پروتئین حیوانی اهمیت زیادی دارد ؛به همین خاطر در کشورهای مختلف، سرمایه گذاری زیادی روی

صنعت پرورش طیور از جمله بلدر چین شده است .

ارزش پروتئین موجود در گوشت این پرنده24/913 درصد می باشد واین در حالی است که انواع اسید های آمینه کمیاب که در سایر پروتئین ها یافت نمی شود ،در گوشت این پرنده به وفور وجود دارد .نتایج تحقیقات متعدد نشان داده است که اندازه

پروتئین موجود در گوشت بلدر چین 5تا 10 درصدبیشتر از سایر پرندگان و نشخوار کنندگان می باشد .به همین خاطر در اغلب

نقاط جهان متخصصان برای افراد مسن و از کار افتاده که نیاز مبرمی به ترمیم سلولهای از دست رفته بافت های خود دارند، مصرف گوشت بلدر چین را تجویز می کنند.

از طرف دیگر به دلیل وجود عناصر معدنی کمیاب و ویتامین در گوشت این پرنده ،مصرف آن برای بیماری هایی همانند آسم ، تشنج، فشار خون بالا، ضعف اعصاب ویا در موادری ناراحتی های روانی و بعلاوه بی خوابی مفید می باشد.

بعلاوه گوشت بلدر چین منبع خوب نیاسین ،فسفر،مس ،تیامین ،ریبوفلاوین ویتامین B6،روی آهن وسلینیوم است.

خواص تخم بلدر چین

تخم بلدرچین از نظر کیفیت با تخم سایرپرندگان فرق دارد.تخم بلدر چین در مقایسه با تخم مرغ ،به مراتب ارزش غذایی بالاتری دارد .تخم بلدر چین از نظر کیفیت با تخم سایر پرندگان فرق دارد .یک تخم بلدر چین هر چند که از لحاظ وزنی حدود یک پنجم وزن تخم مرغ معمولی را دارد،در مقایسه با تخم مرغ ،5برابر فسفر و کلسیم ،4/5برابرآهن ، 6برابرویتامین B1(تیامین)،15 برابر ویتامین B2(ریبوفلاوین)و 6برابرویتامین B12دارد ،بعلاوه ازکلسترول کمتری برخوردار است و سرشار از ویتامین A،اسید نیکوتینیک ،مس و کبالت می باشد.

تخم بلدر چین نسبت به تخم مرغ از مزه بهتری برخوردار بوده و به دلیل کراتن خاصی که درآن ذخیره شده است، در درمان بیماری آسم تاثیر مفیدی دارد .از طرف دیگر به دلیل غنی بودن از ویتامین B،در درمان بیماریهای عصبی موثر می باشد . بعلاوه تخم بلدر چین به دلیل وجود آمینو اسید های فراوان در تغذیه بچه ها وبیماران بسیار موثر است .در ضمن ازچربی کمتری نسبت به تخم مرغ برخوردار است .

نکاتی در خصوص خرید بلدر چین ونحوه نگهداری آن

گوشت خام بلدر چین در یخچال به مدت 2روز و گوشت پخته آن حد بیشتر برای 3روز قابل نگهداری است .برای خرید گوشت بلدر چین اول از تاریخ انقضای آن اطمینان حاصل کنید .گوشت تازه بلدر چین باید بدون بو ،کاملا تمیز وعاری از هر گونه بقایای پر باشد وبهتر است در اولین فرصت ممکن پس ازخرید،آماده مصرف شود .

اگر قصد پختن بلدر چین را تا 2 روزپس از خرید ندارید،آن را منجمد کنید .به این منظور بهتر است آن را با همان بسته بندی هنگام خرید در فویل بپیچید و یا این که در کیسه فریزر بگذارید وهوای داخل آن را کاملا خارج کنید.

روش دفع انجماد گوشت منجمد بلدرچین

هیچگاه بلدرچین منجمد رادر درجه حرارت اتاق جهت برطرف انجماد نگذارید .بهتر است آن را در یخچال گذاشته تا در طول شب برطرف انجماد شود ؛بعلاوه می توانید با غوطه ور کردن آن در آب سرد،برطرف انجماد کنید.

بدین منظور پرنده را با همان بسته بندی منجمد شده ویا با قرار دادن در بسته ای مقاوم نسبت به آب داخل آب سرد قرار دهید .و هر 30 دقیقه یکبارآب را عوض کنید .بلدرچین ظرف مدت یکساعت یا کمتر برطرف انجماد می شود.

منبع:جهانی تغذیه95

منبع: راسخون
انتشار: 11 مهر 1400 بروزرسانی: 11 مهر 1400 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1727

به "خواص گوشت بلدر چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص گوشت بلدر چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید