ربات شناگر به درمان سرطان یاری می نماید

به گزارش مجله 90 جعبه، به گزارش خبرنگاران به نقل از ساوث چاینا مورنینگ پست، طراحی این میکرو ربات که دقیقا داروها را به نقطه خاصی از بدن می برد با الهام از ساختار سلول های انسانی و بعلاوه خرس آبی (Tardigrada) اجرا شده که جان سخت ترین موجود روی کره زمین است.

ربات شناگر به درمان سرطان یاری می نماید

ایده ربات های کوچک از مدت ها قبل در فکر بشر و البته نقل محافل علمی بوده است. اما چالش های متعددی از جمله زیست سازگاری، زیست تجزیه پذیری و ناوبری آسان پیش روی توسعه این فناوری است.

اکنون پروفسور وو ژیگوانگ یکی از کارشناسان فناوری زیستی و ژائو جی کارشناس رباتیک از انستیتو فناوری هاربین در تحقیقی تازه یک راهکار برای این چالش ها یافته اند.

لی تیانلانگ یکی از مولفان پژوهش می گوید: پروژه ما ترکیبی از فناوری پزشکی از بیولوژی و مهندسی مکانیک تا رباتیک است.

ربات مذکور مانند یک زیردریایی کوچک است. پوسته آن شامل 3 لایه است، یک لایه مغناطیسی داخلی که برق فراوری می نماید، لایه ژلی میانی که ارتباط برقرار می نماید و لایه غشای خارجی که شبیه سلول انسانی است و علاوه بر زیست سازگار بودن، مقدار اصطکاک را کاهش می دهد.

ساختار پنجه دار ربات نیز با الهام از خرس آبی میکروسکوپی طراحی شده است. لی در این باره می گوید: یکی از چالش های مهم برای ساخت میکرو ربات ها، حرکت برخلاف جریان خون در رگ ها بود. میزان میکرو ربات ها از 8تا20 میکرومتر است و سرعت جریان خون نیز به 2 سانتیمتر برثانیه می رسد. مسافتی که خون در یک ثانیه حرکت می نماید احتمالا هزار بار بیشتر از طول ربات است.

وی در ادامه می افزاید: ربات مذکور در حالت عملیاتی، از راه دور از طریق یک میدان مغناطیسی چرخنده خارجی کنترل می گردد. در نتیجه ربات در رگ های خونی با حالتی دوار مانند چرخ حرکت می نماید. هنگامیکه ربات به منطقه مورد نظر می رسد به طور ایمن به بافت مذکور می چسبد. ربات پس از متصل شدن و حذف میدان مغناطیسی می تواند با جریان شدید خون مقابله کند.

سطح ربات ساختاری دارد که شبیه سلول های قرمز خون است. محققان چینی گلبول های قرمز طبیعی را به وزیکول های کوچک(ریز کیسه یک حباب درون یا بیرون سلول) شکستند و با جذب الکترواستاتیکی به لایه ژل چسباندند.

غشای لایه گلبول قرمز خون که به سطح میکروربات چسبیده، نه تنها زیست سازگاری ماشین کوچک را ارتقا می دهد، بلکه به اجتناب از حملات ایمنی یاری می نماید و سطح را صاف تر می نماید و مقاومت را از بین می برد.

لی در این باره می گوید: آزمایش ها در ورید گردن یک خرگوش نشان داد ربات مذکور هنگام دستکاری میدان مغناطیسی خارجی می تواند در مقابل جریان خونی با سرعت 2.1 سانتیمتر بر ثانیه حرکت کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1402 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 2163

به "ربات شناگر به درمان سرطان یاری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ربات شناگر به درمان سرطان یاری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید