روزنامه ژاپنی: اعزام نیرو به غرب آسیا، تسلیم شدن در برابر آمریکا است

به گزارش مجله 90 جعبه، یکی از روزنامه های پر تیراژ ژاپنی با بیان اینکه تصمیم اعزام نیروی نظامی به غرب آسیا، صرفا تسلیم شدن در برابر آمریکا است، نوشت به نظر می رسد هیچ قصدی برای فشار نظامی به ایران نیست.

روزنامه ژاپنی: اعزام نیرو به غرب آسیا، تسلیم شدن در برابر آمریکا است

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه ماینیچی چاپ ژاپن، در یادداشت سردبیری خود به انتقاد از تصمیم کابینه این کشور برای اعزام نیروی نظامی به آب های جنوبی ایران پرداخته و نوشت این تصمیم سوالات زیادی را برمی انگیزد.

این یادداشت که در وبگاه انگلیسی زبان ماینیچی منتشر شد، شرح می دهد: اگر قرار بود ژاپن در ائتلاف آمریکایی برای حفاظت از کشتی های عبوری از تنگه هرمز مشارکت کند که روابط محبت آمیز با ایران دیگر دوام پیدا نمی کرد. بنابر این، توکیو راستا دیگری را با اعزام یک جانبه [نیروی نظامی] انتخاب کرد.

ماینیچی ضمن اشاره به اوضاع آرام تنگه هرمز و خلیج فارس از زمان ماه ژوئن (زمان وقوع سانحه برای یک نفتکش حامل نفت ژاپن) تا کنون، می پرسد: پس چرا اکنون نیروهای دفاع از خود (ارتش ژاپن) اعزام می شوند؟... این [اقدام] صرفا تسلیم شدن در برابر [خواست] آمریکا بود.

این روزنامه با بیان اینکه بندی در دستور انتخاب وزارت دفاع ژاپن به عنوان مسئول اعزام نیروی نظامی به غرب آسیا جای سوال است، ادامه داد: این بند درباره هشدار زودهنگام و عملیات های شناسایی است که نیروهای دفاع از خود معمولا در آب ها و حریم هوایی اطراف ژاپن انجام می دهند.

ماینیچی اضافه کرد: اگر نیروهای اعزامی به خاورمیانه فقط می خواهند اطلاعاتی را برای مقاصد تحقیقاتی جمع آوری نمایند، به راحتی می توان گفت که هیچ قصدی برای اعمال فشار نظامی بر ایران نیست. با این حال، مانند پایه های قانونی برای یک تصمیم سیاسی جدی جهت اعزام نیروی نظامی به خارج از کشور، ضعیف است. این [اقدام] بسیار نامتوازن است.

این روزنامه معین حد فاصل دریای عرب تا خلیج عمان (شمال اقیانوس هند) و عدم پوشش تنگه هرمز برای محدوده عملیاتی ناوشکن نیروهای اعزامی به منطقه را بخاطر ملاحظه ای که توکیو برای ایران داشته، توصیف نموده و نوشت: احتمالا یک دلیل دومی نیز وجود دارد؛ و آن دور ماندن از آب های خطرناک و ارزیابی شرایط [آن منطقه] است.

ماینیچی با بیان اینکه فقط یک ناوشکن (در نیروهای اعزامی به منطقه) نمی تواند کار چندانی در موقع حمله به نفتکش ها انجام دهد، توضیح داد: و حتی آن ناوشکن نیز تا ماه فوریه سال 2020 به منطقه نمی رسد. اگر توکیو خودش را [در قبال تنش ها در منطقه] بی طرف نشان دهد، باز هم فعالیت های نیروهای اعزامی به عنوان متحد آمریکا در نظر گرفته می گردد.

در ادامه این یادداشت درباره اطلاعاتی که نیروهای ژاپنی قصد دارند از منطقه جمع آوری نمایند، آمده است: این اطلاعات، با نیروی دریایی آمریکا به اشتراک گذاشته می گردد و به نظر می رسد که در واقع نیروهای ژاپنی با ائتلاف آمریکایی همکاری می نمایند. هواپیماهای گشت P-3C نیز که به ماموریت ضد دزدی دریایی در خلیج عدن اعزام شدند، وظایف جدیدی دریافت خواهند کرد.

ماینیچی ضمن اشاره به اینکه دشمنان آمریکا احتمالا فعالیت های دریایی توکیو در غرب آسیا را با دستور کار واشنگتن یکسان می بینند، نوشت: رویکرد دولت [ژاپن] در عدم ارزیابی مسئله و تصویب سریع آن در کابینه، مشکل زا است... این خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران بود که امنیت در تنگه هرمز را به یک معضل بدل کرد.

این روزنامه پرتیراژ ژاپنی در خاتمه تاکید نمود که اقدامات دیپلماتیک مسالمت آمیز باید برای کاهش تنش ها در منطقه غرب آسیا ادامه یابد.

دو ائتلاف دریایی اروپایی و آمریکایی در حالی در خلیج فارس شکل می گیرد که خروج ایالات متحده به ریاست دونالد ترامپ از توافق هسته ای با ایران و بازگرداندن تحریم های یکجانبه، به همراه بعضی برآورد ها مربوط به اعزام حدود 14000 نیروی آمریکایی به منطقه، تنش ها در خلیج فارس را به میزان کم سابقه ای افزایش داده است.

ژاپن، به عنوان یکی از متحدان آمریکا که روابط محبت آمیز ای با ایران دارد، اما تاکید نموده که بدون پیوستن به ائتلاف آمریکا جهت محافظت از کشتی های خود به منطقه نیروی نظامی اعزام می نماید.

روز گذشته بود که سوگا یوشیهیده سخنگو و دبیر کل کابینه ژاپن از تصویب طرح اعزام نیروی نظامی به آب های جنوبی ایران در کابینه این کشور اطلاع داد. (جزئیات بیشتر)

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 16 بهمن 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 522

به "روزنامه ژاپنی: اعزام نیرو به غرب آسیا، تسلیم شدن در برابر آمریکا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزنامه ژاپنی: اعزام نیرو به غرب آسیا، تسلیم شدن در برابر آمریکا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید