ضرورت شروع ترویج دانش علوم شناختی از سوی دانشگاه ها

به گزارش مجله 90 جعبه، عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه گفت: زمینه ترویج دانش علوم شناختی ابتدا باید از سوی دانشگاه ها و توسط نیروهای متخصص ایجاد گردد.

ضرورت شروع ترویج دانش علوم شناختی از سوی دانشگاه ها

رضا خسروآبادی عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، در رابطه با تعریف علوم شناختی، گفت: علوم شناختی یک حوزه میان رشته ای است که حیطه های مختلف علوم از قبیل علم اعصاب، روانشناسی، مردم شناسی، زبان شناسی و هوش مصنوعی را در برمی گیرد.

وی اضافه نمود: امروزه در ایران نیز آموزش و پرورش شناختی را اضافه نموده اند که حدفاصلی می گردد بین علوم شناختی و آموزش تا کاربردهای جدیدی از این علم را هم نشان دهد.

خسروآبادی گفت: کاربردهای علوم شناختی می تواند در بستر جامعه به صورت گسترده بروز پیدا کند و رسانه ها در مورد ترویج و همچنین عملیاتی کردن کاربردهای خاص علوم شناختی می توانند یاری بسیاری داشته باشند.

پیشرفت چشمگیر علوم شناختی در ایران

وی با اشاره به پیشرفت چشمگیر علوم شناختی در ایران مطرح نمود: از زمانی که ستاد علوم و فناوری شناختی شکل گرفته، این بستر را به وجود آورده است که حداقل در زمینه تامین نیروی انسانی، آموزش نیروی انسانی و پژوهش پیشرفت چشمگیری داشته باشد و این پیشرفت رو به رشد است، البته هنوز در مرحله میانی هستیم و باید این روند ادامه یابد.

به گفته خسروآبادی، محققان ایرانی در زمینه علوم شناختی در مسابقات جهانی نیز حائز رتبه شده اند.

علوم شناختی دانش بهداشت مغز است

عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه توضیح داد: امروزه در کشور ما به بهداشت دهان و دندان بیشتر اهمیت داده می گردد تا بهداشت مغز، علوم شناختی یاری می نماید تا فرد مغز سالم ترین داشته باشد و جامعه ای که افراد آن دارای مغز سالم هستند جامعه ای سالم می باشد و از علوم شناختی با عنوان بهداشت مغز یاد می گردد.

ضرورت ترویج علوم شناختی از سوی دانشگاه ها

خسروآبادی درباره ترویج ارتباط علوم شناختی و رسانه ها گفت: برای ترویج علوم شناختی از طریق رسانه ها باید 2 جنبه را مورد آنالیز قرار دهیم جنبه اول در زمینه علوم شناختی که مربوط به اجتماع است، یعنی علوم شناختی و علوم اجتماعی را با هم آنالیز کنیم، جنبه دوم اینکه بتوانیم زمینه ترویج را ابتدا در دانشگاه ها و توسط نیروهای متخصص فراهم کنیم تا دیدگاه های روانشناسی و علوم شناختی در بستر جامعه کاربردی گردد.

وی با اشاره به اقدامات نهادهای دیگر بجز رسانه برای ترویج علوم شناختی گفت: نخستین کاری که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ترویج علوم شناختی انجام داده این است که ستاد فناوری علوم شناختی را تاسیس کرد و این ستاد فناوری علوم شناختی با توجه به رسالتی که داشته است، آغاز به ترویج علوم شناختی در بستر جامعه نموده است؛ به عنوان نمونه تاسیس مرکز علم مغز در باغ کتاب که توسط ستاد فناوری علوم شناختی شکل گرفته و هم چنین ترویج این علم در مدارس از جمله این بسترسازی ها برای ترویج بوده است، همچنین مسابقاتی با حضور دانش آموزان در حیطه علوم اعصاب شناختی برگزار می گردد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 18 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 212

به "ضرورت شروع ترویج دانش علوم شناختی از سوی دانشگاه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت شروع ترویج دانش علوم شناختی از سوی دانشگاه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید