قلعه کرایژیوار، خانه ای تاریخی در اسکاتلند به رنگ صورتی

به گزارش مجله 90 جعبه، تا حال به اسکاتلند به عنوان یکی از مقاصد تاریخی و یا دیدنی فکر نموده اید؟ شاید نه چرا که در ذهن خیلی از ما اسکاتلند یک کشور کوچک دورافتاده است که دیدنی های زیادی ندارد در حالی که کاملا بر عکس این است و اسکاتلند یکی از کشورهای اروپایی است که تعداد جاذبه های تاریخی و دیدنی آن اصلا کم نیست و به جز آن طبیعت زیبا و شگفت انگیزی که این کشور دارد خود یکی دیگر از نقاط قوتی است که اسکاتلند را به عنوان یک مقصد گردشگری پر رنگ می نماید تنها موردی که وجود دارد این است که به دلایلی این کشور آن قدر که باید معرفی نشده تا در ذهن مردم به عنوان کشوری برای گردش و گردشگری جا بیفتد.

قلعه کرایژیوار، خانه ای تاریخی در اسکاتلند به رنگ صورتی

جهت دریافت خدمات طراحی پارکینگ کلاسیک با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین خدمات طراحی و اجرای محوطه سازی و حیاط سازی می‌باشد.

حالا که ذهنیت شما کمی عوض شد از اول می گوییم… اگر به جهان یک مقصد گردشگری عالی برای سفر هستید و دوست دارید تا یکی از به یاد ماندنی ترین وخاطره انگیزترین تعطیلات عمرتان را در یکی از سبزترین کشورهای جهان بگذرانید بهتر است که به کشور اسکاتلند به عنوان یکی از بهترین مقاصد فکر کنید. دراین مطلب به معرفی قلعه کرایژیوار یکی از جاذبه های تاریخی اسکاتلند می پردازیم.

قلعه کرایژیوار | Craigievar Castle

اسکاتلند دارای قلعه های بسیاری می باشد، اما چیزی در مورد قلعه کرایژیوار منحصر به فرد می باشد. این قلعه به طور برجسته ای به عنوان یکی از بهترین خانه ها در اسکاتلند می باشد که به خوبی حفظ شده است. این موضوع در مورد قلعه کرایژیوار بسیار زودتر از این ها معین شده بود. در سال 1824 سرجان فوربس که سال گذشته بر اثر مرگ برادر بزرگترش قلعه را به ارث برده بود، یک معمار از آبردین به نام جان اسمیت را به منظور آنالیز شرایط قلعه به این مکان می آورد.

او در گزارش خود گفته بود که این بنا احتیاج به یک سقف جدید و بعضی دیگر از ترمیم های کوچک دارد. اما او به این موضوع نیز اشاره نمود که قلعه کرایژیوار به خوبی حفظ شده است، زیرا این یکی از بهترین نمونه های معماری در این کشور به شمار رفته و با توجه به سن ساختمان ساختار خود را به خوبی حفظ گرده است.

سرجان هزینه سقف جدید را پرداخت کرده و دیواره های بیرونی قلعه را به طور کامل ترمیم کرد. تا آن موقع نمای بیرونی قلعه کرایژیوار به رنگ کرم بوده است. سرجان با پیشنهاد جان اسمیت موافقت کرد، نظر او بر این بود که بهتر است برای ترمیم نمای قلعه از رنگ هایی استفاده گردد که بتواند در جزییات سنگ ها فرو رفته و به سادگی تخریب نگردد. بنابراین در نهایت تصمیم بر این شد که نمای بیرونی به رنگ صورتی تغییر پیدا کند. ضمناً علاوه بر این موارد بهبودهایی نیز در درون قلعه انجام شد و تا آنجایی که ممکن بود از پانل ها و مبلمان اصلی استفاده گشت. در نتیجه قلعه کرایژیوار تبدیل به یک جاذبه توریستی شده و مردم بسیاری به آنجا سفر می کرده اند.

دسترسی به قلعه کرایژیوار

قلعه کرایژیوار در ناحیه غربی یک دره و در حومه نواحی زیبای شرقی فوتهیلز (foothills) در کیرگورمز (Cairngorms) واقع شده که در حدود 6 مایلی جنوب آلفورد (Alford) در آبردینشایر (Aberdeenshire) اسکاتلند می باشد. دسترسی به این قلعه از طریق یک جاده تک مسیره می باشد که از بزرگراه A980 توسط تابلوها جدا گشته و پس از پارک ماشین می بایست مسافتی در حدود 800 متر را به بالای تپه پیاده روی نمایید.

بازدید ملکه از قلعه کرایژیوار

یکی از بازدیدکنندگانی که احتیاجی به سفر به قلعه قلعه کرای ژیوار نداشته است ملکه ویکتوریا بود که کاخ خودش در بلمورال فقط 20 مایل دورتر از کرایژیوار می باشد. بازدیدکنندگان سلطنتی بعد از ظهر روز 18 ژوئن 1879 بدون اطلاع قبلی به محل قلعه آمده و بر اساس مجله ویکتوریا کسی را در خانه پیدا نکردند. ملکه در اطراف این قلعه عجیب و غریب و قدیمی سرگردان بود تا اینکه ساکنان او را مشاهده کرده و به او تبریک گفتند. در این زمان فوربس قلعه کرایژیوار را به عنوان محلی برای تعطیلات و یک جاذبه توریستی مورد استفاده قرار می داد، در حالیکه خانه اصلی آن ها در رودخانه دان در شمال آبردین واقع شده بود. همین موضوع به آن ها اجازه داد تا بتوانند از محدودیت هایی که جهانی مدرن ایجاد می کرد دوری کرده و بتوانند قلعه کرایژیوار را همانند گذشته خود حفظ کنند.

بازسازی اولیه قلعه

در سال 1884 سر ویلیام فوربس عنوان هفدهمین لرد سمپیل (Sempill) را به ارث برده که شروع دودمانی به نام فوربس سمپیل می باشد. خانه Fintray در زمان جنگ در سال 1941 مصادره گشته و پس از آن قلعه کرایژیوار به افراد کوچکتر خانواده ارث رسیده است. پس از جنگ در واقع زندگی در میان ساختارهای موزه ای به طور فزاینده ای افزایش یافت. بنابراین خانواده تصمیم گرفتند تا در سال 1962 در مورد بازگشایی درب های قلعه و اجازه بازدید آن برای عموم با حزب اعتماد ملی اسکاتلند وارد مذاکره شوند.

تعمیرات و ترمیمات عمده ای در سال 1973 روی این بنا صورت گرفت که شامل جایگزینی پوشش سنتی آهک روی بنای ساختمان با پوشش مدرن که مقاومت بالاتری را ارائه می کرد و همچنین پوششی از بتن در پایه های قلعه که موجب مقاوم تر شدن این بنا گشت. در سال های اولیه قرن اخیر معین شد که این پوشش ها باعث جلوگیری از نفوذ آب به ساختار قلعه شده و در نتیجه رطوبت بسیاری را به خود می گیرد. از طرف دیگر طبیعت بعضی از اجزای قلعه مانند سقف ها ممکن بود توانایی تحمل تعداد زیادی از بازدیدکنندگان را نداشته باشد.

بازسازی اخیر قلعه

پس از فعالیت های اکتشافی که در سال 2006 صورت گرفت، قلعه کرایژیوار از اکتبر 2007 تا آوریل 2010 بسته شد تا امکان انجام بازسازی های داخلی و خارجی برای ان فراهم گردد. از جمله این موارد خارج کردن پوشش بتنی بود که در سال 1973 بر روی پایه های قلعه اعمال شده بود.

جزییات سنگ هایی که برای نخستین بار در سال 1973 تحت پوشش قرار گرفته بود کشف شده و همچنین سایر ساختارها مانند روکش آستری با رنگدانه های خاص آن که برای قبل از سال 1824 بود نیز معین گشت. ترمیم ها وبازسازی هایی که در داخل صورت گرفت بسیار بیشتر از فضای بیرونی بوده اما به اندازه آن آشکار نبود. برای جلوگیری از آسیب بیشتر که توسط حجم زیاد بازدیدکنندگان در گذشته به وجود آمده بود، تصمیم شد تا بازدیدها را از طریق تورهای راهنمایی شده و در زمان های معین و همچنین در گروه های با تعداد کم انجام دهند.

بازدید از قلعه کرایژیوار

بازدیدکنندگان امروزی زمانی که از فضای داخل قلعه کرایژیوار بازدید کنند احتمالا چیزی را خواهند دید که بسیار شبیه به همان قلعه ایست که ملکه ویکتوریا و آلبرت در سال 1879 از آن بازدید کرده بودند. در این قلعه در طبقات بالاتر از همکف برق وجود ندارد و شما آنجا را کاملا تاریک احساس خواهید کرد حال تصور کنید که در زمستان های اسکاتلند آن هم در دو قرن پیش شرایز به چه گونه بوده است.

یکی دیگر از چیزهایی که قلعه کرایژیوار را تقسیم بندی می نماید چندین اتاق کوچک است. این قلعه واقعا در مقیاس خانوادگی ساخته شده و حتی سالن اصلی ان که با بعضی حاشیه ها بزرگترین اتاق این بنا می باشد از بسیاری از استانداردهای سایر قلعه ها کوچکتر است. از سوی دیگر این قلعه به دلیل ورودی و فضای سالن آن در اسکاتلند خاص می باشد. چیدمان چوب کاری های جاکوب حک شده در اطراف آن نیز بسیار نادر است.

یکی دیگر از افتخاراتی که می توان برای قلعه کرایژیوار برشمرد این است که سقف آن با گچ ساخته شده و این بسیار شگفت انگیز می باشد. ساخت این سقف ها در سال 1624 بوده و به عنوان یکی از اولین ها در اسکاتلند به شمار می رود. تا آن موقع روش سنتی این بود که بر روی تیرهای چوبی و کفپوش ها را رنگ می کرده اند همانطوری که در قلعه کراتس (Crathes Castle) در 14 مایلی جنوب شرقی آن را مشاهده خواهید کرد.

اولین سقف گچی در اسکاتلند در سال 1617 و در قلعه ادینبورگ مورد استفاده قرار گرفته است و پس از آن یک تیم از افراد متخصص در این زمینه در سال 1617 قلعه کلی (Kellie Castle) و در سال 1620 قلعه گلامیس (Glamis Castle) را تکمیل کرده و پس از آن اقدام به گچ کاری های قلعه کرایژیوار کرده اند.

منبع: گردشبان
انتشار: 15 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 678

به "قلعه کرایژیوار، خانه ای تاریخی در اسکاتلند به رنگ صورتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلعه کرایژیوار، خانه ای تاریخی در اسکاتلند به رنگ صورتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید