لزوم تدوین استراتژی در حوزه میراث طبیعی کشور

به گزارش مجله 90 جعبه، از سال 1387 که کوه دماوند به عنوان اولین اثر طبیعی ایران در فهرست میراث ملی به ثبت رسید، روابط و مناسبات متقابل آدمی و محیط زیستِ اطرافش به عنوان چشم اندازهای فرهنگی مورد توجه واقع و آثار دیگری از زیبایی ها و مناظر بدیع جغرافیایی، محوطه های طبیعی و تاریخی، پدیده ها و نمونه های ارزشمند گیاهی، جانوری و زیستگاه های آن ها به منظور حفاظت و حراست بهتر در این فهرست جای گرفت. این اقدام در راستای اجرای تبصره ماده 2 قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی مصوب 23 دی ماه سال 1382 و آئین نامه اجرایی قانون مذکور مصوب هیئت وزیران بود که در 25 دی 1386 تدوین شد.

لزوم تدوین استراتژی در حوزه میراث طبیعی کشور

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

از آن موقع تا به امروز، و در روبرو با نخبگان هر دو حوزه طبیعی و تاریخی، لزوم تدوین استراتژی کلان به منظور بهره­ گیری از فرصت­ ها و ظرفیت ­های بزرگ بالقوه برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و نیز اختصاص ردیف اعتبارات ملی به این مقوله مهم و درآمدزا احساس می­ گردد. چه اینکه توجه به میراث طبیعی به عنوان یک مزیت رقابتی و عامل توسعه پایدار در مناطق مختلف کشور و نیز مشخص چگونگی، حدودات و میزان دخالت­های انسان در روبرو با آن، پیش از آنکه یک هدف باشد، رسالت و وظیفه ای ذاتی است.

آنچه که از تعریف مبنایی ارایه شده در کنوانسیون 1972 یونسکو برمی­ آید، اطلاق واژه­ میراث طبیعی به تشکل های فیزیکی، زیست شناختی و زمین شناختی، محل زیست گونه های گیاهی و جانوری در معرض خطر و مناطق دارای ارزش علمی و حفاظتی و زیباشناسی است.

در این راستا پیشنهاد کارگروه تدوین استراتژی راهبرد توسعه میراث فرهنگی و گردشگری مبتنی بر تعریف میراث طبیعی با بهره­ گیری از نظرات اساتید و نخبگان کشور، برقراری پیوند بین بخش میراث فرهنگی و بخش طبیعی و نیز برنامه ­ریزان منابع طبیعی و محیط زیست برای مشخص چشم ­انداز واحد در برنامه ­های بلندمدت برای این آثار طبیعی داده می­ گردد.

بدین منظور چه آثار طبیعی که در فهرست آثار ملی ایران جای دارند و چه آنهایی که در فهرست میراث جهانی یونسکو ، با برنامه­ ریزی واحد از سوی سه دستگاه متولی راهبری شده و نقش و صندلی هر دستگاه و میزان اجرای برنامه ­های مدیریت میراث فرهنگی و گردشگری و شیوه­ های سرمایه­ گذاری مشخص خواهد شد.

امید است با برنامه­ ریزی منسجم، راه توسعه میراث فرهنگی و گردشگری کشور عزیزمان ایران هموار، و با بهره­ گیری مناسب از نعمت­های طبیعی خدادادی، زمینه­ نیل به اهداف عالی فراهم گردد.

* کارشناس ارشد میراث فرهنگی ایلام

منبع: میراث آریا
انتشار: 15 مهر 1399 بروزرسانی: 15 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1086

به "لزوم تدوین استراتژی در حوزه میراث طبیعی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم تدوین استراتژی در حوزه میراث طبیعی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید