مرکز شهر بوشهر فاقد کتابخانه عمومی استاندارد است

به گزارش مجله 90 جعبه، حیدر راهب به خبرنگار خبرنگاران در بوشهر گفت: شهرستان بوشهر دارای 298 هزار و 594 نفر جمعیت است که مطابق سند منظره 1404 کتابخانه های عمومی، این جمعیت نیازمند 23 هزار و 887 مترمربع فضای کتابخانه ای است؛ اما در حال حاضر سرانه فضای کتابخانه ای این شهرستان فقط 4591 مترمربع است.

مرکز شهر بوشهر فاقد کتابخانه عمومی استاندارد است

وی ادامه داد: کمبود فضای کتابخانه ای در این شهرستان تا جایی است که مرکز شهر بوشهر فاقد یک کتابخانه عمومی استاندارد و مناسب است. بعلاوه منطقه های از این شهرستان نظیر روستای بندرگاه، جزیره شیف و شهرک نیایش نیز با توجه به جمعیتی که دارند، فاقد کتابخانه هستند. البته در دو سال اخیر بجد پیگیر یافتن زمین مناسب برای ساخت کتابخانه در این منطقه ها هستیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان بوشهر تأکید کرد: با توجه به اینکه روستای بندرگاه جمعیتی بالای 2500 نفر دارد، بایستی کتابخانه عمومی در آن ساخته گردد ولی متاسفانه با وجود رایزنی های مکرر اداره کل کتابخانه عمومی استان با شورا و دهیاری این روستا، هنوز زمینی برای ساخت کتابخانه در این روستا به ما پیشنهاد یا معرفی نشده است. امیدواریم دهیاری در این زمینه همکاری لازم و به موقعی داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا روستای هلیله هم مشمول ساخت کتابخانه عمومی می گردد؟، شرح داد: خیر؛ چون روستای هلیله جمعیتی پایین تر از 2500 نفر دارد، فقط مشمول ایجاد پیشخان خدمات کتابخانه ای می گردد که این موضوع بارها در نشست های انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان با حضور فرماندار، بخشدار و اعضاء این انجمن و بعلاوه نشست های خصوصی با دهیار این روستا در بخشداری مطرح و آنالیز شده که زمین هایی هم در این روستا پیشنهاد شده و مورد آنالیز قرار گرفته اما هنوز زمین مناسب برای ایجاد این پیشخوان در هلیله نهایی نشده است؛ ولی پیگیر هستیم که این مطالبه هر چه زودتر محقق گردد.

راهب، سپس جزیره شیف را دیگر روستایی دانست که باید هر چه زودتر در آن کتابخانه عمومی راه اندازی گردد و در این باره تأکید کرد: با توجه به جمعیت جزیره شیف این روستا نیز احتیاج شدیدی به کتابخانه عمومی دارد تا ساکنان آن با فرهنگ کتاب و کتابخوانی بیشتر مأنوس شوند. بحث ساخت کتابخانه در این روستا نیز بارها در نشست های انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان بوشهر مطرح و قرار شده که دهیاری شیف مکان یا زمینی را برای راه اندازی کتابخانه در این روستا معرفی کند که تا این لحظه از سوی دهیاری شاهد اقدامی برای معرفی زمین نبوده ایم!

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان بوشهر، در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا با راه اندازی کتابخانه سیار به طور موقت نمی توان احتیاج کتابخوانی ساکنان روستاهای فاقد کتابخانه شهرستان را تا میزان ای مرتفع کرد، گفت: کتابخانه سیار دست کم باید پنج روستای تحت پوشش داشته باشد که ما این تعداد روستای بدون کتابخانه را در سطح شهرستان داریم، از این رو، درصدد هستیم برای روستاهای فاقد کتابخانه عمومی در صورت تامین وسیله مناسب از سوی خیرین یا مسئولان محلی نظیر شهردار و... کتابخانه سیاری را راه اندازی کنیم تا بدین طریق احتیاج فرهنگی این روستاها را به موقت پاسخ دهیم و بخشی از اهداف کتابخوانی خود را در این منطقه ها پیش ببریم.

وی، نبود وسیله مناسب را مهم ترین عامل فعال نشدن کتابخانه های سیار در روستاهای فاقد کتابخانه شهرستان بوشهر معرفی کرد و اضافه نمود: بارها این موضوع در نشست های انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان بوشهر مطرح شده ولی هنوز هیچ همکاری با ما در این زمینه صورت نگرفته است؛ این در حالی است که شهرداری بوشهر با دراختیار قرار دادن یک اتوبوس شهری می تواند این مشکل را حل نماید. ما هم آمادگی تبدیل این اتوبوس به کتابخانه سیار و تجهیز آن به منابع و امکانات کتابخوانی را داریم.

راهب سپس تأکید کرد: فعال شدن کتابخانه و مرکز فرهنگی در هر نقطه از شهرستان، به افزایش سرانه مطالعه در استان یاری شایانی خواهد نمود. در این راستا، از سوی مردم در نقاط مختلف شهرستان برای راه اندازی کتابخانه و مراکز کتابخوانی درخواست های فراوانی می گردد که همۀ این درخواست ها بحق هستند و ما باید این مطالبات را جدی گرفته و زیرساخت های فرهنگی را توسعه بدهیم.

وی یادآور شد: در حال حاضر تنها کتابخانه روستایی در حال ساخت شهرستان بوشهر مربوط به روستای دویره است که با بهره برداری این کتابخانه، حدود 300 متر مربع به فضای کتابخانه ای شهرستان اضافه نموده خواهد شد. این کتابخانه خیرساز در حال حاضر حدود 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با توجه به تأمین اعتبار، پیش بینی می گردد تا سرانجام سال جاری به بهره برداری برسد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 26 شهریور 1402 بروزرسانی: 26 شهریور 1402 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 2211

به "مرکز شهر بوشهر فاقد کتابخانه عمومی استاندارد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرکز شهر بوشهر فاقد کتابخانه عمومی استاندارد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید