کنار گذاشتن راهبردهای کلیشه ای در زبان بدن

به گزارش مجله 90 جعبه، به گزارش خبرنگاران، فکر خوانی: علم تازه رمزگشایی از افکار، امیال و هویت واقعی انسان ها، نوشته دیوید لیبرمن را انتشارات فکر آویز، با ترجمه علی علی پناهی، چاپ و منتشر نموده است.

کنار گذاشتن راهبردهای کلیشه ای در زبان بدن

این کتاب حاوی مطالب کاملاً نو است و به ندرت به علائم و نشانه های قدیمی زبان بدن اتکا می نماید. بسیاری از کارشناسان اظهار می نمایند وقتی طرف شما دست ها و پاهای خود را روی هم انداخته به این معناست که او حالت دفاعی دارد و با شما موافق نیست. گرچه این تفسیر از نظر فنی غلط نیست اما اگر سوژه شما در اتاقی سرد روی صندلی نشسته باشد که دسته ندارد پیغام های دیگری به شما می دهد. بله، ارتباط چشمی کم یا نداشتن تماس چشمی نشانه فریب و حقه بازی طرف مقابل شماست اما افراد حقه باز خودشان هم این مطلب را می دانند مهمتر اینکه شما چگونه می توانید افکار شخص روان پریشی را بشناسید که دروغ های خودش را هم باور می نماید؟ یا چگونه می توانید افکار فردی جامعه ستیز و دروغگو را تشخیص دهید که به چشمان شما نگاه می نماید و به تمام مقدسات هم سوگند می خورد که راست می گوید؟

اکنون می توانیم راهبردهای کلیشه ای را کنار بگذاریم که ادعا می گردد برای خواندن افکار دیگران مفید هستند و براساس مشاهده سطحی از لباس و ظاهر افراد شناخت کاملی از فکر و افکار آنها ارائه کنیم. برای مثال آیا گردنبندی که نام مقدسات روی آن نوشته شده حاکی از پایبند بودن صاحب گردنبند به ارزش های معنوی است؟ پاسخ این است که الزاماً خیر آیا لباس فاخر و کفش های براق نشانه جاه طلبی و بلندپروازی محسوب می گردد؟ پاسخ منفی است. آیا می توان براساس رفتاری خاص دلباخته کسی شد؟ پاسخ این است که این کار غیر منطقی است. اینکه دوست شما همواره تأخیر دارد الزاماً به این معنا نیست که او آدم بی ملاحظه ای است. شاید او آدم وسواسی است که می خواهد قبل از خروج از خانه تمام کارها مطابق میل او باشد. شاید هم او حال خوشی ندارد و متوجه گذشت زمان نیست اگر بخواهیم به فرضیه های سطحی اتکا کنیم، امکان برداشت بد از دیگران فراوان خواهد بود. در این صورت چه کار باید کرد؟ روش هایی که در این کتاب به شما گفته می گردد در چندین مرکز آموزش داده می شوند مانند واحد بررسی رفتار در اداره اف بی آ، سازمان سیا، آژانس امنیت ملی (امریکا) تقریباً در تمام واحدهای ارتش آمریکا و نهادهای اجرای احکام در دنیا.

دیوید لیبرمن، روان درمانگر و یک متخصص برجسته تشخیص دروغ است که به FBI و سایر آژانس های امنیتی آموزش می دهد و فکر خوانی را به سطح نوی از دانش می برد. او با تکیه بر آخرین تحقیقات در روان شناسی زبان - نشانه های تعبیه شده در گفتار و گفتار نوشتاری- به خواننده نشان می دهد که چگونه روش های پیشرفته ای را که در کتاب خود آورده در موقعیت های روزمره بی شمار به کار ببرد؛ برای مثال او به خواننده می آموزد که پیغام های پشت زبان منفعل، توصیف های شخصی یا غیرشخصی و سطح جزئیات را بشناسد. حقیقی یا تخیلی بودن روایت افراد را از هر حادثه تشخیص دهد و دریابد که آیا افرادی که برای برقراری ارتباط پیشنهادی می دهند یا پرستار بچۀ نوی که می خواهیم استخدامش کنیم قابل اعتماد هستند یا چیزی را پنهان می نمایند.

در فصل های این کتاب قدم به قدم به شما نشان داده می گردد دقیقاً چگونه بگوییم فرد مدنظر ما در شرایط عادی چه فکری در سر دارد. برای مثال شما دقیقاً متوجه خواهید شد چگونه می توان گفت فلان شخص قابل اعتماد است یا خیر آیا فلان همکار پریشان و آشفته است یا حال خوبی ندارد هنگامی که با شرایطی روبه رو می شوید که ممکن است شما را دچار نگرانی کند مثل مذاکره باز پرسی، سؤالاتی درباره سوء استفاده، سرقت یا کلاهبرداری یاد خواهید گرفت چگونه در وقت سرمایه و انرژی خود صرفه جویی کنید.

در کتاب مذکور برای بیان ویژگی های روحی و روانی افراد، از مثال های ساده و خاصی استفاده شده است در زندگی واقعی دوراندیشی حکم میکند قبل از تصمیم گیری نکات زیادی را مدنظر قرار دهیم همان طور که در این کتاب خواهید دید گفت و گو یا تحلیل نمونه تصادفی مفهومی ندارد اما اگر از الگویی استفاده گردد که قاعده و ساختار منظمی دارد، خیلی چیزها تعیین می گردد.

مؤلف در مقدمه کتاب آورده است: دلیل استقبال زیاد از کار من این است که استفاده از روش های ارائه شده آسان است به شرطی که به نحو منطقی از آنها بهره ببرید به شما توصیه می کنم منطق و عقل سلیم را از قلم نیاندازید. غیر منطقی است که نظر خودتان را در مورد صداقت راستی منظور یا هدف طرف مقابل براساس اظهار نظرهای نسنجیده یا تعامل کوتاه و گذرا بنا کنید.

کتاب فکر خوانی اثر دیوید.جی.لیبرمن با ترجمه علی علی پناهی در 224 صفحه از سوی نشر فکر آویز در دسترس علاقمندان این حوزه قرار گرفته است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 6 تیر 1402 بروزرسانی: 6 تیر 1402 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 2182

به "کنار گذاشتن راهبردهای کلیشه ای در زبان بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنار گذاشتن راهبردهای کلیشه ای در زبان بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید