موارد دندانپزشکی اورژانسی و راهکارهای جلوگیری از آسیب های دندان

به گزارش مجله 90 جعبه، دندانپزشکی اورژانسی مسئله مهمی است که در بیشتر مواقع باید با حساسیت به آن توجه نمود. آسیب هایی که به دندان ها و حتی لثه ها وارد می شوند، می توانند بسیار جدی باشند. به این علت که آنها ممکن است منجر به بروز آسیب های بیشتری در دهان گردند. از این رو ضروری است برای رفع نمودن آنها، فورا به دندانپزشک متخصص مراجعه نمود.

موارد دندانپزشکی اورژانسی و راهکارهای جلوگیری از آسیب های دندان

منظور از اورژانس دندانپزشکی چیست؟

هر نوع مسئله ای که در دهان و دندان پیش آید و احتیاج داشته باشد که فورا به آن رسیدگی شود را، اورژانس دندانپزشکی می گویند. البته باید به این مسئله اشاره کنیم، که همه مسائل دندانی، فوری و اورژانسی نیستند. اما در صورتی که دندان دچار خونریزی شده باشد و این خونریزی متوقف نشود، شرایط خاص و خطرناک خواهد بود.

از سوی دیگر اگر درد دندانی با استفاده از دارو بهبود نیابد، یا آنکه استخوان های صورت شکسته شده باشد، باید به سرعت از خدمات دندانپزشکی اورژانسی بهره مند شد. اگر یک مشکل دندانی را نادیده بگیرید، می تواند خطرات جبران ناپذیری را برای شما به همراه داشته باشد. بعلاوه ممکن است منجر به بروز آسیب دائمی در دهان و دندان شده و احتیاج به درمان گسترده و گران قیمتی داشته باشد.

اقدامات لازم در صورت روبرو با مشکل دندانپزشکی اورژانسی

در صورتی که با اورژانس دندانپزشکی روبرو هستید، انجام بعضی اقدامات ضرورت خواهد داشت. اولین کاری که باید انجام دهید، برقراری ارتباط با دندانپزشک متخصص است. برای آنکه جهت مقابله با این مشکل، آموزش های بیشتری از ایشان دریافت کنید.

در صورتی که به دندانپزشک شخصی خود دسترسی ندارید، ضروری است حتما به مرکز مراقبت های فوری یا نزدیکترین اورژانس دندانپزشکی به محل زندگی خود، مراجعه کنید.

بیشتر موارد دندانپزشکی اورژانسی، تنها باید در مطب درمان شوند. مواردی همانند افتادن، شکسته شدن دندان یا دندان درد شدید، اما بعضی از آسیب ها که از جدیت بیشتری برخوردارند، باید مستقیم به اورژانس بیمارستان منتقل شوند. همانند شکستگی استخوان های صورت.

چه مسائلی شامل اورژانس دندانپزشکی می شوند؟

بعضی مسائل اگر در دندان ها پیش آیند، شامل موارد دندانپزشکی اورژانسی می شوند. از جمله؛

  • ترمیم کردن دندان شکسته شده یا از دست رفته
  • بروز دندان درد شدید
  • آبسه کردن یا متورم شدن صورت، فک و دندان
  • آسیب دیدگی شدید بافت نرم همانند بریدگی عمیق
  • بروز مشکل در دندان افتاده
  • ترک خوردن شدید دندان یا لب پر شدن

هر یک از این مسائل را تا زمانی که به پزشک متخصص مراجعه نکرده اید، می توانید مدیریت کنید. برای مدیریت مسائل اورژانسی دندان ها باید چنین اقداماتی انجام داد؛

ترمیم کردن دندان شکسته شده یا از دست رفته

در بعضی مواقع، ممکن است دندان های قدیمی که ترمیم شده اند، از جای خود خارج شوند. اگر ماده پر نماینده دندان گم شود یا شکسته شود، می توان یک تکه آدامس بدون قند را داخل حفره قرارداد. علت قرار دادن آدامس بدون قند به این علت است، که آدامس های قند دار می توانند درد دندان را تشدید نمایند.

در صورتی که مشکل دندانپزشکی اورژانسی دیگری همانند شکستگی تاج یا بریج دندان اتفاق افتاده باشد، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرد. بدون تردید عدم مراجعه به دندانپزشک متخصص، می تواند مسائل بسیاری را برای شما ایجاد کند. پس این مسئله را جدی بگیرید.

بروز دندان درد شدید

در صورت مشاهده این مورد از مسائل دندانپزشکی اورژانسی، ابتدا باید اقدام به شستشوی دهان با آب گرم نمود. سپس از نخ دندان برای برداشتن مواد غذایی که در میان دندان ها به جای مانده است، باید استفاده شود. در صورت متورم بودن صورت، فک و دندان، بهتر است از قسمت بیرونی دهان کمپرس آب سرد بر روی دهان یا گونه قرار داد.

می توان برای کاهش درد دندان، از بعضی مسکن های بدون احتیاج به نسخه پزشک استفاده کرد. مسکن هایی همانند ایبوپروفن، استامینوفن و ناپروکسن. این نکته را در نظر داشته باشید که در صورت داشتن درد شدید در دندان، هرگز هیچ نوع مسکنی همانند آسپرین را بر روی لثه یا دندان خود قرار ندهید. به این علت که این کار منجر می شود تا بافت لثه شما سوزانده شود.

موارد اورژانسی درد دندان

آبسه کردن یا متورم شدن صورت، فک و دندان

آبسه ها، عفونت هایی شبیه جوش و متورم شده هستند، که معمولا اطراف ریشه دندان یا فضای خالی ای که بین لثه و دندان است را در بر می گیرند. این بیماری، جدی بوده و درگیر شدن به آن می تواند مسائل بسیاری را برای دندان و بافت آن به وجود آورد.

در صورتی که بیماری با آبسه روبرو شده و آن را درمان نکند، عفونت می تواند منجر به متورم شدن فک و صورت شود. حتی در بعضی مواقع، احتمال این که به دیگر قسمت های بدن هم سرایت کند، وجود دارد. از این رو با مشاهده علائم آبسه دندان، باید حتما در سریع ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کرد.

برای درمان ابتدایی و رفع کردن درد و خارج کردن چرک و عفونت از دندان، می توان از محلول آب نمک ملایم استفاده کرد. برای تهیه این محلول باید ½ قاشق چایخوری نمک خوراکی را در 8 لیوان آب مخلوط کرده و روزی چند بار اقدام به شستشوی دهان نمود.

آسیب دیدگی شدید بافت نرم همانند بریدگی عمیق

از دیگر موارد دندانپزشکی اورژانسی، می توان به آسیب دیدگی بافت های نرم در لب ها، لثه ها، زبان و گونه ها اشاره نمود. این آسیب منجر به خونریزی خواهد شد. برای این که بتوان پس از بروز چنین مسئله ای، خونریزی را کنترل نمود، باید بعضی اقدامات را انجام داد. از جمله؛

  • اقدام به شستشوی دهان با محلول آب نمک ملایم نمود.
  • از یک کمپرس آب سرد به مدت 5 الی 10 دقیقه در قسمت بیرونی دهان یا گونه استفاده کرد.
  • از یک چای کیسه ای دارای کافئین یا یک تکه گاز استریل، برای قراردادن در محل خونریزی استفاده کرد. این روش را باید 15 الی 20 دقیقه انجام داد.
  • در صورت عدم توقف خونریزی، فورا با پزشک متخصص ارتباط برقرار نمود یا به اورژانس دندانپزشکی بیمارستان مراجعه کرد.

آسیب دیدگی و درد شدید در دندان

بروز مشکل در دندان افتاده

در صورتی که دندان کنده شده باشد، باید آن را بیرون آورده و در کنار تاج قرار داد. سپس اقدام به شستشوی ریشه دندان با آب نمود. به خاطر داشته باشید که در صورت بروز چنین موردی از دندانپزشکی اورژانسی، هرگز دندان کنده شده و محل آن را مالش نداده و یا اقدام به حفظ تکه های بافت در دهان ننمایید.

در صورت امکان، بهتر است مجددا دندان خود را داخل حفره بازگردانید. البته در این خصوص باید اطمینان حاصل کنید که دندان را به زور در جای خود قرار ندهید. در صورتی که این امکان برای شما وجود ندارد، می توانید دندان را درون یک ظرف کوچک شیر قرار دهید. بعلاوه می توانید از یک محلول مناسب رشد سلولی، برای نگهداری از دندان کنده شده بهره ببرید.

تنها کسی که می تواند این مورد از دندانپزشکی اورژانسی شما را درمان کند، بدون تردید دندانپزشک متخصص است. پس در سریع ترین زمان ممکن به پزشک خود مراجعه کرده و از ایشان درخواست جایگذاری دندان کنده شده خود در محل مناسب آن را، نمایید.

ترک خوردن شدید دندان یا لب پر شده

در صورت بروز این مورد اورژانس دندانپزشکی، باید تکه های شکسته دندان را ذخیره کرده و آنها را مورد شستشو قرار دهید. سپس با آب گرم دهان خود را بشویید. در صورتی که شکستگی با خونریزی همراه باشد، به منظور متوقف کردن خونریزی بهتر است به مدت تقریبا 10 دقیقه، از گاز استریل بر روی محل بهره ببرید.

برای کاهش درد و تورم محل شکسته شده دندان هم، برترین اقدام نگهداری یک کمپرس آب سرد در قسمت بیرونی دهان، لب و گونه است؛ دقیقا در محلی نزدیک به دندان شکسته شده یا خراشیده شده. پس از آن نیز، باید در سریع ترین زمان ممکن با دندانپزشک متخصص خود ارتباط برقرار کرده یا به ایشان مراجعه نمایید.

ترک خوردگی و شکستگی شدید دندان

چه زمانی باید برای درد دندان به اورژانس دندانپزشکی مراجعه کرد؟

در صورتی که درد دندان شدید بروز کند، در حالی که مطب دندانپزشکتان باز نباشد، باید به نزدیک ترین اورژانس دندانپزشکی نزدیک محل سکونت خود مراجعه نمود تا به شما یاری شود که درد خود را تسکین داده شود و مشکل رفع شود.

مرکز دندانپزشکی تخصصی دکتر نوربخش به همراه مجموعه ای از دندانپزشکان مجرب و متخصص و با استفاده و از آخرین تکنولوژی ها و تجهیزات پزشکی برای ارائه خدمات درمانی استفاده می نماید. خدمات ارائه شده به وسیله این مرکز شامل انواع درمان های دندانپزشکی مانند ایمپلنت، ارتودنسی، پروتز دندان، جراحی دهان و فک و … می شود. مرکز دندانپزشکی تخصصی دکتر نوربخش با ارائه خدمات با کیفیت و با تمرکز بر رضایت مشتریان، توانسته است جایگاه بسیار محترمی در عرصه دندانپزشکی کسب کند.

منبع: فوت و فن
انتشار: 26 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 26 اردیبهشت 1402 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 2164

به "موارد دندانپزشکی اورژانسی و راهکارهای جلوگیری از آسیب های دندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موارد دندانپزشکی اورژانسی و راهکارهای جلوگیری از آسیب های دندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید