نامزدهای نهایی جایزه بوکر عربی معرفی شدند

به گزارش مجله 90 جعبه، به گزارش خبرنگاران به نقل از جریده الاخبار- هیئت داوران جایزه بوکر عربی اسامی 6 نامزد راه یافته به مرحله نهایی چهاردهمین دوره جایزه بوکر عربی در سال 2021 را معرفی کردند.

نامزدهای نهایی جایزه بوکر عربی معرفی شدند

فهرست کوتاه سال جاری جایزه بوکر عربی شامل نویسندگان 31 تا 70 ساله از کشورهای اردن، تونس، مراکش، الجزایر و عراق است که آثارشان موضوع ها و مسائل امروز جهانی عرب از جرایم غیرانسانی در پس جنگ ها و درگیری ها تا عشق به میهن و روابط انسانی و حافظه و هویت را در بر می گیرد.

رئیس هیئت داوران این جایزه درباره آثار نهایی سال جاری جایزه بوکر اظهار کرد موضوعات آثار منتخب این دوره ممکن است برای خواننده عربی جدید و بکر نباشد؛ دلیل آن هم این است که امروز جهان عرب جز تصویری اصل از گذشته خود نیست؛ اما آنچه موجب انتخاب این آثار شده مربوط به غنای سبک و توانایی این آثار در ایجاد حیرت در خواننده، بیانی متفاوت و کاربرد زبانی ظریف در روایت است.

دفترچه های کاغذفروش نوشته جلال برجس از اردن، در آرزوی همسایه نوشته الحبیب السالمی از تونس، پرونده شماره 42 نوشته عبدالمجید سباطه از مراکش، چشم حمورابی نوشته عبداللطیف ولد عبدالله از الجزایر، بلای سخت دارالاکابر نوشته امیره غنیم از تونس و خال کوبی پرنده نوشته جهان میخائیل از عراق شش نامزد نهایی سال جاری را تشکیل می دهند.

پیش از این 16 رمان از بین 121 اثری که در فاصله بین جولای 2019 تا اوت 2020 به زبان عربی منتشر شده بودند، در فهرست نخستین جایزه بوکر عربی 2021 معرفی شده بودند.

گفتنی است که برنده نهایی این جایزه در تاریخ 25 می معرفی خواهد شد.

اعضای سال جاری هیئت داوران سال جاری جایزه بوکر عربی به ریاست شوقی بزیع، شاعر لبنانی عبارتند از: صفا جبران، استاد زبان و ادبیات مدرن عربی در دانشگاه برزیل، محمد آیت حناه، مترجم مراکشی، علی المقری، نویسنده یمنی و عائشه سلطان، نویسنده و روزنامه نگار اماراتی.

جایزه بوکر عربی از مهم ترین جوایز داستانی جهان عرب به شمار می رود که در سال 2007 به همت هیئت گردشگری و فرهنگ ابوظبی و با حمایت و پشتیبانی جایزه بوکر بریتانیا پایه گذاری شد. این جایزه صرفا در حوزه رمان برگزار می گردد.

به هریک از شش نامزد راه یافته به مرحله نهایی مبلغ ده هزار دلار و برنده نهایی مبلغ 50 هزار دلار تعلق می گیرد؛ علاوه بر این که رمان برگزیده نهایی به زبان انگلیسی نیز ترجمه خواهد شد

سال گذشته رمان تاریخی دیوان اسپارتی نوشته عبدالوهاب عیساوی، نویسنده الجزایری برنده جایزه بوکر عربی در سال 2020 شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 23 فروردین 1400 بروزرسانی: 23 فروردین 1400 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1467

به "نامزدهای نهایی جایزه بوکر عربی معرفی شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نامزدهای نهایی جایزه بوکر عربی معرفی شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید