نرخ سود بین بانکی چیست؟

به گزارش مجله 90 جعبه، بانک ها در خاتمه دوره اقتصادی کوتاه مدت (روزانه یا هفتگی) با مازاد یا کسری نقدینگی روبرو می شوند که باید آن را به تعادل برسانند. اگر بانکی با کسری نقدینگی روبرو گردد باید با استقراض یا وام دریافت در صدد جبران آن برآید، از سوی دیگر برای به تعادل رساندن مازاد نقدینگی خود نیز باید اقدام به عرضه آن نمایند.

نرخ سود بین بانکی چیست؟

به گزارش خبرنگاران، بانک ها برای اینکه برای حل این مشکل به بانک مرکزی متوسل نشوند بازاری را به نام بازار بین بانکی تشکیل داده که در آن اقدام به عرضه و تقاضای نقدینگی آن هم به صورت وام می نمایند. بنابراین در بازار بین بانکی، انتقال نقدینگی از موسسات اقتصادی دارای مازاد به موسسات اقتصادی دارای کسری وجوه است.

عمده وام های بین بانکی دارای سررسید یک هفته و کمتر بوده و اکثرا وام های یک شبه بر مبنای یک نرخ سودی است که به آن نرخ سود بین بانکی می گویند.

بازار بین بانکی موجب می گردد که بانک ها دیگر برای تامین نقدینگی و منابع اقتصادی اقتصادی مورد احتیاج کوتاه مدت خود به بانک مرکزی مراجعه ننمایند که خود این موضوع به بانک مرکزی در جهت کنترل حجم نقدینگی یاری می نماید.

نرخ سود بین بانکی متناسب با عرضه و تقاضا نوسانی بوده، به طوری که با افزایش تقاضا برای دریافت وام بین بانکی و از سوی دیگر عدم عرضه متناسب با آن، نرخ سود بالاتر می رود و برعکس.

بانک های خصوصی در صدر وام بگیران بین بانکی

تازه ترین آمار بانک مرکزی از عملکرد بازار بین بانکی در سال 1398 نشان می دهد که میانگین نرخ سود معادل 18.95 درصد بوده که نسب به سال قبل کاهش داشته است.

در سال گذشته مجموعا 40 هزار و 341 فقره معامله به ارزش بیش از 18.6 میلیارد تومان در محدوده نرخ 16 تا 23 درصد و با میانگین نرخ 18.95 درصد اجرا شده است.

بیشترین سهم سپرده گذاری در بازار بین بانکی مربوط به بانک های مشمول اصل 144 بوده که بیش از 50 درصد سهم معاملات را در اختیار داشتند.

همچنین بیشترین سهم سپرده پذیری در بازار بین بانکی مربوط به بانک های خصوصی بوده که با سهم 61 درصدی از حجم معاملات وام هایی با میانگین نرخ 19.21 درصد دریافت کردند.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 19 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 910

به "نرخ سود بین بانکی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نرخ سود بین بانکی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید