نکات جالب درباره استانبول

به گزارش مجله 90 جعبه، یک شهر، دو قاره

درباره استانبول جالب است بدانید که این شهر تنها شهری است که در دو قاره واقع شده است. قسمت شرقی استانبول بخشی از قاره آسیا و قسمت غربی آن بخشی از قاره اروپاست.

نکات جالب درباره استانبول

از سفر با تور استانبول لذت ببرید.

پایتخت سه امپراتوری، اما نه پایتخت ترکیه

از حقایق جالب درباره استانبول این است که این شهر در طی تاریخ پایتخت سه امپراتوری بوده است . استانبول پایتخت امپراتوری های بیزانس، روم و عثمانی بوده ، اما در قرن بیستم آتاتورک آنکارا را به عنوان پایتخت ترکیه انتخاب کرد.

شهری با چندین نام

استانبول در طول تاریخ نام های فراوانی به خود دیده است. اولین نام استانبول، بیزانتیوم بود. بعد از آن استانبول نام هایی از قبیل آگوستینا آنتونیا، روم جدید و استیمبول داشته تا اینکه نام این شهر به کنستانتوپیل یا قستنطنیه تغییر پیدا کرد. در سال 1930 میلادی کنستانتوپیل به استانبول تبدیل شد.

یکی از حقایق جالب استانبول این است که با اینکه عده زیادی از نام قدیم استانبول استفاده می نمایند، اما شرکت پست این شهر نامه هایی را که با نام کنستانتوپیل ارسال می شوند، به مقصد نمی رسانند تا مردم از نام استانبول استفاده نمایند.

شهری به وسعت یک کشور

شاید درباره جمعیت زیاد استانبول شنیده باشید. این شهر زیبا با 15 میلیون نفر جمعیت، دومین شهر بزرگ دنیا از نظر جمعیت است. از دیگر حقایق جالب استانبول این است که جمعیت این شهر از کشوری مانند بلژیک بیش تر است.

قدیمی تر از آنچه فکرش را بکنید

آب انبار باسیلیکا در نزدیکی ایاصوفیه قدمتی به اندازه 1500 سال دارد که از بزرگترین آب انبارهای استانبول است. گفته می گردد ستون های این آب انبار از باقی مانده مصالح مسجد ایاصوفیه ساخته شده است. درباره استانبول جالب است بدانید که فیلم دوزخ با بازی تام هنکس در این آب انبار باستانی فیلم برداری شده است.

شهری بر فراز هفت تپه

کنستانتین امپراتور روم، شهر کنستانتوپیل یا استانبول امروزی را مانند رم بر روی هفت تپه بنا کرد. جالب توجه است که بر روی هر کدام از این تپه ها یک مسجد عظیم بنا شده است.

شهر مساجد

اگر درباره استانبول جستجو نموده باشید و یا به این شهر سفر نموده باشید، مساجد زیادی در شهر دیده اید. استانبول حدود 3000 مسجد دارد. یکی از بزرگترین مسجد های استانبول مسجد آبی یا سلطان احمد است که شش مناره دارد. بیش تر از این تعداد مناره برای مساجد مجاز نیست.

بزرگ ترین بازار تاریخی دنیا

اگر به استانبول سفر کردید بازدید از بازار بزرگ این شهر را از دست ندهید. بازار بزرگ قدیمی ترین و بزرگ ترین بازار دنیا با بیش از 3000 فروشگاه است.

سومین متروی قدیمی دنیا

از دیگر حقایق جالب استانبول متروی قدیمی این شهر است. استانبول سومین شهر دنیاست که مجهز به مترو شد. متروی استانبول از سال 1875 میلادی وارد سیستم حمل و نقل عمومی شهر شده است.

برف در استانبول

شاید تصور کنید که به دلیل منتهی شدن استانبول به دریای سیاه و مرمره، این شهر باید از آب و هوایی معتدل برخوردار باشد. اما جالب است درباره استانبول بدانید که در تابستان هوا بسیار گرم است و زمستان های این شهر برفی است.

چای یا قهوه ترک

با اینکه چای در استانبول ریشه در سنت ها دارد، اما در گذشته مردم بیش تر قهوه ترک می نوشیدند. به مرور به دلیل اینکه کشت قهوه در ترکیه امکان پذیر نبود، این نوشیدنی به دلیل گران بودن جایش را به چای داد. محدوده دریای سیاه بستر مناسبی برای کشت چای است. بنابراین اگر مهمان ترک ها شوید به عنوان نوشیدنی خوش آمد به شما استکانی چای می دهند.

آگاتا کریستی و استانبول

اگر به رمان های جنایی علاقه داشته باشید آگاتا کریستی برای شما نامی آشناست. این نویسنده رمان قتل در قطار اکسپرس شرق را در هتل پراپلاس استانبول نوشته است.

استانبول و گربه هایش

قطعا در فرهنگ ترک گربه ها به عنوان حیوان خانگی ارجح هستند. شما در همه خیابان ها و مغازه ها و حتی مساجد می توانید گربه ها را ببینید که استراحت می نمایند. آن ها تمیز هستند و مردم توجه زیادی به گربه ها دارند. اما از میان حقایق جالب استانبول جذاب است که بدانید گربه ها به خانه راه داده نمی شوند. درباره استانبول این موضوع ریشه در زمان طاعون سیاه دارد. گربه ها مانند انسان ها امکان ابتلا به طاعون سیاه را داشتند. هر چند زمان زیادی از آن روزگار گذشته اما همچنان مردم استانبول علیرغم علاقه زیاد به گربه ها، آن ها را به خانه هایشان راه نمی دهند.

منبع: دالاهو
انتشار: 22 دی 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 457

به "نکات جالب درباره استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات جالب درباره استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید