همکاری های مشترک ایران و یونان برای استرداد آثار تاریخی

به گزارش مجله 90 جعبه، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، همکاری های مشترک ایران و یونان برای استرداد آثار تاریخی صورت خواهند گرفت.

همکاری های مشترک ایران و یونان برای استرداد آثار تاریخی

سفر با تور یونان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید و شهرهای سانتورینی، آتن و میکونوس را ببینید.

قضیه چیست؟

محمدحسن طالبیان با اشاره به بحث تشکیل مجمع تمدن های کهن با حضور کشورهای صاحب تمدن مانند ایران، یونان و چین با موضوع اصلی مبارزه با قاچاق اشیای تاریخی و استرداد اموال فرهنگی تاریخی با تکیه بر دیپلماسی فرهنگی، ایران را یکی از پیروز ترین کشورها در استرداد بیش از 3400 اثر تاریخی فرهنگی تاریخی به ویژه از سال 1393 دانست.

او اقدامات ایران را عاملی برای ناامن شدن بازار دنیای برای قاچاق و فروش اموال فرهنگی تاریخی دانست.

وی همچنین به اقدامات اجرا شده از سوی کشورمان در بازگرداندن اموال فرهنگی تاریخی کشورهایی مانند عراق، افغانستان و بعضی کشورهای همسایه اشاره نمود و گفت: با توجه به اینکه ایران مانند یونان با غارت، سرقت و قاچاق اموال تاریخی در دو قرن اخیر روبرو بوده است، امیدواریم بتوانیم با همکاری و اتخاذ راهکارهای مناسب بازگشت گنجینه های سرقت شده را فراهم کنیم.

او در این نشست از پیشنهاد مطرح شده از سوی معاونت میراث فرهنگی مبنی بر استفاده از ظرفیت های مجمع در شروع جنبشی مبنی بر همکاری های هدفمند بین المللی با تمرکز بر استرداد اموال تاریخی فرهنگی مسروقه در چارچوب بیانیه ها و در قالب طرح مشترک اطلاع داد.

طالبیان اضافه نمود: این پیشنهاد با اعلام موافقت وزیر فرهنگ یونان و درخواست وی از بازدید از ایران در ماه های سپتامبر یا اکتبر و برگزاری وبینار با مسئولان یونان در صورت ادامه شرایط کرونا همراه بوده است.

معاون میراث فرهنگی وزارتخانه در ادامه با معرفی اقدامات انجام شده همچون فراهم کردن بازدیدهای مجازی از موزه ها و آثار تاریخی دنیای، وبینارهای پایگاه های دنیای با دیگر مراکز دنیای در شرایط محدودیت های کرونا و فرایند پفراینده های مشترک میراث ناملموس، آمادگی ایران برای همکاری های موزه ای و نمایشگاهی به صورت مجازی را اعلام نمود.

دیمیتری الکساندر اکیس، سفیر یونان در ایران نیز با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دنیا پرچالش امروز، ابزار مهمی برای ترویج و تحکیم صلح میان جوامع و ملت هاست از علاقمندی کشورش در استفاده از تجربیات ایران و همکاری در استرداد اموال فرهنگی تاریخی اطلاع داد.

وی با اشاره به اینکه در یونان، امور گردشگری و فرهنگی چارچوب های جداگانه ای دارند و وزارت فرهنگ یونان صرفا به موضوعات فرهنگی می پردازد، اضافه نمود: به منظور گسترش همکاری های فرهنگی در اموری مانند ایجاد موزه های مجازی، میراث فرهنگی ملموس و ناملموس، انعقاد تفاهم نامه ای جامع با موضوع میراث فرهنگی را پیشنهاد می کنیم.

برگزاری یک سمینار با تمرکز بر تخت جمشید و آکروپلیس با هدف گسترش مشترکات فرهنگی دو ملت به ویژه در این دو مکان مهم از دیگر پیشنهادات سفیر یونان در این ملاقات بود.

منبع: همگردی
انتشار: 17 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 960

به "همکاری های مشترک ایران و یونان برای استرداد آثار تاریخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همکاری های مشترک ایران و یونان برای استرداد آثار تاریخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید