کشف شوکه کننده اولین الفبای دنیا در مصر آن هم در یک مقبره!

به گزارش مجله 90 جعبه، قدیمی ترین الفبای دنیا

از کاربردی ترین و مهم ترین اکتشافات بشری بی شک، اختراع زبان گفتاری و نوشتاری بوده است. این که انسان ها با یکدیگر به یک زبان مشترک برسند و بتوانند از طریق آن با هم ارتباط بگیرند، یکی از قدم هایی بود که انسان ها برای رسیدن به جایگاه امروزی خود برداشتند اما موضوع فقط یک زبان قراردادی نبود بلکه برای انتقال پیغام و ثبت وقایع به دوره های بعدی و حتی هم دوره های خود انتقال دهند، به علائمی قراردادی احتیاج بود و به همین دلیل، این احتیاج در امور انسانی منجر به کشف پدیده ای سمبل وار و قراردادی به نام الفبا شد. ما امروز می خواهیم از کشف قدیمی ترین الفبای دنیا دانشمندان از روی یک لوح باستانی برای شما بگوییم. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید.

کشف شوکه کننده اولین الفبای دنیا در مصر آن هم در یک مقبره!

کشف قدیمی ترین نمونه الفبای دنیا می تواند بهانه ای باشد برای این که یکی از مهم ترین اختراعات بشر را که حتی همین الان و همین لحظه هم توانسته است ابزاری باشد برای این که ما با شما در ارتباط باشیم را مورد آنالیز قرار دهیم. خبرها حاکی از این است که به تازگی دانشمندان باستان شناس و خط شناس، با آنالیز یک لوح سنگی 3400 ساله مصری توانسته اند تا پیروز به کشف ارتباط و وجود الفبای دو زبان باستانی بر روی این لوح شوند که بر اساس آنالیز ها و اعلام آنان، قدیمی ترین الفبای دنیا بر روی آن نقش بسته است.

با توجه به گزارش گروه علم و فناوری انشینت اوریجینز (Ancient Origins)، با انجام یک مطالعه نو بر روی لوح سنگی که در نزدیکی منطقه اقصر در مصر پیدا شده است و با استفاده از آخرین تکنولوژی های باستان شناسی در دنیا و در پیشرفته ترین آزمایشگاه ها آن را آنالیز نموده اند، نتایجی به دست آمده است که نشان می دهد در 3400 سال پیش یک فرد مصری این الفبا را طراحی نموده است.

او بر اساس انگیزه ای که در وجود خود داشته، برای یادگیری دو زبان و آن هم به صورت همزمان کوشش می نموده و به همین دلیل این حروف الفبا را بر روی این لوح به وجود آورده است. این فرد پر انگیزه باستانی در واقع قصد داشته است که نه تنها یک زبان بلکه در آن واحد، 2 زبان را یاد بگیرد و زبان نوی هم در کوشش بوده تا اختراع نماید.

بر طبق گفته های دانشمندان این لوح باستانی مصری را باید به عنوان قدیمی ترین نمونه یافت شده دانست که یک طرف آن توالی الفبای رومی و در طرف دیگر آن چند حرف از الفبای یک زبان باستانی دیگر نوشته شده است! تیم پژوهشی که بر روی این لوح و رمز گشایی از آن کار می نمایند، همگی تحت نظر یکی از معرف ترین پروفسورهای مصر شناس دنیا یعنی پروفسور توماس اشنایدر از دانشگاه بریتیش کلمبیا هستند.

پروفسور اشنایدر در این رابطه می گوید: تمامی یافته های ما در آینده ای نه چندان دور، بی شک در زمره اولین مدرک تاریخی در دنیا معرفی خواهد شد که از توالی الفبای زبان اولیه بشر سخن خواهد گفت. پروفسور اشنایدر در ادامه می افزاید که او و تیمش با آنالیز این لوح سنگی دریافته اند که این نوشته هایی که بر روی لوح نوشته شده است، همگی حاوی نمادهای مختلفی هستند.

به طور مثال آن ها مشابهی از کلمه باستای بی بی یا- تا (bibiya-ta) به معنای حلزون و یا دآت (daat) به معنای شی پرنده یا بادبادک و یا کلمه گارو (garu) به معنای کبوتر می باشد. البته داستان رمز گشایی این حروف به همین جا ختم نمی گردد زیرا، تیم پروفسور اشنایدر در جلسات و آزمایشات خود فهمیدند که اگر به طور مثال؛ حروف اول این سه کلمه باستانی را در کنار هم قرار دهند، کلمه ای مخفف تحت مضمون BGD را تشکیل می دهند.

حال به نظر شما این توالی و نظم چه معنایی می تواند داشته باشد؟ باید در پاسخ این سوال به شما بگوییم که حروف دوم، سوم و چهارم در الفبای روم باستان دقیقا همین ترکیب BGD است! دقیقا همین موضوع است که تعجب باستان شناسان و تیم پروفسور اشنایدر را سبب شده است.

در واقع اگر از دید منطقی به این موضوع بنگریم، هیچی توضیحی درباره این توالی اتفاقی از طرف شخصی در دوره باستان که سعی داشته است دو زبان را در آن واحد و در کنار هم یاد بگیرد وجود ندارد و این خود می تواند یکی دیگر از رموز عجیب این لوح باستانی و قدیمی ترین الفبای دنیا باشد.

اما از این که بگذریم سوال مهم تری که به وجود می آید این است که که در این ترکیب دقیقا بر سر حرف اصلی و اول حروف الفبا یعنی حرف A چه آمده است و چرا در این لوح، از وجود آن خبری نیست؟! به گفته دانشمندانی تیم تحقیقاتی، با توجه به شکل این لوح سنگی ممکن است این لوح سنگی تنها تکه ای از یک لوح اصلی باشد و این احتمال بسیار وجود دارد که نیمه دیگری از این لوح گم شده باشد و به همین دلیل، شاید حرف A در آن وجود داشته و با گم شدن تکه دیگر آن، این حرف گم شده باشد.

این لوح سنگی بحث بر انگیز در سال 1995 به وسیله تیم تحقیقاتی دانشگاه کمبریج در یک سایت باستانی و در کشور مصر کشف شد. این لوح سنگی در واقع در آرامگاه یکی از مقام های رسمی مصری به نام سنفر که در دوران مصر باستان صاحب مقام بوده است، یافت شده است.

این فرد به صورت دقیق در زمان فرعون توتمس سوم زندگی می نموده است. باید این را درباره این لوح باستانی و قدیمی ترین الفبای دنیا که بر روی آن قرار گرفته است بگوییم که، هنوز هم تحقیقات بر روی این لوح ادامه دارد و مطمئنا در آینده اطلاعات بیشتری از آن منتشر خواهد شد. درج این نکته در این مقاله لازم است که در حال حاضر و از بین تمامی زبان های گفتاری و نوشتاری و الفباهای مختلف در دنیا تنها چندین زبان از جمله لاتین، ماندارین، فارسی، هندی، اسپانیایی، مالایی، هندی، عربی و چندین زبان دیگر زنده مانده اند و مورد استفاده قرار می گیرند.

منبع: الی گشت
انتشار: 6 فروردین 1401 بروزرسانی: 6 فروردین 1401 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1921

به "کشف شوکه کننده اولین الفبای دنیا در مصر آن هم در یک مقبره!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف شوکه کننده اولین الفبای دنیا در مصر آن هم در یک مقبره!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید