13 روش آسان برای کم کردن ردپای کربنی در خانه

به گزارش مجله 90 جعبه، آیا می خواهید به اندازه خودتان به کاهش تأثیرات مخرب تغییرات آب وهوایی و گرم شدن زمین کمک کنید؟ شاید به این فکر کنید که نمی توانید سهم چندانی در کاهش این تأثیرات مخرب داشته باشید، اما اشتباه می کنید. تغییرات ساده و کوچکی که شما و سایر اعضای خانواده در خانه و فعالیت های روزمره خودتان ایجاد می کنید، می تواند تأثیرات قابل توجهی در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای داشته باشد. اگر اهمیت این موضوع شما را ترغیب کرده است که کاری انجام دهید، با خبرنگاران مگ همراه باشید؛ این مقاله به شما یاد می دهد که چگونه می توانید نقش خودتان را ایفا کنید.

13 روش آسان برای کم کردن ردپای کربنی در خانه

ردپای کربنی چیست؟

استفاده از اصطلاح ردپای کربنی از اواسط دهه 90 و بر اساس نظرات ارائه شده برخی از پژوهشگران رایج شد. ردپای کربنی در واقع معکمک است برای مقدار گیری مقدار انتشار گازهای گلخانه ای در یک سال که در قالب مقدار دی اکسیدکربن تولید شده گزارش می شود. به عبارت ساده تر، ردپای کربنی یک فرد عبارت است از مقدار گازهای گلخانه ای که آن فرد تولید می کند؛ در خانه انرژی های مختلفی را مصرف می کنید، از مواد غذایی و محصولات گوناگون استفاده می کنید و حمل ونقل بخشی از زندگی شما است. همه این عوامل باعث تولید گازهای گلخانه ای می شوند.

بر اساس برخی از آمارهای منتشرشده، بالاترین مقدار تولید گازهای گلخانه ای در جهان مربوط به کشور آمریکا است. میانگین سالانه ردپای کربنی در آمریکا 16تن دی اکسیدکربن است یعنی هر آمریکایی در یک سال این مقدار از گازهای گلخانه ای را تولید می کنند. میانگین جهانی ردپای کربنی برای هر فرد تقریباً 4 تن است.

برای جلوگیری از افزایش دمای کره زمین که تأثیرات به شدت مخربی به همراه دارد، تنها راهکار مؤثر کاهش انتشار گازهای گلخانه ای است. پژوهشگران می گویند تا سال 2050 باید میانگین جهانی ردپای کربنی برای هر فرد به کمتر از 2 تن در سال برسد.

13 راهکار کاهش ردپای کربنی

با چند تغییر ساده در سبک زندگی می توانید نقش مهمی در کاهش ردپای کربنی داشته باشید. لازم نیست کار خارق العاده ای انجام دهید. همین تغییرات به ظاهر ساده اگر بخشی از زندگی روزمره همه ما باشند می توانند تاثیر بزرگی روی محیط زیست داشته باشند.

1. تأثیر خودتان را مقدار گیری کنید

به قول معروف، دانستن باعث قوی تر شدن می شود. بنابراین، برای اینکه بفهمید چگونه می توانید ردپای کربنی را کاهش دهید، بهترین راهکار این است که مقدار ردپای کربنی خودتان را مقدار گیری کنید. خوشبختانه، می توانید با مراجعه به وب سایت های زیر و درج اطلاعات خواسته شده به طور دقیق مشخص کنید که سهم شما به تنهایی و همراه با خانواده در انتشار گازهای گلخانه ای چقدر است.

The Nature Conservancy

Carbon Footprint

2. برای بهینه سازی مصرف انرژی در خانه اقدام کنید

اگر نمی توانید اقدامات لازم را خودتان انجام دهید، از تعمیرکاران و متخصصان باتجربه کمک بگیرید اما لازم است که مصرف انرژی در خانه ارزیابی شود و در صورت نیاز برای بهبود آن اقداماتی انجام دهید.

3. زمان استفاده از کولر را کاهش دهید

کولر و انواع وسایلی که برای سرمایش خانه استفاده می کنیم، از بزرگ ترین مصرف کننده های انرژی در خانه هستند. در تابستان می توانید به روش های مختلف، زمان استفاده از کولر یا درجه آن را کاهش دهید. مثلا با کاشتن درخت های سایه دار می توانید مانع ورود آفتاب به خانه شوید.

کشیدن پرده های پنجره هایی که محل ورود نور آفتاب هستند، یک روش موثر دیگر برای کاهش دمای خانه است.

با استفاده از انواع پنکه، چه ثابت چه سیار، می توانید جریان هوا در منزل را افزایش دهید. هر چقدر که جریان هوا در خانه بیشتر باشد، برای خنک کردن فضای بزرگ تر، به انرژی کمتری نیاز پیدا می کنید.

یکی دیگر از روش هایی که بسیار موثر است، استفاده از شیشه های عایق حرارت است. این شیشه ها در زمستان مانع از بیرون رفتن هوای گرم می شوند و در تابستان مانع از ورود هوای گرم و خروج هوای سرد می شوند. البته این نکته برای کسانی قابل اجرا است که در حال ساخا خانه هستند یا مالک خانه هستند و امکان تغییر شیشه های در و پنجره خانه را دارند.

4. عایق کاری در و پنجره و نصب درزگیر

یکی از کارهایی که برای کاهش مدت زمان استفاده از وسایل سرمایشی و گرمایشی می توانید انجام دهید این است که راه نفوذ هوا را ببندید. بیشتر حرارت از طریق درز پنجره ها و درها بین محیط داخل و خارج خانه جابه جا می شود. عایق کاری مزایای زیادی در جهت کاهش مصرف انرژی دارد. در تابستان، هوای گرم وارد خانه نمی شود و برای مدت کمی از وسایل سرمایشی استفاده می کنید. در زمستان هم هوای سرد وارد خانه نمی شود و محیط خانه با وسایل گرمایشی ساده با کمترین درجه حرارت گرم می شود.

اگر صاحب خانه نیستید و نمی توانید کارهایی مثل عایق کاری دائمی یا تعویض شیشه را انجام دهید می توانید موقتا از نوارهای درزگیر استفاده کنید. استفاده از این نوارهای درزگیر هم نقش مهمی در کاهش راه های ورود و خروج انرژی دارد. نوارهای درزگیر هزینه زیادی ندارند و هر سال می توانید آن ها را جایگزین کنید تا هیچ درز و منفذی باقی نماند.

5. برنامه ریزی کنید

باید برای استفاده از وسایل سرمایشی و گرمایشی در خانه، برنامه ریزی داشته باشید. مثلا وقتی قرار است تا نیم ساعت دیگر خانه را ترک کنید، لازم نیست محیط خانه را خنک کنید. اگر وسایل سرمایشی و گرمایشی خانه شما هوشمند است می توانید یک ترموستات قابل برنامه ریزی برای خانه نصب کنید. در این صورت می توانید دمای منزل را برای مواقعی که در خانه نیستید، متناسب با فصل، سردتر یا گرم تر کنید و در ساعت هایی که در خانه نیستید برای تغییر دمای منزل، انرژی مصرف نکنید.

6. وسایل گرمایشی را بررسی کنید

هر وسیله ای که از آن برای گرم کردن محیط یا آب استفاده می کنید، مرتب بررسی کنید. برخی از این وسایل مثلا آب گرمکن ها و شوفاژها بعد از مدتی استفاده، کارایی اولیه خود را از دست می دهند. گاهی اوقات لازم است برخی قطعات آن ها را تعویض کنید تا دوباره مثل روز اول و با همان راندکان و کارایی، کار کنند.

7. وسایل را از برق بکشید

دوشاخه بسکمک از وسایل برقی خانه همیشه داخل پریز است حتی زمانی که از آن ها استفاده نمی کنیم. جالب است بدانید که این وسایل حتی زمانی که خاموش باشند، وقتی داخل پریز هستند، برق مصرف می کنند. مثلا یک تلویزیون خاموش هم می تواند مصرف کننده برق باشد.

با از برق کشیدن وسایل برقی که از آن استفاده نمی کنید، می توانید تا 20 درصد، هزینه قبض برق را کاهش دهید و نقش مهمی در کاهش ردپای کربنی خود داشته باشید. وسایلی که معمولا بدون استفاده متصل به برق می مانند عبارت اند از تلویزیون، سیستم های صوتی، کامپیوتر، مایکروویو، پنکه و…

8. غذای سالم بخورید

شاید تعجب کنید ولی غذا خوردن ما یکی از مهم ترین عوامل موثر در ردپای کربنی است. خوردن گوشت کمتر و میوه سبزی بیشتر، نقش بسیار مهمی در کاهش ردپای کربنی دارد. هر چقدر مصرف گوشت و محصولات دامی افزایش پیدا می کند، مقدار گازهای گلخانه ای حاصل از تولید آن ها هم بیشتر می شود.

9. غذای محلی بخورید

حمل ونقل و جابه جایی مواد غذایی از شهری به شهر دیگر، از کشوری به کشور دیگر و حتی از قاره ای به قاره دیگر، به مقدار زیادی مصرف سوخت های فسیلی نیاز دارد. علاوه بر حمل ونقل، این مواد غذایی باید خنک نگهداری شوند. خنک نگه داشتن بارهای مواد غذایی هم مقدار زیادی سوخت و انرژی مصرف می کند.

برای کاهش این ردپای کربنی، سعی کنید تا جایی که ممکن است و هر زمان که امکان پذیر است از محصولاتی استفاده کنید که در محل زندگی شما تولید می شوند و برای جابه جایی آن ها سوخت و انرژی مصرف نشده است. حتی می توانید در فصل هایی که امکان آن وجود دارد، برخی از مواد غذایی مورد نیز خود مانند سبزیجات را در خانه خودتان بکارید.

شایعات مواد غذایی را هم می توانید به کمپوست تبدیل کنید و به عنوان کود برای این سبزیجات استفاده کنید.

استفاده از محصولات محلی، مزایای زیادی دارد که یکی از آن ها کاهش ردپای کربنی است. مزیت دیگر آن، استفاده از محصولات تازه و مطمئن و همین طور کمک به مشاغل بومی است.

10. لامپ های LED بخرید

لامپ های LED نسبت به لامپ های قدیمی 75 تا 90 درصد مصرف انرژی کمتری دارند و دوام و عمر آن ها 25 برابر بیشتر است. با خرید این لامپ ها می توانید در نصرف برق به مقدار قابل توجهی صرفه جویی کنید. علاوه بر این، این لامپ ها تقریبا هیچ حرارتی تولید نمی کنند.

شاید قیمت خرید این لامپ ها در مقایسه با لامپ های قدیمی، بسیار بیشتر و حتی چند برابر باشد. اما صرفه جویی قابل توجهی که در مصرف برق دارند، این قیمت بالا را جبران می کند. ضمن اینکه عمر طولانی این لامپ ها، باعث می شود که در درازمدت، هزینه کمتری برای خرید تجهیزات روشنایی خانه بپردازید.

11. کمتر رانندگی کنید

یکی از بهترین اقداماتی که می توانید برای کاهش رد پای کربی انجام دهید این است که کمتر از ماشین شخصی خود برای رفت و آمد استفاده کنید. می توانید وسایل حمل ونقل عمومی را جایگزین کنید یا از دوچرخه استفاده کنید. حتی بسکمک از مسیرها را می توانید پیاده روی کنید. مثلا خرید از فروشگاه های محل، سر زدن به اقوام که خانه آن ها فاصله نزدیکی تا خانه ما دارد و گشت وگذار و تفریح در محدوده منطقه ها اطراف محل زندگی، نیازی به ماشین سوار شدن ندارد.

خودروها عامل اصلی تولید بخش زیادی کربن دی اکسید هستند که موجب گرمایش زمین می شود. استفاده نکردن از خودروی شخصی، مزایای فراوانی دارد. نه تنها ردپای کربنی شما را کاهش می دهد بلکه مصرف سوخت را هم به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد. یکی دیگر از مزایای مهم این روش، این است که شما را به پیاده روی کردن و دوچرخه سواری کردن وادار می کند. در نتیجه سبک زندگی فعال تری خواهید داشت و کمتر بیمار می شوید.

12. لباس تازه نخرید

تا جایی که می توانید از محصولات مد سریع استفاده نکنید. مد سریع در واقع آن دسته از لباس هایی هستند که برای مدت کوتاهی حسابی مد می شوند و بعد از مدت بسیار کمی از مد می افتند. معمولا کیفیت زیادی ندارند. خریدن این محصولات باعث می شود که شما دائما در حال خرید لباس های تازه و دور انداختن لباس هایی باشید که از مد افتاده اند در حالی که ممکن است هنوز سالم باشند.

85 درصد از لباس هایی که دور می اندازیم در نهایت به خاک چال ها یا محل های دفن ضایعات راه پیدا می کنند. این خاک چال ها یکی از عوامل ایجاد آلودگی و تولید متان و دی اکسید کربن هستند.

برای جلوگیری از این مشکل می توانید چند راهکار داشته باشید. یکی اینکه دنبال مد سریع نباشید. لباس هایی بخرید که طرح ها و مدل های مجذوب کننده و همیشگی داشته باشند. لباس هایی که بتوانید تا زمانی که سالم هستند آن ها را بپوشید و نگران مد نباشید.

راهکار دوم این است که اگر می خواهید هم زمان با مد حرکت کنید، لباس نو نخرید. خوشبخاتانه این روزها اپلیکیشن ها و وب سایت های مختلفی برای فروش لباس های دست دوم وجود دارد. هم می توانید از این اپلیکیشن ها لباس دست دوم برای خودتان پیدا کنید و هم لباس های خود را که به دلایل مختلف دیگر نمی پوشید، برای فروش بگذارید.

علاوه بر لباس سعی کنید وسایلی مثل لوازم دکوری منزل، مبل و وسایل برقی و… را هم دست دوم بخرید.

در مجموع باید تلاش کنیم از لبا س ها و وسایلی که داریم به بهترین شکل استفاده کنیم و تا زمانی که قابلیت استفاده کردن دارند، آن ها را به کار ببندیم. با این کار مقدار زباله تولید شده و نیاز به تولید هر چه بیشتر این محصولات را کاهش می دهیم.

13. از ماشین لباسشویی و خشک کن، هوشمندانه استفاده کنید

یکی از پرمصرف ترین وسایل برقی خانه، ماشین لباسشویی و خشک کن است. برای اینکه مصرف این وسایل برقی را کاهش دهید از ابتدا باید سعی کنید مدل هایی را انتخاب کنید که در مصرف انرژی بهینه تر هستند.

علاوه بر این باید در استفاده از این وسایل برقی، چند نکته را رعایت کنید. یکی اینکه لباس ها را با آب سرد بشویید. ماشین لباسشویی را فقط زمانی روشن کنید که کاملا پر از لباس باشد. برای بسکمک از لباس ها می توانید از خشک کن استفاده نکنید و لباس ها را روی بند پهن کنید تا خشک شوند.

14. وسایل سرمایش و گرمایش خانه را بررسی کنید

بسکمک از ما وسایل سرمایش و گرمایشی در خانه داریم که از نظر مصرف انرژی بهینه نیستند. گاهی با بهینه کردن این وسایل که مهم ترین مصرف کننده های انرژی در خانه هستند، می توانید مقدار مصرف انرژی و در نتیجه ردپای کربنی تا یک چهارم کاهش دهید.

عوض کردن این وسایل یکی از بهترین روش ها برای کاهش مصرف انرژی است. از ابتدا سعی کنید وسایلی بخرید که برچسب مصرف انرژی آن ها را دقیق بررسی کرده باشید. اگر وسایل فعلی شما از نظر مصرف انرژی بهینه نیستند می توانید آن ها را عوض کنید. شاید فکر کنید که عوض کردن این وسایل، هزینه زیادی دارد. ولی به خاطر داشته باشید که با کاهش مصرف انرژی، این هزینه جبران می شود.

علاوه بر کاهش مصرف انرژی در درازمدت، می توانید به کاهش ردپای کربنی کمک کنید.

جمع بندی

همه ما در زندگی روزمره عادت هایی داریم که می توانند تاثیر زیادی در محیط زیست داشته باشند؛ از رفتن به محل کار با ماشین شخصی گرفته تا سشتن و خشک کردن لباس ها. برای اینکه بتوانید ردپای کربنی خود را کاهش دهید و کمترین نقش را در الودگی محیط زیست و گرمایش جهانی داشته باشید، لازم است قدم های کوچکی در زندگی روزمره بردارید. این قدم های کوچک شاید بی تاثیر به نظر برسند ولی اگر برای شما و بیشتر مردم به عادت تبدیل شوند، می توانند نقش مهمی در حفظ محیط زیست داشته باشند.

منبع: Bobvila

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 26 اسفند 1400 بروزرسانی: 26 اسفند 1400 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1912

به "13 روش آسان برای کم کردن ردپای کربنی در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 روش آسان برای کم کردن ردپای کربنی در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید