آمریکا: برای ملاقات با ایران امتیاز نمی دهیم، رابرت اقتصادی: مذاکرات ایران-آمریکا حتی به شکل غیرمستقیم باید شکل بگیرد

به گزارش مجله 90 جعبه، خبرگزاری خبرنگاران-سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به کوشش های اروپا در مورد برجام، توضیح داد که مذاکرات فشرده ای برای بازگشت این توافق به جهت اصلی در جریان است.

آمریکا: برای ملاقات با ایران امتیاز نمی دهیم، رابرت اقتصادی: مذاکرات ایران-آمریکا حتی به شکل غیرمستقیم باید شکل بگیرد

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران،پیتر استانو سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه در جلسه توجیهی با خبرنگاران اشاره نمود جوسپ بورل به طور پیوسته با تمام طرف های مرتبط در خصوص برجام در تماس است.

وی اضافه کرد که از هفته گذشته تا به امروز تحول خاصی صورت نگرفته است، اما اکنون زمان دیپلماسی است و نماینده عالی (بورل) و همکارانش به شدت در کوشش هستند تا برجام را به ریل اصلی بازگردانند

هفته گذشته جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد اتحادیه اروپا برای شرکت در نشست غیررسمی میان اعضای برجام با حضور ایران و آمریکا را رد و توضیح داد که زمان برای برگزاری این نشست را مناسب نمی داند.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تاکید نمود: هنوز هیچ تغییری در مواضع و رفتار ایالات متحده صورت نگرفته و دولت بایدن نه تنها سیاست شکست خورده فشار حداکثری ترامپ را کنار نگذاشته، بلکه حتی تعهد خود به اجرای کلیات وظایفش در برجام و قطعنامه 2231 را اعلام ننموده است.

خطیب زاده توضیح داد که جمهوری اسلامی ایران عمل را با عمل پاسخ خواهد داد و متناسب با برطرف تحریم ها، به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت.

نخست وزیر انگلیس: به برجام پایبندیم

دفتر نخست وزیر انگلیس در بیانیه ای گفته در تماس با رئیس جمهور ایران گفته که کشورش به برجام پایبند است.

دفتر نخست وزیری انگلیس در بیانیه ای گفت به رئیس جمهور روحانی گفته کشورش به برجام پایبند است اما ایران باید نقض توافق را متوقف کند.

انگلیس در کنار آلمان و فرانسه سه عضو اروپایی گروهی هستند که از سال 2015 به توافقی با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور دست پیدا نموده اند. این توافق قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش هایی از برنامه هسته ای، تحریم های اعمال شده به بهانه هسته ای علیه ایران را برطرف کند.

دولت آمریکا اردیبهشت ماه سال 1397 از این توافق خارج شده و ضمن اعمال تحریم های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروئیکای اروپا علی رغم مخالفت های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده های خود برای جبران آثار این خروج عمل نکردند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی عملی کشورهای اروپایی در 5 گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

روحانی :اگر دنبال دیپلماسی هستیم راه روشن؛ برطرف تحریم ها و ایفای تعهدات آمریکا است

رئیس جمهور، آمریکا را ناقض عظیم برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد دانست و با بیان اینکه نباید این حرکت واشنگتن تشویق شده و یا بی مجازات بماند، تاکید نمود: اگر دنبال دیپلماسی هستیم راه روشن؛ برطرف تحریم ها و ایفای تعهدات آمریکا است و گزینه دیگری وجود ندارد.

حسن روحانی عصر چهارشنبه در تماس تلفنی آقای بوریس جانسون نخست وزیر انگلستان گفت: همکاری های بین المللی در نتیجه سیاست های ترامپ، آسیب دیده و متأسفانه سازمان ملل و شورای امنیت نیز در این مدت عملکرد شایسته و بی طرفانه ای نداشتند و اکنون زمان آن فرا رسیده که با یاری هم این نقیصه را برطرف کنیم.

رئیس جمهور سیاست قطعی ایران در برجام را عمل در برابر عمل برشمرد و اظهارداشت: عمل نکردن طرف های اروپایی به تعهدات برجامی، تنها موجب سلب اعتماد مردم به اروپا و تنگ تر شدن فضای دیپلماسی شد.

روحانی تاکید نمود: دولت آمریکا در حالی مدعی علاقمندی به بازگشت و اجرای برجام است که تا به امروز هیچ اقدام عملی در این عرصه نداشته و این درحالی است که آنها با مذاکره خارج نشدند که برگشت شان مستلزم مذاکره باشد.

رئیس جمهور اقدام انگلستان و دو کشور دیگر اروپایی در پس دریافت قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را تصمیم درستی دانست و گفت: چنین اقداماتی تنها جهت را سخت و شرایط را پیچیده تر می نماید.

روحانی با بیان اینکه ایران نمی تواند و نباید تنها طرف پرداخت کننده هزینه برای حفظ برجام باشد، اظهارداشت: تمامی اقداماتی که ایران تا به امروز انجام داده است در چارچوب برجام و برای اعاده توازن به آن و با هدف حفظ توافق بوده است.

رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه تحریم ها و سنگ اندازی های آمریکا و متحدانش در دسترسی ایران به منابع اقتصادی خود در خارج، مسائل کرونایی و درمانی مردم را دو چندان کرد، گفت: جامعه بین المللی نشان داد آماده رویارویی متمدنانه با بحران نیست و تمایلات حمایت گرایانه و تبعیض آمیز را دنبال می نماید و بی تردید این یک شکست اخلاقی برای جامعه بین المللی است.

عراقچی: شرط از سرگیری مذاکرات هسته ای، برطرف تحریم های آمریکاست

معاون وزیر امور خارجه ایران در گفت وگو با یک رسانه یمنی آمادگی تهران را برای گفت وگو در خصوص اتمام جنگ یمن گفت.

سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران گفت که اجرای کامل برجام در گرو لغو تحریم های آمریکا علیه ایران است.

او چهارشنبه در گفت وگو با شبکه الجهته یمن گفت : شرط ما برای اجرای کامل توافق هسته ای واضح است و آن لغو تحریم های آمریکا به شکل ملموس است.

او گفت پایبندی به توافق هسته ای به معنی تغییر ندادن حتی یک کلمه در توافق هسته ای است.

دولت آمریکا اردیبهشت ماه سال 1397 از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروئیکای اروپا علی رغم مخالفت های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده های خود برای جبران آثار این خروج عمل نکردند. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی عملی کشورهای اروپایی در 5 گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

ایران اخیراً از روز پنج اسفندماه گفت اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می نماید. اقدام ایران در راستای اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی ایران است که شریکان ایران در برجام را به لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران، در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای 26 و 36 برجام ملزم می نماید.

عراقچی در بخش دیگری از این مصاحبه درباره یمن گفت گفت: ما از ابتدای تهاجم کشورهای متجاوز به یمن ابتکار عملی برای خاتمه دادن به جنگ علیه این کشور ارائه کردیم و برای هر گفت وگویی که مسائل یمنی ها و جنگ ظالمانه را خاتمه دهد، آماده ایم.

بلینکن: تحریم ها علیه ایران تنها بعد از بازگشت به برجام کم می گردد

بلینکن وزیر خارجه آمریکا بیان داشت که ایالات متحده تحریم ها علیه ایران را تنها پس از بازگشت به برجام کم می نماید

به گزارش اسپوتنیک روز چهارشنبه انتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در این خصوص شرح داد.

ایالات متحده میخواهد تحریم های علیه ایران را کم کند فقط پس از آنکه به اجرای کامل برجام که بحران حول برنامه هسته ای ایران را حل و فصل می نماید، برگردد.

وی در کمیته امور خارجه اتاق نمایندگان کنگره آمریکا سخنرانی کرد، این جلسه به اولویت های سیاست خارجی دولت جدید آمریکا به ریاست بایدن اختصاص داشت. نماینده کنگره برد شرمان از بلینکن پرسید که آیا او آماده است تا به قوه قانونگذار آمریکا اطمینان دهد که دولت کنونی کشور تا کم شدن تحریم ها علیه ایران انتظار دارد که پایبندی قابل تایید به برجام توسط تهران را ببینید یا به وسیله مذاکرات به سوی پیروی کامل از توافق هسته ای پیش رود. وزیر خارجه آمریکا پاسخ داد: بله.

شرمان همچنین از وزیر خارجه آمریکا پرسید که آیا ممکن است او ضمنانت کند که واشنگتن صرفا برای ترتیب دادن مذاکرات بین مقامات ایالات متحده و ایران به تهران امتیاز نخواهد داد. بلینکن پاسخ داد: بله، می توانم.

در سال 2015، گروه 5+1 شامل کشورهای انگلیس، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده آمریکا، فرانسه و ایران توافق نامه ای را به نام برنامه اقدام جامع مشترک یا به اصطلاح برجام امضا کردند که بر اساس آن تحریم های ایران در ازای محدود کردن برنامه هسته ای لغو می شد.

در ماه مه 2018، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفت که به طور یکجانبه از این توافق هسته ای خارج گردد و تحریم های سخت علیه ایران را بازگرداند.

رابرت اقتصادی: مذاکرات ایران-آمریکا حتی به شکل غیرمستقیم باید شکل بگیرد

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گفت و گویی مواضع دولت جو بایدن را درباره مذاکره با ایران بیان و تاکید نمود که این مذاکرات حتی به طور غیرمستقیم لازم هستند.

به گزارش پایگاه خبری اکسیوس، رابرت اقتصادی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گفت و گو با خبرنگار اکسیوس درباره مذاکرات با ایران گفت: قصد نداریم انتخابات ایران را مبنای سرعت مذاکرات قرار دهیم، سرعت این فرایند به نسبت این که تا چه حد بتوانیم با دفاع از منافع امنیت ملی آمریکا سازگار شویم، مشخص خواهد شد. به عبارت دیگر، فرایند هیچ چیزی را به خاطر انتخابات ایران کند ننموده و در هیچ چیزی عجله نخواهیم کرد.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا هم در این باره به اکسیوس گفته است: دولت بایدن تنها پس از این که مذاکرات میان اعضای توافق هسته ای از سر گرفته گردد و فقط به عنوان عمل متقابل، حاضر به بعضی موارد لغو تحریم ها خواهد شد.

تا به امروز، کوشش های آمریکا برای مذاکره دوباره با ایران با واکنش سرد مقامات ایرانی روبرو شده است. دولت بایدن(رئیس جمهور آمریکا) هنوز به دنبال راه هایی برای آغاز مذاکرات با ایران است، حتی اگر مذاکرات غیر مستقیم باشد.

اکسیوس می نویسد: ایرانی ها می گویند زمان برای دیدار با آمریکا حتی به طور غیررسمی مناسب نیست و درخواست دارند که آمریکا به طور یک جانبه تحریم های هسته ای را پیش از این که آن ها به پایبندی کامل به توافق هسته ای بازگردند، لغو کند و بایدن حاضر به عملی کردن این درخواست نیست.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گفت: اقدامات احتاقتصادی آمریکا در زمینه تحریم ها می تواند روی میز باشد اما ضروری است که ما با ایران یک گفتمان را آغاز کنیم، چه مستقیم باشد، چه غیر مستقیم. رئیس جمهور وقتی پای برطرف تحریم ها در میان باشد، اقدامات یک جانبه انجام نخواهد داد. هرگونه اقدام اساسی از جانب آمریکا باید بخشی از فرایندی باشد که در آن هر دو طرف اقداماتی انجام می دهند.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، به اکسیوس گفت: آمریکا به وضوح به ایران نشان داده است که آماده مشارکت در یک فرایند دیپلماتیک جدی برای رسیدن به بازگشتی دو جانبه به پایبندی به توافق ایران است.

اقتصادی ادامه داد: دیدگاه ما این است که مذاکرات مستقیم موثرترند و احتمال پیش آمدن سوء تفاهم در آن ها کمتر است اما برای ما محتوا مهم تر از شکل(مذاکرات) است.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا نیز اظهار نموده است که دولت بایدن از موضع سرسختانه ایران شگفت زده نشده است.

این مقام آمریکایی ادامه داد که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا درخواست های متعددی برای دیدار با همتایان ایرانی داشته است اما ایران به وضوح گفته بود تا زمانی که آمریکا بعضی لغو تحریم ها را انجام ندهد، دیداری با آمریکا نخواهد داشت و این هنوز موضع ایران باقی مانده است.

رابرت اقتصادی همچین به اکسیوس گفت که مباحثات داخلی آمریکا درباره ایران در دولت بایدن شامل طیفی از دیدگاه ها درباری جهت پیش رو است.

بنا بر این گزارش مقامات وزارت امور خارجه آمریکا بر این باورند مادامی که مذاکرات با ایران از سر گرفته گردد، یکی از نکات مهم تفاوت میان تعبیر آمریکا و ایران از بازگشت به پایبندی کامل به توافق هسته ای و اقدامات لازم هر طرف خواهد بود.

روسیه: سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران غیرسازنده بی ثمر و است

نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین، سیاست فشار حداکثری آمریکا در خصوص ایران را بی ثمر و غیرسازنده خواند.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین روز چهارشنبه در توئیتی خطاب به مایک پمپئو وزیر امور خارجه سابق آمریکا نوشت: سیاست فشار حداکثری ضعف، بی ثمری و غیرسازنده بودن خود را نشان داد.

وی از پمپئو سوال کرد: 12 شرطی که شما برای ایران مشخص نموده بودید، کجاست؟

اولیانوف اضافه کرد: اما وزیر خارجه سابق آمریکا می خواهد جانشین وی و دولت جدید آمریکا در همان جهت با نتایج مشابه و قابل پیش بینی حرکت کند.

رسانه انگلیسی زبان عرب نیوز روز چهارشنبه در توئیتی با اشاره به مصاحبه پمپئو نوشت: دولت جو بایدن (رئیس جمهوری آمریکا) از خود ضعف نشان می دهد و ایران می داند که چگونه از ضعف های واشنگتن استفاده کند.

هم زمان با آغاز تشدید تحریم های آمریکا علیه ایران در دوره ترامپ، مایک پمپئو برای کاهش فشار های حداکثری 12 شرط گذاشته بود که گنجاندن برنامه موشکی و نقش منطقه ای ایران در مذاکرات جدید و همچنین تغییر بعضی بند های برجام برای دائمی کردن محدودیت های غنی سازی در ایران، مهمترین شروط بودند

اولیانوف روز دوشنبه در توئیتی نوشته بود که آمریکا باید به سیاست فشار حداکثری در خصوص ایران خاتمه دهد. نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین در این توئیت با یادآوری اینکه آمریکا پیامهایی با مضمون آمادگی برای گفت و گو به منظور احیای برجام می فرستد، نوشت: از این اقدام فقط می توان استقبال کرد زمان آن فرا رسیده است که به سیاست بی معنی فشار حداکثری در خصوص ایران خاتمه داده گردد و شرایط برای فعالیت مناسب معامله هسته ای به عنوان بخش مهم نظام عدم انتشار سلاح هسته ای را تامین کرد.

سیاست فشار حداکثری آمریکا در خصوص ایران دو سال پیش با خروج واشنگتن از برجام با طرح ادعای واهی نقض برجام ازسوی تهران آغاز شد و به شکست این طرح انجامید که یکی از نتایج این طرح ضدایرانی ناکامی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری و منزوی شدن آمریکا در سطح بین المللی بود.

نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین، امروز در توئیت دیگری یادآوری کرد که 140 قانونگذار آمریکایی از دو حزب این کشور از دولت آمریکا خواستند تا با ایران معامله جامعی را امضا کند که نه فقط برنامه هسته ای بلکه موشکی این کشور و سیاست تهران در منطقه را دربربگیرد.

وی با انتقاد از این درخواست قانونگذاران آمریکایی نوشت: همه در یک بطری کوچک گنجانده شده است که یک پدیده معمول در این کشور و دور از واقعیت است

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 17 فروردین 1400 بروزرسانی: 17 فروردین 1400 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1453

به "آمریکا: برای ملاقات با ایران امتیاز نمی دهیم، رابرت اقتصادی: مذاکرات ایران-آمریکا حتی به شکل غیرمستقیم باید شکل بگیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا: برای ملاقات با ایران امتیاز نمی دهیم، رابرت اقتصادی: مذاکرات ایران-آمریکا حتی به شکل غیرمستقیم باید شکل بگیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید