آیا ابتلای 20 درصد مردم سبب مصونیت اجتماعی در برابر کرونا می گردد؟، نقش مهم سلول های T در مبارزه با کرونا

به گزارش مجله 90 جعبه، اگر آستانه 20درصد برای توقف رشد کرونا وجود داشته باشد، این اتفاق بسته به تعامل بین بسیاری از عوامل ژنتیکی، رفتاری، محیطی، سیستم ایمنی بدن و همچنین بیماری های زمینه ای، رخ خواهد داد.

آیا ابتلای 20 درصد مردم سبب مصونیت اجتماعی در برابر کرونا می گردد؟، نقش مهم سلول های T در مبارزه با کرونا

با ما همراه باشید و درباره safarbaran بیشتر بدانید.

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، شیوع ویروس کرونا از اواخر سال 2019 میلادی شروع شد و طولی نکشید که تمام دنیا را فراگرفت و کشورها را با بحرانی جدی روبرو کرد. تا به امروز بیش از 697هزار نفر در دنیا براثر ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند. این یک فاجعه عظیم است، اما شاید به میزانی نباشد که برخی در ابتدا از آن می ترسیدند. اخیراً شدت انتشار این ویروس در برخی کشورها کاهش یافته است و در پی آن برخی دولت ها قرنطینه را لغو نموده اند.

رفتار عجیب کرونا

نکته مهمی که وجود دارد این است که در طی 7ماهی که از شیوع کرونا می گذرد، این ویروس رفتارهای متفاوتی از خود نشان داده است. تب و لرز، سرفه، تنگی نفس و سختی در تنفس، درد بدن و ماهیچه ها، سردرد، از دست رفتن حس بویایی و چشایی، سوزش گلو، آبریزش و گرفتگی بینی، تهوع و استفراغ، اسهال و غیره همگی علائم ویروس کرونا تشخیص داده شده اند. این امر باعث شده کادر درمان و متخصصان با سردرگمی روبرو شوند.

پیش بینی و درک شیوع ویروس کرونا نیز سخت است. به عنوان مثال، در کشتی کروز الماس پرنسس، جایی که احتمالاً ویروس نسبتاً آزادانه به وسیله سیستم تهویه هوا گسترش یافته است، تنها 20درصد از مسافران و خدمه آلوده شده اند. همچنین داده های کشتی های نظامی و نیز شهرهایی مانند استکهلم، نیویورک و لندن نشان می دهد که عفونت ها حدود 20درصد بوده اند، یعنی بسیار پایین تر از آنچه قبلاً پیش بینی شده بود. این امر منجر به گمانه هایی شد مبنی بر اینکه اگر جامعه ای به حداقل 20درصد آلودگی برسد، می تواند به نوعی مصونیت از ویروس دست یابد.

آنچه محققان تا به امروز بدان دست یافته اند این است که اگر آستانه 20درصد برای توقف رشد کرونا وجود داشته باشد، این اتفاق بسته به تعامل بین بسیاری از عوامل ژنتیکی، رفتاری، محیطی، سیستم ایمنی بدن و همچنین بیماری های زمینه ای، تنها در برخی از جوامع رخ خواهد داد.

واکنش کشورها به کرونا

با گسترش کرونا به تمام نقاط دنیا، کشورها سعی کردند با اتخاذ سیاست ها و اقدامات مختلف ازجمله بستن مرزها، لغو پروازهای داخلی و خارجی، مقررات منع آمدوشد، تعطیلی مدارس و دانشگاه ها، پرداخت یارانه حمایتی، تست گسترده کرونا، توزیع ماسک، اجباری کردن پوشیدن ماسک و دیگر موارد، به مقابله با کرونا بپردازند. به عنوان مثال کشور چین با اعمال قرنطینه، تست گسترده کرونا و استفاده از فناوری های مختلف در مبارزه با کرونا بسیار پیروز عمل کرد. اما درمقابل کشورهایی مانند انگلیس و هلند در ابتدا سیاست ایمنی گله ای را در پیش گرفتند، ولی با بالارفتن آمار مبتلایان و مرگ و میر مجبور شدند محدودیت هایی را ایجاد نمایند.

کشور ایتالیا یکی از کشورهای اروپایی بود که در اوایل شیوع کرونا با موج گسترده ای روبرو شد و تعداد زیادی از مردم براثر این ویروس جان خود را از دست دادند. این کشور بلافاصله قرنطینه سراسری اعمال کرد و پیروز شد آمار مرگ و میر را به طور قابل توجهی کاهش دهد. همچنین کشورهایی ازجمله نیوزیلند، آلمان، تایوان، نروژ، کره جنوبی و سنگاپور نیز با اقدامات سخت گیرانه مختلف، در مقابله با این بیماری پیروز عمل کردند.

یکی از کشورهایی که واکنش متفاوتی در مقابله با کرونا داشت، سوئد بود. این کشور برخلاف سایر کشورهای اروپایی محدودیتی اعمال نکرد و مردم به زندگی عادی خود ادامه دادند. مقامات بهداشت عمومی سوئد در اواخر آوریل اعلام کردند که پایتخت این کشور، با تخمین آلوده شدن بیش از نیمی از جمعیت آن، علائم ایمنی جمعی را نشان می دهد که بعدها تکذیب شد. بااین حال سوئد همچنان به دنبال ایمنی جمعی است و به گفته مقامات این کشور، در هفته های اخیر تعداد مرگ ومیرها و مبتلایان در استکهلم رو به کاهش بوده است.

ایمنی در برابر کرونا

حدس ها درباره نوعی ایمنی، امیدواری برای سرانجام زودرس ویروس کرونا را افزایش داده است.

سلول های T (لنفوسیت های T) توسط غده تیموس فراوری می شوند که پس از اتصال به آنتی ژن، تکثیر شده و انواعی از سلول های کشنده T را به وجود می آورند. این سلول ها به طور مستقیم به سلول های آلوده به ویروس و سلول های سرطانی حمله می نمایند.

مطالعات نشان می دهد افرادی که به ویروس SARS-CoV-2 آلوده شده اند، قطعاً سلول های T دارند که برای مبارزه با این ویروس برنامه ریزی شده اند. با کمال تعجب افرادی که هرگز آلوده نشده اند نیز دارای سلول های T محافظت نماینده هستند، احتمالاً به این دلیل که در معرض کروناویروس های دیگر قرار گرفته اند. درنتیجه این امر ممکن است منجر به محافظت در برابر ویروس کرونا گردد.

جوانان و افراد مبتلا به عفونت خفیف، نسبت به افراد مسن از واکنش بیشتر و بهتر سلول های T برخوردار خواهند بود چراکه ذخایر سلول های T با افزایش سن کاهش می یابد.

در بسیاری از کشورها و مناطقی که مبتلایان بسیار کمی داشته اند، نقاط کانونی اکنون در حال رشد هستند. برای مثال آلمان را در نظر بگیرید که به سرعت و به طور مؤثر با ویروس مقابله کرد و یکی از کمترین میزان مرگ ومیر را در بین کشورهای عظیم اروپای شمالی داشته است، ولی میانگین نرخ انتقال در این کشور دوباره افزایش یافته است. این موضوع ممکن است به این دلیل باشد که نقاط مهم این کشور هرگز به 20درصد ابتلا نرسیده اند و ویروس مجدداً قدرتمند شده است.

اما نمونه های متضادی نیز وجود دارد. برای مثال در شهر برگاموی ایتالیا، که از هر چهار نفر، یک نفر بازنشسته است، 60 درصد از جمعیت پادتن داشتند و دربرابر کرونا مقاومت کردند. این مسئله در خصوص برخی از زندان ها نیز صدق می نماید.

علاوه بر این موارد عامل ژنتیک نیز در ابتلا به کرونا تأثیر دارد. مطالعات صورت گرفته روی بیماران در چین، اسپانیا و ایتالیا حاکی از آن است که گروه های خونی، ازجمله نوع A، ممکن است نسبت به کرونا خطرپذیرتر باشند.

آیا COVID-19 ناپدید می گردد؟

اعمال قرنطینه گسترده، همراه با اقدامات مسئولانه بسیاری از شهروندان، بدون شک گسترش ویروس کرونا را کاهش و جان افراد را نجات داده است.

اما بعید به نظر می رسد که اعمال قرنطینه به تنهایی بتواند این واقعیت را اثبات کند که پس از آلوده شدن 20درصد از یک جامعه، سرایت ویروس کاش یافته است. همچنین فرضیه سلول های T نیز تنها جواب این مسئله نخواهد بود. در واقع، اگر آستانه 20درصد وجود داشته باشد، بسته به تعامل بین بسیاری از عوامل ژنتیکی، رفتاری، محیطی، سیستم ایمنی بدن و همچنین بیماری های زمینه ای، فقط در برخی از جوامع اتفاق خواهد افتاد.

اگر بخواهیم به طور دقیقی تخمین بزنیم که چه زمانی ویروس کرونا از بین خواهد رفت، باید این تعاملات پیچیده را درک و آنالیز کنیم. ولی درمجموع می توان گفت بینش کافی در خصوص چگونگی شکست COVID-19 وجود ندارد، آن هم ویروسی که تا به امروز علائم مختلفی از خود نشان داده و متخصصان و دانشمندانی که به دنبال درمان و تهیه واکسن هستند را سردرگم نموده است.

4112/پ

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 10 آبان 1399 بروزرسانی: 10 آبان 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1136

به "آیا ابتلای 20 درصد مردم سبب مصونیت اجتماعی در برابر کرونا می گردد؟، نقش مهم سلول های T در مبارزه با کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا ابتلای 20 درصد مردم سبب مصونیت اجتماعی در برابر کرونا می گردد؟، نقش مهم سلول های T در مبارزه با کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید