آیا بی توجهی استیو جابز به توصیه اکید پزشکان به جراحی زودهنگام و پناه بردن به شیوه های درمانی بی ربط باعث شد زودتر از موعد، فوت کند؟

به گزارش مجله 90 جعبه، ما به دهمین سالگرد فوت استیو جابز نزدیک شده ایم. اما بخشی از شرح در خصوص مرگ او کمتر مورد توجه قرار گرفته. چیزی که درسی است در خصوص مواجهه ما بیماری ها.

آیا بی توجهی استیو جابز به توصیه اکید پزشکان به جراحی زودهنگام و پناه بردن به شیوه های درمانی بی ربط باعث شد زودتر از موعد، فوت کند؟

در 5 اکتبر 2011، استیو جابز پس از نبرد با نوع نادری از سرطان پانکراس یا لوزالمعده در سن 56 سالگی درگذشت. اما شاید اگر او مراقبت های پزشکی توصیه شده را دنبال می گرفت، عمر بیشتری می کرد. استیو جابز در سال 2011، کمی بیشتر از یک سال پس از رونمایی از آیفون 4 درگذشت.

هنگامی که استیو جابز، بنیانگذار اپل، برای اولین بار در سال 2003 فهمید که سرطان لوزالمعده دارد، پزشکان وی به او توصیه کردند که در اسرع وقت در پی جراحی باشد. اما او ، او این کار را به مدت نه ماه به تأخیر انداخت و سعی کرد خود را با طب جایگزین درمان کند. این تصمیم سرنوشت ساز ممکن است مرگ استیو جابز را تسریع نموده باشد.

استیو جابز در اثر عوارض سرطان لوزالمعده در 5 اکتبر 2011، درست هشت سال پس از تشخیص اولیه، درگذشت. او تنها 56 سال داشت که درگذشت، اما سرطان او چنان بر بدن او تأثیر گذاشته بود که ظاهرش غمگین، ضعیف و بسیار مسن تر از سن واقعی اش نشان می داد. این تصویر بسیار متفاوت از مرد قوی و پر انرژی بود که زمانی پیشگام دوران رایانه های شخصی به حساب می آمد.

در زندگی، استیو جابز به دلیل تفکر متفاوت مشهور بود. در اپل، او مغز متفکر طراحی محصولات تغییردهنده دنیا مانند کامپیوتر مکینتاش، آی فون و آی پد بود. نبوغ جابز ناشی از طبیعت دقیق، تلاش طاقت فرسای او و توانایی شگفت انگیز او در تفکر خارج از چارچوب بود. اما به طرز غم انگیزی، او از همین طرز فکر برای مقابله با سرطان لوزالمعده خود استفاده کرد!

اگرچه او در نهایت درمان مناسب را انجام داد، اما دیگر دیر شده بود. با گذشت سال ها و بیمار شدن جابز، عموم مردم می توانستند تشخیص دهند که مسئله ای پیش آمده است. اما جابز مسائل سلامتی خود را کم اهمیت جلوه می داد و خودش را وادار به کار می کرد .

او با معرفی آی فون در سال 2007 دنیا را تغییر داد. دو سال بعد، در سال 2009، وی پیوند کبد انجام داد و مرخصی گرفت.

در سال 2011، جابز مرخصی دیگری گرفت. در ماه اوت، او از مدیرعامل اپل کناره گیری کرد. در حالی که در 5 اکتبر 2011 در حال مرگ بود، استیو جابز آخرین نگاه را به خانواده خود انداخت. سپس نگاهی به آنها انداخت و کلمات سرانجامی خود را گفت. آه عجب ، اوه وای. اوه وای.

این داستان غم انگیز مرگ استیو جابز است و انتخاب های سرنوشت سازی که ممکن است باعث مرگ زودهنگام او شده باشد.

بیماری استیو جابز دقیقا چه بود و او چه برخوردی با بیماری خود پس از تشخیص انجام داد؟

در سال 2003، استیو جابز به دلیل سنگ کلیه به پزشک مراجعه کرد. اما پزشکان هنگام سونوگرافی متوجه سایهای مشکوک روی لوزالمعده او شدند. تشخیص به زودی داده شد، آن ها به جابز گفتند که او دچار نوع نادری از سرطان پانکراس به نام تومور جزیره ای نورواندوکرین شده است.

در عین ناگوار بودن این خبر، به صورت متناقضی این خبر خوب هم بود! چون انواع دیگر سرطان پانکراس مثلا آدنوکارسینوما پیش آگهی بسیار بدی دارند و بیمار بعد از تشخیص تنها چند ماه زنده می ماند و درمان ها بیشتر تسکینی هستند.

اما افرادی که مبتلا به تومور جزیره ای نورواندوکرین می شوند به طور کلی پیش آگهی بسیار بهتری دارند. پزشکان متخصص خبره از جابز خواستند که در اسرع وقت در پی جراحی باشد. اما او با ناراحت کردن نزدیکانش، این کار را به تعویق انداخت.

جابز بعداً به نویسنده زندگینامه اش والتر ایزاکسون اعتراف کرد: من نمی خواستم بدنم باز گردد. من نمی خواستم به این طریق مورد خشونت قرار بگیرم.

در عوض، جابز به آنچه که ایزاکسون تفکر جادویی می نامد پناه برد. او به مدت نه ماه سعی کرد بیماری خود را با رژیم گیاهخواری، طب سوزنی، گیاهان دارویی، پاکسازی روده و سایر دارو هایی که در اینترنت می دید، درمان کند. در یک مرحله، او حتی به یک روانپزشک هم مراجعه کرد. جابز یک شرکت کامل را به راه انداخته بود و به نظر می رسید او معتقد است که می تواند همین کار را با سلامتی خود انجام دهد.

اما سرطان او از بین نرفت. انتها، جابز با انجام عمل جراحی موافقت کرد. در سال 2004، او به کارکنان اپل اعتراف کرد که تومور را با جراحی برداشته است.

جابز در ایمیلی نوشت: من بعضی اخبار شخصی دارم که باید با شما در میان بگذارم و می خواستم که مستقیماً از من بشنوید.

من یک نوع بسیار نادر از سرطان لوزالمعده به نام تومور سلول جزیره ای نورواندوکرین داشتم که حدود 1 درصد از کل موارد سرطان لوزالمعده را تشکیل می دهد و در صورت تشخیص به موقع (مثل من) با جراحی رفع می گردد.

با وجود اطمینان جابز، تعیین بود که او کاملاً سلامتی اش را به دست نیاورده. در سال 2006، نگرانی ها در خصوص سلامتی او پس از آنکه در کنفرانس سالانه توسعه دهندگان اپل، با ظاهری نحیف ظاهر شد، توسعه یافت. با این حال، سخنگوی اپل اصرار کرد: سلامت استیو بسیار خوب است.

جابز در رویداد اپل در سال 2008 باز لاغر و نزار ظاهر شد. او در سال 2009 سخنرانی اصلی را انجام نداد. در عین حال، هم جابز و هم اپل نگرانی ها در خصوص سلامتی او را نادیده گرفتند و مسائل او را کم اهمیت جلوه دادند.

اپل ادعا کرد که جابز به سادگی مبتلا به یک انگل شایع شده. در همین حال، جابز دلیل کاهش وزن خود را عدم تعادل هورمونی می داند. در یک برهه، او حتی به کنایه گفت: گزارش های مرگ من بسیار اغراق آمیز است.

اما در اوایل سال 2009، جابز دیگر نمی توانست بیماری خود را انکار کند. او مرخصی پزشکی گرفت و به وسیله ایمیل به کارکنان اپل خبر داد.

جابز نوشت: متأسفانه کنجکاوی در خصوص سلامتی شخصی من نه تنها برای من و خانواده من، بلکه برای همه افراد دیگر در اپل هم مزاحم است. علاوه بر این، در طول هفته گذشته، من متوجه شدم که مسائل مربوط به سلامتی من پیچیده تر از آن چیزی است که در ابتدا تصور می کردم.

با این حال، روزنامه وال استریت ژورنال در ژوئن 2009 با شنیدن خبر پیوند کبد جابز در تنسی، دنیا را شوکه کرد. اگرچه بیمارستان در ابتدا پذیرش او را به اسم بیمار تکذیب کرد، اما بعداً در بیانیه ای عمومی به درمان او اعتراف کردند. آن ها بعلاوه اضافه کردند،[جابز] بیمارترین بیمار در فهرست انتظار در زمانی بود که یک عضو اهدا کننده در دسترس نهاده شد.

اگرچه جابز پس از شش ماه دوری به سر کار بازگشت، اما همچنان در حال جدال با بیماری خود بود. در ژانویه 2011، او یک مرخصی دیگر گرفت. در ماه اوت، او از سمت مدیرعامل اپل کنار رفت.

جابز در ایمیل شرکت خود می گوید: من همواره گفته ام که اگر روزی برسد که دیگر نتوانم وظایف و انتظارات خود را به اسم مدیرعامل اپل برآورده کنم، اولین کسی هستم که به شما اطلاع می دهد. متاسفانه، آن روز آمده است.

اما حتی وقتی جابز بیمارتر می شد، او سرسختانه استاندارد های بالای خود را حفظ می کرد. در بیمارستان، جابز قبل از یافتن سه مورد از پرستاران انتخابی، 67 پرستار را قبول نکرد. با این حال، تا اکتبر، دیگر کاری از دست پزشکان برنمی آمد.

در 5 اکتبر 2011، استیو جابز در حلقه خانواده اش در خانه خود در پالو آلتو درکالیفرنیا درگذشت. دلیل رسمی مرگ، ایست تنفسی مربوط به تومور لوزالمعده او بود.

بعداً، زندگینامه نویس فاش می نماید که وی چه مدت جراحی را به تعویق انداخته است - و چقدر از این تصمیم پشیمان است.

منظره که جابز برای اپل ترسیم کرد این شرکت را به اوج رساند. جابز دقیق، پیگیر و مطمئن در ایده های خود، حتی هیچگونه تحقیق میدانی در خصوص بازار در خصوص احتمال موفقیت این محصول را قبول ننموده بود.

او گفت: این وظیفه مصرف کنندگان نیست که بدانند چه می خواهند!

اما وقتی صحبت از سلامتی او به میان آمد، جابز به جای توصیه پزشکان به غریزه درونی خود اعتماد کرد. او اجازه داد سرطان خود را به مدت نه ماه توسعه دهد و سپس جراحی را انتخاب کرد. بعضی پزشکان می گویند این تاخیر به همین خاطر استیو جابز درگذشت.

یک متخصص پزشکی تلفیقی گفت: او نوعی از سرطان لوزالمعده را داشت که قابل درمان بود. در واقع او با تصمیمش خودکشی کرد.

تا سال 2010، جابز که می دانست که به سرانجام خود نزدیک شده به زندگی پس از مرگ فکر می کرد.

جابز در یکی از آخرین مکالمات خود به ایساکسون گفت: گاهی اوقات اعتقادم در خصوص خدا 50 -50 است. این رمز و راز بزرگی است که ما هرگز آن را نمی دانیم. اما دوست دارم باور کنم که زندگی پس از مرگ وجود دارد. من دوست دارم باور داشته باشم که خرد انباشته نه تنها هنگام مرگ از بین نمی رود، بلکه به نحوی پایدار می ماند.

سپس، مدیرعامل اپل مکث کرد و لبخند زد. او گفت: اما شاید این درست مانند یک کلید روشن/خاموش و کلیک کنید و شما رفته اید. شاید به همین خاطر است که من دوست ندارم سوئیچ های روشن و خاموس را روی دستگاه های اپل بگذارم.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 13 مهر 1400 بروزرسانی: 13 مهر 1400 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1729

به "آیا بی توجهی استیو جابز به توصیه اکید پزشکان به جراحی زودهنگام و پناه بردن به شیوه های درمانی بی ربط باعث شد زودتر از موعد، فوت کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا بی توجهی استیو جابز به توصیه اکید پزشکان به جراحی زودهنگام و پناه بردن به شیوه های درمانی بی ربط باعث شد زودتر از موعد، فوت کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید