آیا چای و قهوه خطر سکته مغزی و فراموشی را کاهش می دهند؟

به گزارش مجله 90 جعبه، کارشناسانِ مستقل امروز هشدار می دهند که این مطالعه نمی تواند اثبات کند که قهوه و چای می تواند از سکته مغزی و فراموشی پیشگیری کند. بلکه فقط پیوند بین آن ها را برجسته می نماید.

آیا چای و قهوه خطر سکته مغزی و فراموشی را کاهش می دهند؟

برطبق یک مطالعه تازه، نوشیدن دو فنجان قهوه و دو فنجان چای در روز ممکن است بتواند خطر ابتلا به سکته مغزی و فراموشی را در افراد کاهش دهد.

به گزارش خبرنگاران ، محققان چینی زندگیِ 500000 بریتانیایی را به مدت 1 دهه دنبال کردند. از داوطلبانی که در این مطالعه شرکت نموده بودند، درخواست شده بود تا عادت نوشیدنی های گرم خودشان را در ابتدای آغاز پژوهش گزارش دهند.

محققان نتیجه گیری کردند که مشارکت نمایندگانی که روزانه 2 فنجان چای و 2 فنجای قهوه نوشیده بودند، یک سوم کمتر از دیگران دچار سکته مغزی شده بودند و احتمال فراموشی گرفتن نیز تا 28 درصد در آن ها کمتر گزارش شده بود.

نوشیدنِ فقط یک فنجان چای یا فقط یک فنجان قهوه در روز نیز برای مشارکت نمایندگان فوایدی داشت.

اما تیم، به راهنماییِ دکتر یوآن ژنگ، قبول دارد که این یافته ها ممکن است کاملاً تصادفی باشد و تأکید می نماید که این ارتباط ممکن است به انواعی از نوشیدنی های گرم مرتبط باشد.

آن ها می گویند: یافته های ما نشان می دهد که مصرفِ متعادلِ قهوه/چای به صورت مجزا، یا همراه با یکدیگر، با کم کردنِ خطر سکته مغزی و فراموشی مرتبط است.

این مطالعه در دانشگاه پزشکی تیانجین اجرا شده و نتایج آن در نشریه پی لوز مِدسین منتشر شده است.

محققان مشارکت نمایندگانی که بین سنین 50 تا 74 سال بودند و در بین سال های 2006 تا 2010 اطلاعات آن ها به بانکِ زیستیِ انگلستان افزوده شده بود، انتخاب کردند.

داوطلبان فقط در ابتدای ثبت نام برای مشارکت در این پژوهش به پرسش ها درباره نوشیدنِ قهوه و چای پاسخ دادند و طی این ده سال هرگز محققان پیگیر نشدند تا ببیند آیا عادت قهوه یا چای نوشیدنِ آن ها تغییر نموده است یا خیر. بعلاوه از آن ها پرسیده نشد که آیا به نوشیدنیِ خود شیر یا شکر نیز اضافه می نمایند، یا خیر.

درواقع مشارکت نمایندگان به دو دسته تقسیم شدند، آن هایی که نوشیدنی قهوه و چای مصرف می کردند و آن هایی که نوشیدنیِ گرم مصرف نمی کردند.

کارشناسانِ مستقل امروز هشدار می دهند که این مطالعه نمی تواند اثبات کند که قهوه و چای می تواند از سکته مغزی و فراموشی پیشگیری کند. بلکه فقط پیوند بین آن ها را برجسته می نماید.

دکتر شارلوت میلز، متخصص علوم تغذیه از دانشگاهِ رِدینگ، می گوید: ممکن است سایر عوامل نیز در این میان نقش داشته باشند.، اما او می گوید این یافته ها همراستا با سایر مطالعاتی هستند که درباره فواید مصرف قهوه و چای تحقیق نموده اند.

بسیاری از تحقیقات پیش از این نشان داده اند که چای و قهوه می تواند خطر فراموشی را کاهش دهد. اما بعضی از مقالات هشدار داده اند که مصرف بی رویه بعضی نوشیدنی های رایج می تواند خطر سکته و فراموشی را افزایش دهد.

مطالعه ای که در ماه جولای در استرالیا انجام شد نشان داد که نوشیدنِ بیش از 6 فنجان قهوه در روز، 53 درصد خطر فراموشی را در افراد افزایش داده بود. هنوز تعیین نیست که قهوه و چای به چه نحوی خطر فراموشی را کاهش می دهند. اما بعضی از کارشناسان به پلی فنول های موجود در نوشیدنی های گرم اشاره می نمایند که در بلوبری و کاکائو نیز وجود دارند و مطالعات نشان داده اند که می توانند خطر بیماری های اعصاب را کاهش دهند.

دکتر روزا سانچو، رئیس مرکز تحقیقات آلزایمر در انگلستان، که بخشی از این پژوهش بوده است، می گوید: مطالعاتی از این دست نمی توانند رابطه علی و معلولی را تعیین نمایند.

درحالیکه محققان تلاش کردند سایر عواملی که می توانند بر خطر سکته مغزی و فراموشی اثر بگذارند را کنترل نمایند، هنوز نمی توان با قطعیت نتیجه گیری کرد که آیا چای و قهوه می توانند خطر این موارد را کاهش دهند یا خیر.

او می افزاید: مشارکت نمایندگان فقط در ابتدای پژوهش درباره مصرف قهوه گزارش دادند. هیچ داده ای درباره عادات بلندمدت این افراد در دسترس نیست و هنوز تعیین نیست که چگونه این یافته ها می تواند به سلامت بلندمدت مغز مرتبط گردد.

منبع: The Daily Mail

ترجمه: سایت خبرنگاران

منبع: فرادید
انتشار: 2 شهریور 1401 بروزرسانی: 2 شهریور 1401 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 2044

به "آیا چای و قهوه خطر سکته مغزی و فراموشی را کاهش می دهند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا چای و قهوه خطر سکته مغزی و فراموشی را کاهش می دهند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید