ابداع تراشه نوین برای ردیابی نشانگرهای زیستی سرطان در مراحل اولیه

به گزارش مجله 90 جعبه، به گزارش خبرنگاران، دستیابی به نشانگرهای زیستی مرتبط با بیماری ها از مایعات بدن انسان به تشخیص زودهنگام سرطان های مختلف کمک می کنند.

ابداع تراشه نوین برای ردیابی نشانگرهای زیستی سرطان در مراحل اولیه

سلول های تومور در حال گردش (CTC ها) یکی از نشانگرهای زیستی مهم سرطان هستند که اطلاعاتی دقیق درباره پیش بینی متاستاز و همچنین پیشرفت بیماری فراهم می کنند.

رایج ترین روش های بالینی برای مقدار گیری سلول های تومور در حال گردش به جداسازی ایمونومغناطیسی سلول ها در کل خون اتکا دارد.

سیستم های میکروسیالی که جداسازی ذرات مغناطیسی را انجام می دهند در این خصوص نتایج رضایت بخشی داشته اند.

با این وجود کارآمدی بیشتر این سیستمها به علت نیروی مغناطیسی اندکی که تولید می شود محدود است. زیرا مقدار نیروی تولیدی برای به دام انداختن سلول ها در موقعیت های تعریف شده در میکروکانال ها کافی نیست.

به همین علت گروهی از محققان ایرانی از جمله امیر سیفوری، سیدعلی سید ابراهیمی، محمدمهدی سمندری، احسان سمیعی و محسن اکبری روشی نوین برای ساخت الگوهای میکرو مغناطیس نرم با ژئو متری و ماده مغناطیسی بهتر ابداع کرده اند.

این فناوری در یک تراشه میکروسیال دولایه ادغام شده است تا میدان مغناطیسی خارجی را محلی سازی کند. در نتیجه این روند کارایی جذب (CE) سلول های سرطانی برچسب گذاری شده با میکروژل های نانو/هیبریدی مغناطیسی را که در تحقیق پیشین توسعه داده شده اند، افزایش می دهد.

از سوی دیگر یک استراتژی ترکیبی عددی -تجربی برای طراحی دستگاه میکروسیال و بهینه سازی راندمان و به حداکثر رساندن توان عملیاتی اجرا می شود.

طراحی مذکور کارایی جذب و خلوص بالای سلول های هدف و همچنین نظارت بر رفتار سلول ها روی تراشه را امکان پذیر می کند. این استراتژی روشی ارزان اما قدرتمند برای تشخیص مراحل اولیه بیماری و نظارت بر نشانگرهای زیستی مرتبط با سرطان را فراهم می کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 بهمن 1401 بروزرسانی: 29 بهمن 1401 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 2131

به "ابداع تراشه نوین برای ردیابی نشانگرهای زیستی سرطان در مراحل اولیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابداع تراشه نوین برای ردیابی نشانگرهای زیستی سرطان در مراحل اولیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید