تأسیس شبکه استارت آپ های فناوری آسیا و اقیانوسیه

به گزارش مجله 90 جعبه، به گزارش خبرنگاران، سورنا ستاری امروز در اولین اجلاس نوآوری آسیا و اقیانوسیه که در سالن اجلاس سران با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار گردید، گفت: موضوع محوری این اجلاس استارت آپ های فناوری در راستا توسعه پایدار است، زیرا این موضوع برای کشور ما ایران موضوعی فوق العاده جذاب و مهم است.

تأسیس شبکه استارت آپ های فناوری آسیا و اقیانوسیه

وی خطاب به حاضران در سالن اجلاس و نمایندگانی از 62 کشور عضو اسکاپ گفت: هر چند ممکن است شما ایران را با منابع زیرزمینی سرشار مانند نفت و گاز در جهان بشناسید اما در واقع این توصیف اکنون فقط بخش کوچکی از منابع و توانمندی های اقتصادی و اجتماعی کشورمان را نشان می دهد.

ستاری تأکید کرد: در سالیان اخیر توجه دولت ها به توسعه نیروی انسانی به عنوان منبع اصلی حرکت اقتصادی بوده است.

وی با بیان اینکه ایران طی سه دهه اخیر سه موج مهم را در توسعه علمی و فناوری پشت سر گذاشته است، گفت: موج اول با موضوع توسعه علمی و آموزش های دانشگاهی و تحصیلات تکمیلی طی شد که نتیجه آن در تعداد فراوان دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی بود؛ اکنون نزدیک به 5 میلیون دانشجو در ایران داریم و کشور ما در میان چند کشور اول جهان بیشترین تعداد فارغ التحصیلان مهندسی را به خود اختصاص داده است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: در موج دوم، شکل گیری مراکز رشد و پارک های فناوری و سرمایه گذاری دولت در فناوری های جدید و تشویق به تحقیقات و فراوری علم مورد توجه نهاده شد که نتیجه آن رشد علمی خیره نماینده ایران بوده و هست.

وی با بیان اینکه ایران در سال 2011 بیشترین رشد علمی جهان را تجربه نموده و اکنون نیز در غرب آسیا صندلی اول و در جهان صندلی پانزدهم را به خود اختصاص داده است، گفت: اکنون موج سوم تحولات علمی و فناوری ایران با موضوع نوآوری و توجه به نقش زیست بوم توسعه نوآوری در کشور در جریان است و کوشش می گردد نگرشی یکپارچه به نقش نهادها و بازیگران مختلف علمی، فناوری، اقتصادی، قانونی، سیاسی و اجتماعی شکل بگیرد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اضافه کرد: شرکت های نوپا امروزه اکوسیستم نوآوری کشور را پویاتر و پرتحرک تر نموده اند.

وی توضیح داد: تعداد زیاد مراکز نوآوری، صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر، شرکت های هایتک و شرکت های خلاق که فراتر از حوزه های اقتصادی در شهرهای بزرگ به حوزه های اقتصادی و اجتماعی در شهرهای متوسط و کوچک در حال تسری هستند، نمونه هایی از فراگیر شدن نوآوری در ایران به شمار می روند.

به گفته وی، البته این موضوعات فقط محدود به آی سی تی نبوده، بلکه حوزه های بیوتکنولوژی، سلول بنیادی، نانوتکنولوژی، هواو فضا و سایر حوزه های مهم فناوری را هم شامل می گردد.

وی تأکید کرد: حمایت از 4300 شرکت دانش بنیان داخلی و رشد پی در پی رتبه ایران در شاخص جهانی نوآوری نشانه هایی از موفقیت کشور در این راستا است.

ستاری با تأکید بر اینکه نوآوری موتور محرک برای توسعه فراگیر و پایدار جوامع بشری است، گفت: از این رو ضروری است با نگاهی فراگیر به نوآوری، مسائل پیش رو را دوباره صورت بندی نموده و در طراحی راه حل های جدید علاوه بر فناوری های نوین، از ظرفیت های متنوع و توزیع شده نهادهای اجتماعی و بومی کشورها نیز استفاده مؤثر کنیم.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: در نوآوری فراگیر احتیاج عموم مردم و طبقات مختلف خصوصاً کم برخوردار در کانون توجه است و به جای نگرش تک بُعدی، پیشرفت افراد و جوامع و تقسیم بندی آنها، همچنین تفاوت های منطقه ای و منطقه ای مدنظر قرار می گیرد تا راه حل های خلاقانه مبتنی بر واقعیت ها و بافت جوامع طراحی گردد.

وی اضافه کرد: دولت ها در این راستا جدید نوآوری مسئولیتی بسیار مهم به عهده دارند، این مسئولیت فراتر از حمایت از فراوری علم، تحقیق و توسعه و حتی فراتر از تقویت و تسهیل پیوندها میان بازیگران فعلی و ایجاد محیط توانمندساز برای آنها است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به راه حل هایی برای دولت ها برای ارتقای نوآوری های اجتماعی و زیست محیطی گفت: دولت ها می توانند ابزارهایی به عنوان چارچوب های قانونی و تنظیم گری مانند استانداردهای حفظ حقوق مصرف نماینده، ابزارهای اقتصادی، ابزارهای اقتصادی، توجه به استراتژی های منطقه ای و شبکه سازی، آموزش و تربیت نیروهای انسانی، حمایت از طرف تقاضا و بازارسازی برای نوآوری را سرلوحه کار خود قرار دهند.

ستاری اظهار داشت: تصمیم به تأسیس شبکه استارت آپ های فناوری آسیا و اقیانوسیه در اجلاس امروز نویدبخش ایجاد راستاهای جدید همکاری میان کشورهای منطقه برای فعال کردن ظرفیت های جدید در نوآوری است.

وی با بیان اینکه این شبکه باید بتواند دو دسته از فعالیت ها را تسهیل کند، یاری به همتایابی میان استارت آپ های منطقه به وسیله تهیه و انتشار پروفایل شرکت ها و پروپوزال های همکاری، یاری به سازماندهی جلسات رودررو و پشتیبانی، ارائه اطلاعات مورد احتیاج طرفین برای همکاری، دسته اول فعالیت ها در شبکه استارت آپی به شمار می روند.

ستاری اضافه کرد: فعالیت های توانمندساز برای معرفی شبکه و خدمات آن در قالب تعامل با کمیسیون اقتصادی اجتماعی آسیا و اقیانوسیه و سایر نهادهای مربوطه سازمان ملل، راه اندازی وب سایت و بستر ارتباطی مورجهانز در شبکه سازی، تقویت ارتباط فعالان شبکه در قالب شرکت در نشست های سالانه و برنامه های تبادل تجربه و آموزشی دسته دوم فعالیت ها در شبکه استارت آپی به شمار می روند.

وی اظهارداشت: در این راستا نهادها و آژانس های دولتی و خصوصی تسهیل گر، واسطه های فناوری و نوآوری که ارتباطات گسترده با استارت آپ ها در مناطق مختلف کشورهای آسیایی و اقیانوسیه دارند می توانند به فعالیت این شبکه یاری مهمی نمایند.

شروع فعالیت های فناورانه و نوآورانه با کشورهای خارجی

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: در سال های اخیر ابتکارات فناوری و نوآوری متعددی با نقش آفرینی ایران در میان کشورهای آسیایی، کشورهای مسلمان و کشورهای در حال توسعه شروع شده است.

وی گفت: شبکه انتقال و تبادل فناوری میان 8 کشور در حال توسعه و جایزه مصطفی (ص) به عنوان نماد عالی علم و فناوری از جمله اقدامات مشترک بین کشورها است.

به گفته ستاری، ایران در مجامع منطقه ای مهم دیگری مشارکت داشته که برگزاری اجلاس نوآوری آسیا و اقیانوسیه از آخرین نمونه های آن است. ایران برای ایفای نقش در حوزه علم و فناوری در میان کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه مصمم و بر این باور است که همکاری های تنگاتنگ منطقه ای تنها راه حرکت به سمت حل مسائل مشترک منطقه و در عین حال ممانعت از یکجانبه گرایی و انحصارطلبی بعضی قدرت ها است.

وی اظهار داشت: امیدواریم این اجلاس و گفتگوها و بازدیدهای متنوعی که در آن تعبیه شده، فرصت خوبی برای اشتراک گذاری تجربیات و ایده های ارزشمند شرکت نمایندگان و سرشروع همکاری های منسجم تر کشورهای آسیا و اقیانوسیه در راستای اهرم کردن نو آوری فراگیر در توسعه پایدار باشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 105

به "تأسیس شبکه استارت آپ های فناوری آسیا و اقیانوسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأسیس شبکه استارت آپ های فناوری آسیا و اقیانوسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید