ترمیم ضایعات استخوانی با یک ساختار جدید

به گزارش مجله 90 جعبه، به گزارش خبرنگاران، در حال حاضر استاندارد طلایی برای پیوند استخوان به نواحی استخوانی صدمه دیده که با وجود گذشت زمان و دریافت درمان بهبود نیافته اند، استفاده از استخوان های اسفنجی خود فرد یا قطعات رگزایی شده از استخوان فیبولا یا ستیغ ایلیاک است. با این وجود برداشت استخوان ها باعث افزایش هزینه های عمل می شود، با محدودیت های آناتومیک همراه است و منجر به عوارض قابل توجه در محل برداشت استخوان می شود.

ترمیم ضایعات استخوانی با یک ساختار جدید

می توان از پیوند استخوان های اهداشده بیماران مرگ مغزی به عنوان جایگزین استفاده کرد، اما این روش با کمبود اهداکننده، احتمال انتقال بیماری های ویروسی و باکتریایی و لزوم سرکوب سیستم ایمنی فرد دریافت کننده پیوند همراه است. یکی از روش های درمان شکستگی های بهبود نیافته که پژوهش های زیادی در جهت توسعه آن انجام گرفته، استفاده از مواد زیست-مهندسی شده است.

گروهی از سرامیک های زیستی به نام کلسیم فسفات ها که به دلیل ویژگی های زیستی مناسب و شباهت ساختاری و شیمیایی به بافت استخوان سال ها در دندان پزشکی و جایگزینی مفاصل مورد استفاده قرار گرفته اند گزینه مناسبی برای استفاده در درمان شکستگی های بهبود نیافته محسوب می شوند.

با هدف ارتقاء ساختار کلسیم فسفات برای استفاده در درمان شکستگی های بهبود نیافته، دکتر مهرداد خاکبیز، محمد نوری، نادر نظافتی، دکتر محمدرضا باغبان اسلامی نژاد و همکارانشان در دانشگاه تهران، مرکز تحقیقات مواد و انرژی، و پژوهشگاه رویان، طی پژوهشی، این ترکیب را با ریزکره هایی از ژلاتین و ریزرشته های هیدروکسی آپاتایت ترکیب کردند و به آنالیز ویژگی های آن پرداختند.

نتایج این پژوهش که در مجله بین المللی Journal of Alloys and Compounds به چاپ رسیده است، نشان داد افزودن ژلاتین و هیدروکسی آپاتایت، اثر منفی زیادی در یکپارچگی ساختاری کلسیم فسفات ندارد. همچنین آنالیز ها نشان داد استفاده از ریزکره های ژلاتین میزان تخلل این ساختار را تا 69% افزایش داده است. علاوه بر این، آنالیز ها تعیین کرد ویژگی های مکانیکی و ریزساختاری در کامپوزیت های محتوی 10 درصد هیدروکسی آپاتایت، مناسب تر است.

آنالیز های سلولی در شرایط آزمایشگاهی نشان داد افزودن ژلاتین و هیدروکسی آپاتایت پاسخ زیستی کلسیم فسفات را بهبود می بخشد. با این وجود با توجه به نوع استخوان نیازمند ترمیم، ویژگی های کامپوزیت پیوندی قابل تنظیم و کنترل است.

برای استفاده درمانی از این کامپوزیت پژوهش های بیشتر لازم است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 19 آذر 1399 بروزرسانی: 19 آذر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1220

به "ترمیم ضایعات استخوانی با یک ساختار جدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترمیم ضایعات استخوانی با یک ساختار جدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید