توانیر چه دستورالعملی برای کاهش مصرف برق در ادارات دارد؟

به گزارش مجله 90 جعبه، خبرنگاران/زنجان مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان، از دستورالعمل شرکت توانیر برای کاهش پیک بار مصرف برق در تابستان سال جاری برای دستگاه های اجرایی اطلاع داد.

توانیر چه دستورالعملی برای کاهش مصرف برق در ادارات دارد؟

علیرضا علیزاده شامگاه امروز (20 اردیبهشت ماه) در دومین جلسه شورای اداری استان زنجان در امسال، اظهار کرد: هر ساله با بالا رفتن دمای هوا استفاده از وسایل سرمایشی، شاهد افزایش مصرف برق هستیم، به طوری که در فروردین ماه امسال مصرف برق در استان نسبت به مدت مشابه پارسال 29 درصد افزایش یافته که میانگین این رقم در کشور 22 درصد ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه در تابستان با پیک مصرف برق روبرو خواهیم بود، این در حالی است که با مدیریت مصرف انرژی در سال گذشته 5646 مگاوات پیک بار را کاهش دادیم، توضیح داد: این در حالی است که در زمستان پارسال به دلیل کمبود گاز و فراوری بیشتر واحدهای فراوریی ذخیره برق آبی را مصرف کردیم، اکنون برای جلوگیری از خاموشی، ضرورت مدیریت مصرف بیش از پیش احساس می گردد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان با اشاره به اینکه 52 درصد انرژی برق استان توسط صنایع مصرف می گردد، مطرح کرد: سهم بخش کشاورزی از این انرژی 20 درصد، مصارف عمومی 4 درصد، بخش خانگی 18 درصد، روشنایی معابر 2 درصد و سایر مصارف 4 درصد است.

وی ادامه داد: بیشترین انرژی برق در ادارات برای سرمایش و تهویه مطبوع استفاده می گردد و پس از آن تراز مصرف در ادارات به ترتیب به روشنایی، گرمایش و آب گرم مصرفی، ماشین های اداری و سایر موارد اختصاص دارد که ورود لوازم جدید، پایین بودن راندمان لوازم برقی، افزایش احتیاج به سیستم سرمایشی، نبود نظارت بر رعایت استاندارد و معیار مصرف، تلفات بالای انرژی در ساختمان ها و ارزان بودن تعرفه های انرژی، تراز مصرف انرژی برق را افزایش می دهد.

این مسئول به برنامه کاهش بار برنامه ریزی شده عمومی و سایر مصارف از طرف شرکت توانیر اشاره نمود و گفت: دوره همکاری این طرح از 15 خرداد تا 15 شهریور است و در آن دستگاه های اجرایی ملزم به کاهش 50 درصدی تقاضای مصرف خود از ساعت 11 تا خاتمه وقت اداری بوده و پس از خاتمه وقت اداری مجاز به استفاده 10 درصد باقی مانده مصرفی هستند. همچنین باید استفاده از نور برق را به حداقل رسانده و از نورپردازی خودداری نمایند و برای روشنایی از نور آفتاب بهره بگیرند.

علیزاده ادامه داد: دستگاه های اجرایی ملزم هستند کولر آبی را در دور کند تنظیم نموده و کولرهای گازی را در دمای حداقل 24 درجه استفاده نمایند. با توجه به بازدیدهای میدانی پرسنل شرکت توزیع برق، در صورت رعایت نکردن دستگاه ها اجرایی با اطلاع قبلی در اولویت خاموشی اضطراری ناشی از فراوری قرار خواهند گرفت.

وی با اشاره به طرح برق امید، یادآور شد: مشترکان خانگی که کمتر از 80 کیلووات ساعت در زمان غیرپیک و 100 کیلووات ساعت در زمان پیک مصرف داشته باشند، مشترکان کم مصرف تلقی شده و صورت حساب آن ها شامل تخفیف صد درصدی می گردد. این در حالی است که از ابتدای آبان ماه پارسال تا خاتمه فروردین ماه امسال بیش از یک میلیون و 36 هزار قبض برای مشترکان شهری و روستایی صادر شده که 144 هزار و 497 فقره از آن ها مشمول تخفیف صد درصدی شدند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان اعلام نمود: در طرح برق امید آن دسته از مشترکان خانگی که کمتر از 200 کیلووات ساعت در زمان غیر پیک و 300 کیلووات ساعت در زمان پیک مصرف داشته باشند، خوش مصرف تلقی شده و صورت حساب آن ها مطابق با الگوی مصرف محاسبه می گردد و از زمان اجرای این طرح 526 هزار و 230 قبض نیز با توجه به این الگو صادر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 خرداد 1400 بروزرسانی: 30 خرداد 1400 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1576

به "توانیر چه دستورالعملی برای کاهش مصرف برق در ادارات دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توانیر چه دستورالعملی برای کاهش مصرف برق در ادارات دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید