جام 3هزار ساله کشف شده در خلخال در مرحله مرمت و پژوهش است

به گزارش مجله 90 جعبه، سرپرست تیم کاوش نجات بخشی گورستان چالادئم شال خلخال گفت: جام و اشیای کشف شده سه هزارساله در منطقه شال خلخال در حال حاضر در مخزن اشیای موزه باستان شناسی اردبیل نگهداری می گردد و در مرحله مرمت و پژوهش است.

جام 3هزار ساله کشف شده در خلخال در مرحله مرمت و پژوهش است

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی خانه قدیمی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، رضا شایقی اظهار کرد: جام و اشیای کشف شده در منطقه شال خلخال که در سال 97 مورد کاوش باستان شناسی نهاده شد، در حال حاضر در مخزن اشیای موزه باستان شناسی اردبیل نگهداری و تحقیقات در خصوص این اشیا در حال اجرا است.

او اضافه کرد: با توجه به اهمیت آثار کشف شده پژوهش ها در این زمینه زمان بر بوده که لیست این آثار و اشیا به پژوهشکده باستان شناسی وزارت میراث فرهنگی ارسال شده است.

سرپرست تیم کاوش نجات بخشی گورستان چالادئم شال خلخال بیان نمود: مجوز کاوش اضطراری این اشیا در سال 97 از پژوهشکده باستان شناسی برای مدت یک ماه صادر شد که در این مدت عملیات کاوش در منطقه شروع و اشیای تاریخی کشف شد.

او گفت: این اشیا اغلب آیینی، مذهبی و نظامی شامل جنگ افزارهای عصر آهن است که تا چند ماه آینده نتیجه تحقیقات در این زمینه اعلام خواهد شد.

نگهداری از اشیای کشف شده با اولویت مرمت و تحقیق

سید روح الله محمدی رئیس گروه باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل نیز با اشاره به مراحل تحقیق درباره اشیاء کشف شده در کاوش منطقه شال خلخال اظهار کرد: این اشیاء با اولویت مرمت، حفاظت، تثبیت و مطالعه در مخزن موزه باستان شناسی در حال نگهداری است.

او بیان نمود: این اشیا و آثار در مرحله مرمت و تحقیق بوده تا اطلاعات لازم در خصوص قدمت آن ها حاصل گردد.

نمایش اشیا در موزه خلخال به محض اتمام تحقیقات

به گفته نادر فلاحی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل اشیاء و آثار به محض اتمام تحقیقات در موزه خلخال به نمایش گذاشته می گردد.

او اضافه کرد: اشیای کشف شده در این منطقه که مهم ترین آن ها جام نقره ای نفیس سه هزارساله است، مربوط به دوره ماننایی بوده و پس از تحقیقات به موزه خلخال انتقال می یابد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 30 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 806

به "جام 3هزار ساله کشف شده در خلخال در مرحله مرمت و پژوهش است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جام 3هزار ساله کشف شده در خلخال در مرحله مرمت و پژوهش است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید