حل مسائل شهرک های صنعتی در گروی سیاست گذاری های آزادانه است

به گزارش مجله 90 جعبه، تازه ترین نشست کمیسیون صنایع اتاق ایران با محور آنالیز عملکرد سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک های صنعتی ایران با حضور مدیران این سازمان، بعضی از نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون صنایع برگزار گردید.

حل مسائل شهرک های صنعتی در گروی سیاست گذاری های آزادانه است

فعالان اقتصادی حاضر در این نشست، با انتقاد از عدم ثبات مدیریت در شرکت شهرک های صنعتی نسبت به آینده این شرکت ها هشدار دادند و تاکید نمودند با تداوم شرایط موجود باید شاهد توقف فعالیت شهرک های صنعتی در آینده نزدیک باشیم. در همین زمینه، راهکار مسائل در ایجاد منطقه آزاد سیاست گذاری در سازمان صنایع کوچک فارغ از نظرهای شخصی افراد عنوان شد.

حاضران در نشست همچنین معتقدند اختصاص بخشی از ارزش اضافه کرده باید برای تکمیل زیرساخت ها به شهرک ها برگردد تا در بازسازی مورداستفاده قرار گیرد.

عباس جبال بارزی، نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران گفت: همان طور که از نام سازمان صنایع کوچک و متوسط برمی آید، قرار است این شرکت به صنایع کوچک و متوسط خدمت کند، اما متأسفانه مجوزهایی که در حال حاضر باید گرفته گردد نزد وزارت صنعت است، درصورتی که این سازمان باید متولی مجوز و کلیه فرآیندهایی باشد که صنایع کوچک و متوسط احتیاجمند آن هستند.

نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران همچنین به انتقاد از خدمات پولی ارائه شده از صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک پرداخت.

او با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر اداره شهرک های صنعتی توسط صاحبان صنایع، اضافه کرد: متأسفانه تأمین منابع اقتصادی شهرک های صنعتی در شرایط فعلی غیرممکن است و در حال حاضر راهکار این مشکل این است که 50 درصد عوارض شهرداری ها برای مدیریت منابع اقتصادی شهرک های صنعتی، مستقیماً به آن ها تخصیص یابد.

تسهیل تأمین مواد اولیه برای بنگاه های کوچک و متوسط از دیگر نکاتی بود که نایب رئیس کمیسیون صنایع مطرح نمود. او همچنین خواهان پذیرش صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک توسط کلیه بانک ها شد.

عباس جبال بارزی همچنین خواهان راهنمایی بنگاه های کوچک و متوسط به فرابورس شد که نقش بسیار مهمی در تأمین اقتصادی این بنگاه ها ایفا می نماید و گفت: با توجه به اینکه شاید بسیاری از صنعتگران و تولیدنمایندگان از این قضیه آگاه نباشند لازم است که این اطلاع رسانی صورت گیرد تا واحدهای کوچک و متوسط بدانند می توانند با حمایت صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران فرآیند پذیرش خود را دنبال و بر روی تابلو سهام خودشان را عرضه نمایند.

تربیت نیروی ماهر و متخصص بازاریابی در کشورهای هدف توسط سازمان توسعه تجارت و وزارت صنعت با ایجاد شرکت های مدیریت صادراتی یکی دیگر از مهم ترین نکاتی بود که او مطرح نمود.

او همچنین با اشاره به ضرورت هدفمندی مشوق های صادراتی، تأکید کرد: مشوق های صادراتی باید به جای گستردگی، هدفمند باشند.

علاوه بر این، حرفه ای شدن نظام مشاوره ای در شرکت شهرک های صنعتی از دیگر نکاتی بود که توسط عباس جبال بارزی مطرح شد.

سادینا ابایی، نایب رئیس کمیسیون احداث، خدمات فنی و مهندسی اتاق ایران به ارائه توضیحاتی در مورد اهمیت طراحی مدل های جدید خودگردانی پرداخت و تأکید کرد: مسائل همواره هست و نه مجلس و نه دولت می توانند این مسئله را حل نمایند. بلکه به نظر من برای حل مسائلی که امروز شرکت شهرک های صنعتی درگیر آن هستند، بخش خصوصی با همراهی مجلس طرحی نو در خودگردانی این شرکت ها ایجاد نمایند.

حبیب الله انصاری، عضو کمیسیون صنایع اتاق ایران نیز خواهان آسیب شناسی از مسائل شهرک های صنعتی شد و بر ضرورت مدیریت واحد یکپارچه در این مجموعه ها تاکید نمود.

مسعود تأملی، مدیرعامل شرکت مهندسی راهبر جامعه کامپوزیت نیز ضعف زیرساخت های مدیریتی به خصوص کمبود آب، ضعف سرویس دهی مناسب شهرداری ها به واحدهای صنعتی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی و بعضاً دریافت عوارض توسط بعضی از شهرداری ها را در شهرک های صنعتی موردتوجه قرارداد.

زهرا بختیاری معاون سازمان ملی کارآفرینی ایران، با توجه به تغییرات بین المللی، ضرورت بازنگری در اساسنامه سازمان صنایع کوچک و متوسط را موردتوجه قرارداد.

اصغر مصاحب معاون صنایع کوچک شهرک های صنعتی با ارائه بعضی توضیحات اظهار داشت سازمان صنایع کوچک و متوسط کاملاً در کنار صنعتگر قرار گرفته است و با طرحی که باهدف تأمین اقتصادی صنایع کوچک در سازمان طراحی شده است، پیش بینی می گردد مسائل موجود رفع گردد.

او با توجه به پیشنهادهای بعضی از حاضران در نشست از آمادگی سازمان صنایع کوچک برای واگذاری کارگزاری صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک به بخش خصوص اطلاع داد و تاکید نمود اگر در این مورد اتاق ایران و کمیسیون صنایع طرحی داشته باشند، سازمان صنایع کوچک از آن استقبال خواهد نمود.

او اضافه کرد: تا خاتمه نه ماهه امسال، 19 SME برای ورود به فرابورس پذیرش شده اند اما باید ابزارهای تأمین اقتصادی صنایع کوچک و متوسط با دقت بیشتری آنالیز گردد. ضمن اینکه موفقیت این شرکت ها در بازار فرابورس در گروی حمایت های لازم در دو حوزه کارگزاری و پذیرش است. مصاحب بر ضرورت اطلاع رسانی و آموزش شرکت های کوچک و متوسط برای ورود به بورس تأکید کرد و نقش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران را در تحقق این هدف بسیار کارآمد معرفی کرد.

مصاحب همچنین از پیگیری سازمان صنایع کوچک برای بازنگری اساسنامه این سازمان اطلاع داد و در همین زمینه هم تاکید نمود که سازمان از مشارکت بخش خصوصی برای انجام هرگونه اصلاح و بازنگری استقبال خواهد نمود.

بعد از ارائه توضیحات حاضران در نشست، اقبال شاکری، نماینده مجلس اظهار کرد: وظیفه مجلس مطالبه گری احتیاج مردم از سازمان ها و دستگاه های اجرایی است. او در همین زمینه بر ضرورت همکاری های بین مجلس و بخش خصوصی تاکید نمود.

شاکری همچنین معتقد است که بخش خصوصی باید وابستگی خود را به بخش دولتی کم کند و وظیفه دولت و مجلس تقویت بخش خصوصی باهدف رقابت در بازارهای بین المللی است.

او خودکفایی و خوداتکایی را در گروی تقویت بخش خصوصی با حمایت و سیاست گذاری دولت، نه دخالت آن عنوان و اظهار کرد مسائل صنعت با تشکیل کمیته های مشترک مجلس و بخش خصوصی حل شدنی است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 16 فروردین 1400 بروزرسانی: 16 فروردین 1400 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1451

به "حل مسائل شهرک های صنعتی در گروی سیاست گذاری های آزادانه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حل مسائل شهرک های صنعتی در گروی سیاست گذاری های آزادانه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید