خبرنگاران ایجاد 68 هزار شغل در صنعت IT، بلندپروازانه است؟

به گزارش مجله 90 جعبه، تهران-خبرنگاران- وزیر ارتباطات مدتی قبل گفت با ساز و کاری که برای تسهیل کسب و کارها در نظر گرفته اند می توان 68 هزار شغل ایجاد کرد. آیا این عدد بلندپروازانه است؟

خبرنگاران ایجاد 68 هزار شغل در صنعت IT، بلندپروازانه است؟

سامانه ایران کارفا از سوی سازمان فناوری اطلاعات برای حمایت اقتصادی از کسب و کارهای نوپا شکل گرفته است تا وام وجوه اداره شده (یارانه ای که در راستای تحقق اهداف برنامه های توسعه کشور با کاهش سود در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار می گیرد) از جهت درستی به تیم ها و شرکت هایی که استحقاق دارند، تخصیص یابد.

مرداده ماه امسال همزمان با هفته ایران هوشمند طرح نوآفرین وزارت ارتباطات رونمایی شد. محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در روز رونمایی اظهار داشت این طرح می تواند سالانه 68 هزار شغل ایجاد کند. سعید روشنی مجری آیین نامه نوآفرین و مشاور رییس سازمان فناوری اطلاعات درباره این طرح و امکان ایجاد این تعداد شغل در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرنگاران شرحاتی داد.

وی در خصوص این طرح و این که آیا ممکن است با ارایه طرحی بتوان این تعداد شغل ایجاد کرد گفت: وزیر ارتباطات آن روز درباره طرح اشتغال وزارتخانه و امکان ایجاد این تعداد شغل صحبت کردند که البته این طرح نیز در لایه ای از آیین نامه نوآفرین وجود دارد. او اشاره کرد: برای رسیدن به این هدف سامانه ای با عنوان ایران کارفا توسعه دادیم و آیین نامه مدونی برای حمایت اقتصادی از کسب و کارهای نوپا تهیه کردیم.

روشنی گفت: مردادماه سامانه ایران کارفا رونمایی شد. این سامانه صرفا برای جمع آوری اطلاعات شرکت ها طرحی نشده است و هدفی بالاتر از این دارد. تلاش کردیم راه اندازی این سامانه باعث شود وام وجوه اداره شده وزارت ارتباطات از جهت جهت دار و مناسب به کسانی برسد که استحقاق دریافت آن را دارند.

او با اشاره به این که این وام صرفا به هر فردی که آن را درخواست کند، ارایه نمی شود، گفت: برای دریافت وام شرایطی را در نظر گرفته ایم. تعداد کاربران و میزان دانلود پلتفرمی که تقاضای وام دارد برای ما مهم است. باید شرایط مناسب را داشته باشند تا وام به آن ها تعلق بگیرد.

وی اظهار داشت: هر کدام از کسب و کارهای اینترنتی که شرایط را داشته باشند می توانند با کد نوآفرین وارد سایت شوند و درخواست وام دهند. یک تیم حرفه ای این اطلاعات را بررسی و پس از تایید آن مراحل اختصاص و دریافت وام طی می شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا ایجاد این تعداد شغل صادقانه است یا بلندپروازانه گفت: من اگر بخواهم به عنوان مجری طرح به این سوال پاسخ بدهم باید بگویم اعلام عدد و رقم کار بسیار سختی است و حتی درصدی را هم نمی توانم برای آن در نظر بگیرم. هر زمان که این طرح به شکل کامل اجرا و پیاده سازی شود می توانیم رشد 20درصدی درحوزه کسب و کار صنعت آی.تی را ببینیم.

وی در شرح بیشتر گفت: بگذریم از این که طرح اشتغال چیست و اقتصاددان ها درباره آن چه می گویند، تعریف ما از اشتغال شامل افرادی می شود که در محیط کسب و کاری مشغول هستند و برای آن ها بیمه رد می شود. قبل از طراحی کارفا به تسهیل کسب وکارها فکر کردیم و به آیین نامه نوآفرین رسیدیم. آیین نامه نوآفرین با فرض این که درست پیاده سازی شود، راه اندازی کسب و کار را تسهیل می نماید و رشد میزان اشتغال را رقم می زند.

کارفا زیرمجموعه طرح نوآفرین است و این دو در کنار یکدیگر جهت تسهیل کسب و کارها را جلو می برند. این برنامه ها برای برون رفت از خطاهای مختلف سیاست گذاری است که گاهی باعث می شود حمایتی مانند وام در اختیار جامعه هدفی قرار بگیرد که لایق آن نیستند. برای کاهش این نوع خطای سیاست گذاری برنامه های کارفا طراحی شد.

مجری آیین نامه نوآفرین شرح داد: نوعی از حمایت های دولت، ارایه وام وجوه اداره شده است که با همکاری کارفا و طرح نوآفرین به متقاضیان تعلق می گیرد. زمانی که از خطای سیاست گذاری بیرون برویم، حمایت های اقتصادی به فردی و کسب و کاری ارایه می شود که لایق آن است.

این نخستین قدم برای تضمین اشتغال است چرا که در این طرح دولت به ازای خدماتی که به کسب و کارها می دهد از آن ها انتظار ایجاد شغل با ساز وکار مشخص مانند رد کردن بیمه دارد.

ایران کارفا چه خدماتی ارایه می دهد؟

عرضه کنندگان محصول یا خدمت بر روی پلتفرم، پلتفرم های کسب و کار فاوا، شتابدهنده های سازمانی، صندوق های سرمایه گذاری جسورانه، شرکت های نوپای حوزه فاوا، اصناف حوزه فاوا از جمله دریافت کنندگان خدمات ایران کارفا هستند.

عرضه کنندگان محصول یا خدمت بر روی پلتفرم: این خدمت اقدام به ارائه تسهیلات قرض الحسنه جهت اشتغال زایی عرضه کنندگان تخصصی و حرفه ای فعال به منظور عرضه محصولات و خدمات در پلتفرم های کسب وکار مبتنی بر فناوری اطلاعات می نماید. در این طرح، تسهیلات با نظارت پلتفرم به عرضه کنندگان محصول (کالا/خدمت) ارائه می شود.

پلتفرم های کسب و کار فاوا: این خدمت اقدام به ارائه تسهیلات ارزان قیمت به منظور توسعه پلتفرم های کسب وکار مبتنی بر فناوری اطلاعات و در جهت ارتقاء فرصت های شغلی در پلتفرم می نماید. پلتفرم هر رسانه ای است که طرفین عرضه و تقاضای یک محصول یا خدمت را به هم معرفی می نماید و منجر به ایجاد درآمد برای عرضه کننده می شود.

شتاب دهنده سازمانی: این خدمت اقدام به ارائه تسهیلات ارزان قیمت جهت ایجاد و توسعه شتاب دهنده های سازمانی در حوزه فاوا در شرکت های بزرگ یا دارنده پروانه از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (همچون اپراتورهای تلفن همراه و شرکت های دارای پروانه ارتباطات ثابت) بر اساس یک طرح راه اندازی و توسعه شتاب دهنده می نماید. در این طرح بایستی تعداد مشخصی کسب وکار نوپا در سال شتاب دهی شوند.

صندوق سرمایه گذاری جسورانه: این خدمت اقدام به ارائه تسهیلات ارزان قیمت جهت حمایت از صندوق های سرمایه گذاری جسورانه فاوا در شرکت های بزرگ یا دارنده پروانه از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (همچون اپراتورهای تلفن همراه و شرکت های دارای پروانه ارتباطات ثابت) می نماید. در این طرح بایستی میزان مشخصی از سرمایه گذاری جسورانه در حوزه فاوا با رویکرد توسعه کسب وکارهای جدید و اشتغال زا انجام شود.

شرکت های نوپای حوزه فاوا: این خدمت اقدام به ارائه تسهیلات قرض الحسنه جهت توسعه فعالیت ها و اشتغال زایی شرکت های نوپا در حوزه فاوا بر اساس یک طرح توسعه کسب وکار می نماید. در این طرح به غیر از اعضای مؤسس بایستی تعدادی نیروی انسانی جدید نیز مطابق ضوابط مشغول به کار شوند.

اصناف حوزه فاوا: هدف از طرح حمایت از ادغام و اکتساب شرکت های فعال در حوزه های خدمت اقدام به ارائه تسهیلات ارزان قیمت جهت ایجاد اشتغال به ازای هر نفر شاغل جدید در اصناف حوزه فاوا (که از این پس در این دستورالعمل کسب وکار فاوا نامیده می شود) بر اساس طرح توسعه کسب وکار می نماید. در این طرح به غیر از صاحبان کسب وکار تعدادی نیروی انسانی جدید نیز مطابق ضوابط مشغول به کار شوند.

منبع: ایرنا
انتشار: 11 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 761

به "خبرنگاران ایجاد 68 هزار شغل در صنعت IT، بلندپروازانه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ایجاد 68 هزار شغل در صنعت IT، بلندپروازانه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید