خرید و فروش اسلحه، تجارتی پایدار بر پایه خون و کشتار ، رشد سه برابری خرید اسلحه توسط آل سعود

به گزارش مجله 90 جعبه، بنابر مطالعات صورت گرفته، خرید و فروش اسلحه در دنیا، یکی از پرسودترین تجارت ها به شمار می رود، عرصه ای که در ظاهر مالی خود، با عقبه ای از خون، دود، آتش و جنگ افروزی آغشته شده است.

خرید و فروش اسلحه، تجارتی پایدار بر پایه خون و کشتار ، رشد سه برابری خرید اسلحه توسط آل سعود

به گزارش خبرنگار ، در میان تجارت های مرسوم و شایع در دنیا، خرید و فروش و به اصطلاح تجارت اسلحه از سود بسیار قابل توجهی برخوردار است، تجارتی که در ظاهر اقتصادی خود باعث جنگ افروزی های بسیار، ایجاد تنش، خون و خون ریزی، آوارگی و بعضا جابجا شدن مرز های جغرافیایی کشور ها می گردد.

به واقع فارغ از ابعاد اقتصادی این تجارت، عقبه سیاسی و نظامی این عرصه فعالیتی نیز قابل توجه است و بعضا میل به کسب سود و منفعت هر چه بیشتر در این حوزه صنعتی خاص که در بستر صنایع نظامی معنا پیدا می نماید، در کیفیت مناسبات، مراودات و تزریق و دمیدن فتنه و اختلاف افکنی در میان کشور های دنیا نیز، ظهور و بروز پیدا می نماید.

بنابر گزارشات موجود، در سالیان اخیر، کشور های عربی در زمره بزرگ ترین خریداران اسلحه قرار گرفته اند، جوامعی که به دلیل برخورداری از نفت، هزینه های سنگینی را برای خرید و برخورداری از سلاح های فراوری شده صرف می نمایند.

در این میان، کشور هایی همچون عربستان، مصر، الجزایر و امارات در رتبه های نخستین عمده ترین خریداران اسلحه در منطقه خاورمیانه به شمار می روند.

کدام شرکت های تسلیحاتی بیشترین سهم تجارت اسلحه در دنیا را دارند؟

چندی پیش، کانون استلهکم، طی گزارشی مطرح کرد، 35 درصد از سلاح های فروخته شده در حوزه تجارت اسلحه، به کشور های اشاره شده، اختصاص پیدا نموده است.

به واقع، این موضوع به روشنی، بخشی از جنگ افروزی ها و تنش های منطقه خاورمیانه را عیان و هویدا می سازد، جنگ هایی که در پس پرده آن، منافع اقتصادی قرار گرفته، منافعی که به آواره شدن میلیون ها سوری، یمنی و... منتهی شده است.

آنچنان که گزارش های موجود در رسانه ها نشان می دهد، سه ضلع اصلی فراوری اسلحه در منطقه خاورمیانه، ترکیه، امارات و رژیم اشغالگر قدس هستند، رژیمی که به عنوان یکی از بزرگ ترین ناقضان قطعنامه ها و کنوانسیون های بین المللیِ سازمان ملل، مدعی دموکراسی مضحکی است که با کودک کشی و غصب و خون و خون ریزی همراه شده است.

در این میان، قرار دریافت نام امارات به عنوان یکی از فراورینماینده های عمده اسلحه و تجهیزات نظامی در منطقه خاورمیانه قابل توجه به نظر می رسد، کشوری که کوشش کرد با واردات تکنولوژی و راه اندازی خط فراوری اسلحه با مشارکت کشور های صاحب نام در عرصه نظامی، به عنوان یک مونتاژ کار در صنعت تسلیحات نظامی خود را مطرح کند و فراتر از آن در دایره 20 فراورینماینده برتر سلاح در دنیا قرار گیرد.

وقتی تحلیل ها و اخبار رسانه ها در ارتباط با نقش آفرینی امارات در جنگ یمن مطالعه می گردد، بیش از پیش به پاسخ معادلات سیاسی و دخالت های نظامی این کشور در بعضی رویداد ها همچون جنگ یمن پی خواهیم برد، جنگی که زمین بازی منحوس نظام سلطه قرار گرفته و در این بین، یمنِ ویران شده، به یکی از بزرگ ترین واردنمایندگان اسلحه از امارات تبدیل شده است.

ایالات متحده بیش از 30 درصد از بازار تسلیحات نظامی را در اختیار دارد

چندی پیش، موسسه سیپری، گزارشی را منتشر و منعکس کرد که پیرو آن، واشنگتن بیش از 30 درصد از فراوری، فروش و صادرات اسلحه را در اختیار دارد.تنها در میان سال های 2013 تا 2017، ایالات متحده به نسبت 5 سال قبل، 25 درصد از میزان فروش اسلحه و تجهیزات نظامی خود را به 98 کشور دنیا افزایش داده است.

در زمان باراک اوباما، رئیس جمهور وقت ایالات متحده، قرارداد های نظامی بسیاری میان واشنگتن و طرف های قرارداد این کشور منعقد شد که بنابر اظهارات اوده فلوران (مدیر بخش تحقیقات نظامی موسسه سیپری) همچنان تا سال ها، کشور مذکور، به عنوان بزرگ ترین فروشندگان تسلیحات باقی خواهد ماند.

این در شرایطی است که کشور روسیه، به عنوان دومین قطب نظامی دنیا، با وجود کاهش صادرات و فروش اسلحه در طی سالیان گذشته، همچنان پس از آمریکا به عنوان دومین فراورینماینده و صادرنماینده اسلحه در دنیا مطرح است.

بنابر گزارش سیپری، مسکو، 22 درصد از بازار تسلیحات نظامی در دنیا را در اختیار دارد، فرانسه و آلمان نیز، پس از کشور های اشاره شده به ترتیب در صندلی سوم و چهارم فروش و صادرات اسلحه قرار دارند.

با در نظر دریافت داده های این تحقیق، که آلمان در طی قریب به 5 سال گذشته، صادرات تسلیحات نظامی خود به خاورمیانه را پیش از 2 برابر افزایش داده، بیش از پیش به ابعاد و زوایای پیدا و پنهان این تجارت پرسود و آغشته به خون پی خواهیم برد.

سهم قابل توجه هندی ها در واردات اسلحه

بسیاری از آینده پژوهان، از کشور هند، به عنوان یکی از جدی ترین رقیبان واشنگتن در آینده یاد می نمایند، کشوری که در کنار چین، مصداق نظریه انتقال کانون قدرت دنیای از غرب به شرق محسوب می شوند.

اساسا رویکرد کشور هند در مناسبات دنیای به گونه ای است که کوشش می نماید تحولات واقع شده در این سرزمین پر جمعیت (از حیث نظامی)، آنچنان که باید بصورت شفاف و روشن، علنی و رسانه ای نگردد، اما مجموع این اخبار و گزارش ها و تاکید بر این واقعیت که هند به تنهایی خریدار 12 درصد تسلیحات صادراتی دنیا است به خوبی این موضوع را مبرهن و هویدا می سازد که در سال های آینده، تحولات اقتصادی، سیاسی و نظامیِ دنیا با سرعت و شتاب هر چه بیشتری همراه خواهد شد.

یکی از نقاط ضعف هند، معطوف بر این امر می گردد که با وجود نائل شدن به پیشرفت های عظیم در حوزه های گوناگون، نتوانسته آنچنان که باید، در قامت یک کشوری که سودای ابر قدرتیِ دنیا را در ذهن می پروراند، در زمینه فراوریات نظامی پیروز عمل کند، فلذا این خلاء را با خریداری اسلحه و واردات تجهیزات نظامی پر می نماید.

یکی دیگر از دلایل میل و رغبت بسیار بالای هندی ها به خرید اسلحه را می باید در تنش های این کشور با پاکستان به عنوان یکی از معدود کشور های دارنده سلاح هسته ای در دنیا جستجو کرد.

تنش هند صرفا به پاکستان خلاصه نمی گردد، بلکه اختلافات چین با این کشور نیز، به عنوان یکی از ابرقدرت های اقتصادی دنیا، مزید بر علت شده تا دهلی، سالیانه، هزینه های سنگینی را صرف خرید تجهیزات نظامی نماید، هزینه هایی که با اختلاف افکنی و مداخله دیگر کشورها، برای تشدید اختلافات میان هند و کشور های مذبور با افزایش هر چه بیشتری همراه شده و به تبع، این موضوع سود سرشاری را نصیب کشور های صاحب نامِ نظامی، در حوزه فراوری ادوات و تجهیزات جنگی می نماید.

رشد سه برابری خرید اسلحه توسط آل سعود

بنابر تحقیقات و آنالیز های اجرا شده، عربستان سعودی، بعد از هند دومین وارد نماینده و خریدار سلاح و تجهیزات نظامی در دنیا به شمار می رود.

بنابر گزارشات موجودطی سال های اخیر، میزان واردات اسلحه توسط عربستانی ها در مقایسه با سال های 2008 تا 2013، با رشد و افزایشی سه برابری همراه شده است. بدون تردید، ترسیم توهماتی همچون هلال شیعی و دامن زدن بر آتش اختلافات میان ریاض و تهران، نقش بسزایی در انگیزه بالای سعودی ها برای خرید اسلحه ایفاء نموده است.

با در نظر دریافت این واقعیات، بیش از گذشته، به علل و دلایل دمیدن بر موضوع ایران هراسی در منطقه خاورمیانه پی خواهیم برد به واقع نان بسیاری از کشور ها با تشدید ایران هراسی در منطقه پخته و داغ خواهد شد.

کاهش واردات اسلحه از سوی کشور های اروپایی/ آیا تشدید اختلافات غرب با مسکو باعث تغییر این رویکرد خواهد شد

در این میان و در طول سالیان گذشته، سیر و نمودار واردات و خرید اسلحه از سوی کشور های اروپایی نزولی بوده است، اما بعید است این موضوع برای فراورینمایندگان بزرگ اسلحه در دنیا قابل تحمل و هضم باشد.

ایجاد تنش در میان روابط اروپایی ها با مسکو، از نشانه های شاخص این عزم و کوشش برای تغییر دادن رویه مذکور به شمار می رود، اساسا به موازات افزایش تنش ها و اختلافات، میزان خرید و فروش و صادرات و واردات اسلحه نیز دچار تغییر می گردد و تجارب گذشته نشان می دهد که با در نظر دریافت این قاعده، به احتمال قریب به یقین، در طی سال های آینده، ضریب صادرات اسلحه به اروپا و به تعبیری دیگر خریداری اسلحه از سوی قاره موسوم به سبز، با افزایش و ارتقای هر چه بیشتری همراه خواهد شد.

به هر ترتیب، گردش اقتصادی بیش از 400 میلیارد دلاری تجارت اسلحه در دنیا از چنان جذابیتی برخوردار است که کشور های ذی نفوذ در این عرصه، از هیچ اقدامی برای بالا دریافت اختلافات در دنیا دریغ نخواهند کرد، کشور هایی که تجارت پرسود اسلحه را بر هر چیزی ترجیح می دهند و حتی اگر لازم باشد خانواده ها، بچه ها و میلیون ها نفر جمعیت را قربانی این تجارت منحوس و شوم می نماید، آنچنان که در سالیان و دهه های گذشته، برای دستیابی به اهداف نامبارک خود در این زمینه، از هیچ اقدامی در این ارتباط دریغ ننموده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 14 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 200

به "خرید و فروش اسلحه، تجارتی پایدار بر پایه خون و کشتار ، رشد سه برابری خرید اسلحه توسط آل سعود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرید و فروش اسلحه، تجارتی پایدار بر پایه خون و کشتار ، رشد سه برابری خرید اسلحه توسط آل سعود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید