خواص آرد ذرت چیست؟

به گزارش مجله 90 جعبه، آرد ذرت به عنوان یک ماده غذایی خوشمزه ارزش غذایی بالا و کاربردهای گسترده ای دارد. از خواص آرد ذرت علاوه بر آشپزی و تهیه کیک و شیرینی، در ساخت لوازم آرایشی و همچنین در نظافت منزل استفاده می گردد. مصرف آرد ذرت از بیماری های قلبی، ناراحتی های دستگاه گوارش به ویژه یبوست و مسائل ناشی از آن، دیابت و کاهش حافظه پیشگیری می نماید.

خواص آرد ذرت چیست؟

آرد ذرت، یکی از مواد غذایی پر کاربرد در آشپزی می باشد. این ماده غذایی پرخاصیت برای سلامتی بدن بسیار ارزشمند و مفید است و خواص دارویی و درمانی بسیاری دارد. با خبرنگاران همراه شوید تا شما را با خواص آرد ذرت و کاربردهای گسترده آن آشنا کنیم.

خواص تغذیه ای آرد ذرت

دانه های شیرین ذرت سرشار از ویتامین های مورد احتیاج بدن نظیر ویتامین ب1، ویتامین ب5، ویتامین ث، ویتامین آ و مواد مغذی ضروری نظیر فسفر، منگنز، منیزیم و فیبر می باشند که برای بدن انسان بسیار حائز اهمیت هستند. از دیگر مواد اصلی و موثر موجود در آرد ذرت یک نوع کارتنوئید نارنجی مایل به قرمز به نام بتا کریپتوگراتین، پل فنولها، استرول و ... است. این آرد به راحتی می تواند جایگزین خوبی برای آرد سفید گندم باشد.

ارزش غذایی یک فنجان آرد ذرت

یک فنجان آرد ذرت دارای 416 کالری و 4.4 گرم چربی، 11 گرم پروتئین و 89 گرم کربوهیدرات است که 75 گرم آن مربوط به نشاسته می باشد. این آرد فاقد چربی اشباع است و میزان فیبر موجود در یک فنجان آن 3.7 گرم است. همچنین امروزه در صنایع غذایی اقدام به غنی نمودن این ماده با عناصر ضروری مورد احتیاج بدن مانند آهن، روی، فولات و ریبوفلاوین می گردد.

خواص درمانی آرد ذرت

  • آرد ذرت دارای مقادیر بالایی فیبر است از این رو مصرف آن در رژیم غذایی برای پیشگیری و درمان یبوست، مسائل گوارشی و بواسیر مفید است و خطر بروز سرطان روده عظیم را نیز کاهش می دهد.
  • کاهش کلسترول و کاهش گرفتگی عروق از دیگر خواص آرد ذرت است. همچنین بعضی آنتی اکسیدان های موجود در آرد ذرت، آنزیم مبدل آنژیوتانسین را مهار می نمایند و به نوعی مانند داروهای کاهنده فشارخون عمل می نمایند. در نتیجه فشارخون کاهش می یابد. از این رو مصرف این آرد و غذاهای تهیه شده با آن برای بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی عروقی مفید است.
  • تیامین موجود در آرد ذرت، برای حفظ سلامت اعصاب و عملکرد شناختی حیاتی مفید است و از بروز بیماری پلاگر پیشگیری می کند.
  • استفاده از آرد ذرت برای پیشگیری از ابتلا به دیابت در افراد سالم بسیار سودمند است و مصرف مداوم آن ریسک ابتلا به دیابت را کاهش می دهد. افراد دیابتی نیز می توانند در مقادیر کم از این آرد استفاده نمایند.
  • آرد ذرت حاوی انواع ویتامین های مورد احتیاج بدن و مواد آنتی اکسیدان است که به طور کلی در تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بروز سرطان موثر است.
  • آرد ذرت توانایی نرم کردن پوست، درمان خارش جوش و از بین بردن بوی بدن را دارد.

  • آرد ذرت محرک و مقوی است و برای پیشگیری و یاری به درمان کاهش حافظه مفید می باشد.
  • خواص ذرت و فیبر محلول موجود در آن، پروبیوتیکی است که به بدن یاری می کند تا به شکل بهتری از کلسیم در طول دوره نوجوانی و بعد از یائسگی استفاده کند، از این روی یکی از مهمترین خواص آرد ذرت تقویت استخوان ها به ویژه برای خانم ها و پیشگیری از آرتروز و پوکی استخوان در دوران یائسگی است. محققان دریافته اند که فیبر محلول در دانه و آرد ذرت، در قالب زنجیره های کوتاه اسیدهای آمینه تجزیه می گردد و به حفظ سلامت استخوان ها یاری می کند.
  • آرد ذرت فاقد گلوتن می باشد و می تواند منبع مناسبی از نشاسته برای بیماران مبتلا به سلیاک که نمی توانند از فراورده های گندم استفاده نمایند، باشد.
  • از خواص آرد ذرت استفاده موضعی از آن برای کاهش حساسیت ها و دانه های پوستی، تسکین آفتاب سوختگی، گزش حشرات و گیاهان سمی است. به این منظور خمیری از آب و آرد ذرت تهیه کنید و روی قسمت مورد نظر بگذارید و پس از خشک شدن با آب ولرم بشویید.

سایر کاربردهای آرد ذرت

از خواص آرد ذرت و کاربردهای جالب این ماده استفاده از آن در ساخت لوازم آرایشی می باشد. همچنین شما می توانید در منزل نیز با اضافه کردن مقدار کمی از آرد ذرت به ریمل خود به افزاش حجم مژه های خود یاری کنید.

آرد ذرت در خانه داری و نظافت منزل نیر کاربردهای بسیار دارد. از این ماده می توانید برای تمیز کردن لکه روغن از روی فرش و موکت، لکه جوهر از روی فرش و پارچه، تمیز کردن لکه خون، پولیش ماشین و مبلمان بهره ببرید. به این منظور آرد ذرت را به مدت یک شب روی لکه بگذارید باقی بماند سپس روز بعد آن را تمیز کنید.

برای آشنایی بیشتر با خواص ذرت و روغن ذرت مطالعه لینکهای زیر را به شما پیشنهاد می کنیم.

بیشتر بخوانید:

  • همه چیز درباره خواص ذرت و فواید آن
  • خواص روغن ذرت چیست؟
  • خواص ذرت بو داده (پاپ کورن) چیست؟
  • خواص ذرت مکزیکی ، این خوراکی خوشمزه
منبع: setare.com
انتشار: 28 بهمن 1399 بروزرسانی: 28 بهمن 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1351

به "خواص آرد ذرت چیست؟" امتیاز دهید

10 کاربر به "خواص آرد ذرت چیست؟" امتیاز داده اند | 4.9 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص آرد ذرت چیست؟"

1 دیدگاه

مریم 16 اردیبهشت 1401

بسیار مطلب مفید و کاملی بود. تمام سوالات من جواب داده شد.

پاسخ به مریم
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید