دوازدهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی در کرمانشاه گشایش یافت

به گزارش مجله 90 جعبه، دوازدهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه و صنعتگرانی از سراسر کشور در محل نمایشگاه های بین المللی این استان گشایش یافت.

دوازدهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی در کرمانشاه گشایش یافت

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، امید قادری مدیرکل میراث فرهنگی این استان، عصر چهارشنبه 26 تیر 98 در حاشیه این نمایشگاه در گفت و گویی، گفت: 120 غرفه در این نمایشگاه تدارک دیده شده که 55 غرفه آن مربوط به هنرمندان کرمانشاه و 65 غرفه نیز مربوط به هنرمندان سایر استان ها است.

قادری با بیان اینکه این نمایشگاه از امروز تا 31 تیر دایر است، گفت: ساعت بازدید از این نمایشگاه 16 تا 22 است و ساعت بازدید در روز آدینه از 10 صبح تا 22 شب خواهد بود.

او توضیح داد: هم اکنون 250 رشته صنایع دستی مصوب در کشور وجود دارد که از این تعداد 60 رشته آن در استان کرمانشاه فعال است.

حمایت استانداری کرمانشاه از صنایع دستی و گردشگری

معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری کرمانشاه نیز در این مراسم گفت: مدیریت ارشد استان سال جاری برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت خود را با اولویت گردشگری و صنایع دستی تدوین نموده است.

مهرداد سالاری اضافه نمود: حضور صنعتگران دیگر استان ها در شهر ما باعث می گردد هنرمندان و صنعتگران از سلایق و تجارب یکدیگر استفاده نمایند و مردم نیز با آرامش، صنایع دستی و سوغات متنوع مورد احتیاج خود را تهیه نمایند.

او توضیح داد: صنعتگران کرمانشاهی می توانند با ساخت و فروش دست ساخته های خود در ایجاد اشتغال و رونق فراوری و ارتقا شاخصه توسعه تأثیرگذار باشند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه در ادامه بیان داشت: صنایع دستی می تواند در جهت اشتغال زایی، بهبود معیشت صنعتگران، افزایش درآمد و بهبود روحیه مردم به واسطه فراوری و نمایش آثار هنری نقش مهمی ایفا نماید.

وی در سرانجام ابراز امیدواری کرد: با استمرار این گونه نمایشگاه ها علاوه بر انتفاع صنعتگران، خدمات مطلوبی به مردم کرمانشاه ارائه گردد.

120 غرفه در این نمایشگاه تدارک دیده شده که 55 غرفه آن مربوط به هنرمندان کرمانشاه و 65 غرفه نیز مربوط به هنرمندان سایر استان ها است.

این نمایشگاه از امروز تا 31 تیر دایر است، و ساعات بازدید از آن 16 تا 22 است و ساعت بازدید در روز آدینه از 10 صبح تا 22 شب خواهد بود.

جاجیم بافی، چاقوسازی و ابزارآلات فلزی قلمزنی منبت، معرق، پارچه دستباف، نازک کاری چوب و ریزه کاری چوب، نمد اقتصادی، مصنوعات چرمی و ساخت زیورآلات محلی، چیخ بافی و فلزکاری را می توان از جمله صنایع دستی کرمانشاه نام برد.

همچنین دوخت های سنتی (رودوزی)، گلیم گل برجسته، سفالگری، طراحی سنتی، سبد بافی، نساجی (موج بافی و اهرامی بافی) تراش شیشه، رنگرزی سنتی، طراحی فرش، تذهیب، نگارگری، خراطی و مجسمه سازی از جمله دیگر فراوریات کنونی استان کرمانشاه است.

ماشته بافی، دواتگری سنتی (مسگری)، علامت سازی یا علم سازی، دباغی سنتی، هور بافی، جاجیم بافی، رنگرزی سنتی، داور بافی (سیاه چادر)، موج بافی را می توان از جمله صنایع دستی فراموش شده کرمانشاه دانست که در گیلانغرب، کرمانشاه، دالاهو، اورامانات، سومار و در میان عشایر استان بیشتر وجود داشته است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 24 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 149

به "دوازدهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی در کرمانشاه گشایش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوازدهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی در کرمانشاه گشایش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید