زنگنه: دلیل فحاشی علیه وزارت نفت، نزدیک شدن به انتخابات است

به گزارش مجله 90 جعبه، وزیر نفت با بیان اینکه انتخابات نزدیک است، گفت: به وزارت نفت فحش می دهند که برای خود افتخار کسب نمایند، اگر بحث تخصصی و مدیریتی کنیم معین می گردد که کار های آن ها نه تنها افتخار نبوده بلکه خطا بوده است.

زنگنه: دلیل فحاشی علیه وزارت نفت، نزدیک شدن به انتخابات است

به گزارش ایرنا، بیژن زنگنه امروز در مراسم بهره برداری از سه خط لوله انتقال فرآورده های نفتی و طرح های ذخیره سازی، با اشاره به نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، اضافه کرد: پیروزی هزار پدر دارد و شکست، یتیم است. تصمیمات ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس از سال 82 آغاز شد و دولت های بعدی نیز در حد توان و مدیریت خود آن را پیش بردند و ما نیز به همان میزان قدردان زحمات آن ها هستیم.

وی ادامه داد: در این میان، هر کس می خواهد دستاورد ها را به اسم خود به ثبت در بیاورد. پالایشگاه ستاره خلیج فارس واحد های فرآیندی در نیمه سال 92 حدود 40 درصد پیشرفت داشتند.

وزیر نفت اضافه کرد: من همیشه معتقد بودم یکی از طرح هایی که باید در مدیریت پروژه درس داد طرح نیروگاه شهید رجایی بود که به واسطه بی نظمی مدیریتی برای اتمام کار، تصمیم گرفتیم شرکت های پیمانکار عمومی راه اندازی گردد، اما وقتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس را دیدم، نیروگاه شهید رجایی در برابرش هیچ بود. در زمینه اغتشاش مدیریتی بدتر از پالایشگاه ستاره خلیج فارس در ابتدای دولت تدبیر و امید طرحی ندیدم.

وی تاکید نمود: این پروژه ابتدا با روش خوبی آغاز شده بود، اما در دو مرحله قرارداد ها و انتقال قرارداد ها به سمتی رفته بود که باید در دانشگاه ها برای پرهیز از این اقدامات تدریس کنیم. این اغتشاش مدیریت آنچنان زیاد بود که سردار عبداللهی که فرمانده قرارگاه بود تعریف می کرد که در جریان بازدید یکی از سرداران سپاه پرسیده بود که آیا اینجا داعش حمله نموده است؟

زنگنه با اشاره به اینکه از این واحد بهم ریخته با مدیریت درست به سمتی رفتیم که بنزین فراوری شد، گفت: در این پالایشگاه همه نوع کار شده بود، اما واحد فرآیندی ساخته نشده بود. در این دولت مسئولان پالایش و پخش هر هفته سفر کردند و رفتند البته منتی نداشتیم، چون وظیفه ما بوده است، اما باید تاکید کنم آنچه که به ما رسید نه تنها پیشرفت کم بلکه یک پروژه مغشوش بود.

وی با تاکید بر اینکه فکر و تدبیر مدیران کار را به نتیجه می رساند، ادامه داد: سپاسگزارم از کسانی که زحمت کشیدند، اما نباید تک خوری نمایند.

زنگنه توضیح داد: دلیل اینکه حرف نمی زنیم این نیست که زبان نداریم بلکه این است که وقت نداریم.

صادرات 800 هزار بشکه از ظرفیت پالایشی کشور

وزیر نفت با اشاره به اینکه شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در تامین به موقع احتیاج های مردم نقش اساسی دارد، ادامه داد: ایران اکنون 13 هزار کیلومتر خطوط انتقال نفت و فرآورده دارد.

زنگنه با بیان اینکه از 1.5 میلیون بشکه از ظرفیت پالایشی کشور صرف مصارف داخلی می گردد، اضافه کرد: 700 تا 800 هزار بشکه نیز صادر می گردد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه احداث 3 خط لوله ای که امروز به بهره برداری می رسد در دولت تدبیر و امید آغاز شد و به اتمام رسید، تاکید نمود: یکی از کار هایی که مانع قاچاق می گردد احداث خطوط لوله است. از سوی دیگر این خطوط لوله برای تامین فراورده های شمال کشور نیز موثر است.

زنگنه با تاکید بر اینکه متناسب با توسعه پالایشگاه ها، زیر ساخت های انتقال نیز باید رشد می کرد، ادامه داد: در حال حاضر نیز خط 26 اینچ بندرعبای-سیرجان-رفسنجان را در دستور کار داریم که بنزین پالایشگاه ستاره خلیج فارس را به مرکز کشور می رساند.

به گفته وزیر نفت، برای احداث این 3 خط لوله و همچنین مخازن ذخیره سازی، در مجموع 8 هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

زنگنه با بیان اینکه توانمندی فنی کشور بالا رفته و تقریبا خطوط لوله ایرانی است، گفت: در خط لوله گوره-جاسک که جزو ایرانی ترین خطوط لوله است، بار ترافیکی هزاران تانکر از جاده ها برداشته شد.

وی با اشاره به اینکه همه فرایند فراوری فولاد در ایران انجام شد، اضافه کرد: تختال مورد احتیاج این خط لوله در فولاد مبارکه فراوری و در فولاد اکسین به ورق تبدیل می گردد. برنامه این است تا قبل از سرانجام سال جاری جوشکاری و لوله گذاری تمام گردد.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه 40 درصد خط هنوز تست آب برای سنجش فشار را انجام نداده است، ادامه داد: بدون این تست ممکن است آلودگی زیست محیطی ایجاد گردد. با انجام این تست، در ماه های اول سال آینده صادرات نفت از جاسک را انجام خواهیم داد.

وی تاکید نمود: این دولت کار های بزرگی در پالایش و صادرات فرآورده داشته است. ظرفیت پالایشی ما در ابتدای سال 92 حدود 1.8 میلیون بشکه در روز بود که این رقم در سال 98 به بالای 2.2 میلیون بشکه رسیده است. فراوری روزانه بنزین کشور از کمتر از 50 میلیون لیتر به 107 میلیون لیتر و فراوری روزانه گازوئیل از 94 میلیون لیتر به 113 میلیون لیتر رسیده است.

وزیر نفت با بیان اینکه در سال 91 فراوری بنزین یورو 4 و 5 در کشور صفر بوده است، اضافه کرد: در سال 98 فراوری بنزین یورو 4 و 5 در کشور به 76 میلیون لیتر در روز رسید. فراوری گازوییل با استاندارد یورو نیز از 6 میلیون لیتر به 95 میلیون لیتر افزایش داشته است.

به گفته زنگنه، صادرات فرآورده های نفتی نیز در این سال ها 4 برابر شده و از 5.9 میلیون تن در سال 91 به 23 میلیون تن در سال 98 افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه طرح های بهسازی و ارتقا کیفی و کمی پالایشگاه های کشور نیز در این دولت به انجام رسیده، گفت: با اجرای این طرح ها پالایشگاه های تبریز، اصفهان و بندر عباس هفت میلیون لیتربه ظرفیت فراوری بنزین اضافه شد و کیفیت نیز ارتقا پیدا کرد.

زنگنه به طرح های در دست اقدام در پالایشگاه های کشور نیز اشاره نمود و اضافه کرد: طرح تثبیت فراوری پالایشگاه آبادان در جریان است که مازوت فراوریی را از 45 درصد به 26 درصد کاهش می دهد. این طرح65 درصد پیشرفت داشته و فاز اول سال آینده به بهره برداری می رسد. طرح جی اچ دی پالایشگاه اصفهان نیز با سرمایه گذاری 3.5 میلیارد دلار در حال انجام است.

وی با تاکید بر اینکه آنچه سهم مان در اجرای قانون پتروپالایشگاه ها بوده را اجرا کردیم، ادامه داد: 44 مجوز ساخت پالایشگاه نفت به ظرفیت روزانه 3.1 میلیون بشکه صادر نموده ایم.

وزیر نفت توضیح داد: برای آینده چه در گاز و چه در فرآورده های نفتی اگر مصرف بهینه نکنیم با هیچ فراوریی جوابگوی احتیاج ها نخواهیم بود.

منبع: فرارو
انتشار: 4 فروردین 1400 بروزرسانی: 4 فروردین 1400 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1427

به "زنگنه: دلیل فحاشی علیه وزارت نفت، نزدیک شدن به انتخابات است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنگنه: دلیل فحاشی علیه وزارت نفت، نزدیک شدن به انتخابات است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید