سنگدان جای گوشت را می گیرد؟

به گزارش مجله 90 جعبه، سنگ دان و دل و جگر مرغ بسته بندی شده که این روزها در بسیاری از مرغ فروشی ها و حتی در فروشگاه های بزرگ مواد غذایی عرضه می شوند، در واقع، نوعی گوشت احشایی به حساب می آیند. آنهایی که بیش از همه از این نوع گوشت ها استفاده می کنند،

سنگدان جای گوشت را می گیرد؟

سنگدان جای گوشت را می گیرد؟

نویسنده:*دکتر خدیجه رحمانی

سنگ دان و دل و جگر مرغ بسته بندی شده که این روزها در بسیاری از مرغ فروشی ها و حتی در فروشگاه های بزرگ مواد غذایی عرضه می شوند، در واقع، نوعی گوشت احشایی به حساب می آیند. آنهایی که بیش از همه از این نوع گوشت ها استفاده می کنند،

حتما تا به حال گاهی با خود فکر کرده اند که آیا این دسته از خوراکی ها ارزش تغذیه ای گوشت را هم دارند یا نه؟ اساسا یکی از خصوصیات گوشت های احشایی (دل و سنگدان مرغ) این است که میزان چربی بالایی دارند و درست است که در دسته گوشت ها قرار می گیرند و پروتئین و سایر ترکیبات گوشت را دارا هستند اما کلسترول و چربی شان بسیار بالایی بوده و به همین دلیل مصرف شان باید محدود شود و حداکثر ماهی یک بار یا هر 2ماه یک بار در برنامه غذایی گنجانده شوند. البته به هیچ نام توصیه نمی شود این مواد غذایی را جایگزین گوشت کرده و به طور روزانه مورد استفاده قرار داد.

میزان آهن سنگ دان و دل مرغ تقریبا برابر با گوشت مرغ و حتی کمی پایین تر است و گرچه باقی ترکیب ها دارای درصدی بالاتر هستند ولی آهن از نوع آهن هِم است که جذب بالایی دارد و از این نظر مسئله ای ندارد اما نکته دیگری که لازم است به آن اشاره کنم آن است که داروهای تزریقی به طیور معمولا در چربی ها تجمع پیدا می کنند و از آنجا که میزان چربی دل و سنگ دان مرغ بسیار بالاست، احتمال تجمع این ترکیبات در این اندام ها بیشتر بوده و چون به صورت غیرطبیعی و به شکل ترکیبات ناشناخته وارد بدن می شوند می توانند با توجه به میزان و تعداد مصرف در طولانی مدت بسته به نوع دارو یا حتی هورمون اختلال های هورمونی در مصرف کننده ایجاد کنند.

توصیه من به مصرف کنندگان، این است که تا حد ممکن، مصرف این نوع گوشت های احشایی را کاهش دهند و اگر تمایل به تهیه آن دارند، حتما از نوع بسته بندی با مجوز وزارت بهداشت خریداری کنند؛ چون بیشتر گوشت های احشایی که به صورت باز به فروش می رسند، آلودگی دارند و سلامت را به مخاطره می اندازند. به عبارت دیگر، در هیچ شرایطی متخصصان تغذیه مصرف این نوع گوشت ها را توصیه نمی کنند اما برای کسانی که علاقه زیادی به خوردن آنها دارند محدودیت قایل می شوند؛ زیرا این منبع آهن، پرچرب بوده و می تواند به راحتی اضافه وزن و چاقی به بار آورد، در حالی که منابع کم چرب تری از آهن هم وجود دارد. در ضمنً، در صورتی که مصرف کننده، چربی خون و یا سابقه بیماری قلبی دارد، بهتر است کلا خوردن این دسته از منابع پروتئینی را فراموش کند.

متخصص تغذیه*

منبع: www.salamat.com

ae

منبع: راسخون
انتشار: 29 شهریور 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1712

به "سنگدان جای گوشت را می گیرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنگدان جای گوشت را می گیرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید