فروش سیگار به افراد زیر 18 سال و عرضه مواد دخانی نزدیک مراکز آموزشی ممنوع

به گزارش مجله 90 جعبه، رئیس مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت گفت: صنعت دخانیات سود سرشاری برای شرکت ها دارد و آن ها به گونه ای جلوه داده اند که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است.

فروش سیگار به افراد زیر 18 سال و عرضه مواد دخانی نزدیک مراکز آموزشی ممنوع

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، جندقی گفت: مصرف دخانیات باعث ایجاد گاز های گلخانه ای می شود. سالیانه 84 میلیون تن گاز دی اکسید کربن بر اثر استعمال دخانیات تولید و وارد جو زمین می شود. 3/5 میلیون هکتار زمین بابت کشت دخانیات از بین می فرایند. 21 میلیون دلار صرف معکوس کردن اثر منفی دخانیات و توتون بر خاک می شود. هر چهار کشاور با سموم ناشی از دخانیات مسموم می شوند.

به گفته وی 14 درصد از جمعیت بالای 18 سال، شامل 28 درصد مردان و چهار درصد زنان مصرف کننده دخانیات هستند.

جندقی گفت: بر اساس آخرین بررسی های اجرا شده، سن مصرف دخانیات در کشور کاهش پیدا کرده است؛ به طوری که در گروه سنی 13 تا 15 سال، استعمال سیگار در دختران حدود 2/1 درصد و در پسران این گروه سنی 4/8 درصد است. در مجموع 3/4درصد دختران و پسران مصرف کننده سیگار هستند.

به گفته وی بررسی ها نشان می دهند مصرف سیگار در بین دختران گروه سنی 13 تا 15 سال، 133 درصد افزایش و استعمال سیگار در بین پسران این گروه سنی، حدود پنج درصد کاهش پیدا کرده است.

او گفت: متاسفانه سن مصرف قلیان هم به 13 سال کاهش پیدا کرده است. اگر اقدامی موثر و مفید در راستای پیشگیری از استعمال دخانیات و قلیان انجام نشود، دچار مسائل و مسائل مختلفی خواهیم شد و هزینه های زیادی بر نظام سلامت کشور جهت درمان بیماری های ناشی از مصرف دخانیات و سیگار تحمیل می شود.

جندقی گفت: همکاری نهاد های ذی ربط از جمله وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش در انجام آموزش های لازم در بین نوجوانان و پیشگیری از مصرف دخانیات، خصوصا قلیان بسیار حائز اهمیت است. در حال حاضر در تنباکو های قلیان از مواد معطر و انواع طعم دهنده ها استفاده می شود و این موضوع سبب جذب بیشتر افراد به ویژه نوجوانان و جوانان به مصرف قلیان خواهد شد.

به گفته وی در حال حاضر 23 درصد از جمعیت بالای 15 سال مصرف کننده دخانیات هستند. 84 درصد از مصرف کنندگان دخانیات در کشور های در حال توسعه بوده و حدود هشت میلیون نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر اثر استعمال دخانیات فوت می کنند.

او گفت: شرایط مصرف دخانیات در منطقه مناسب نیست. حدود 38درصد مردان و 4 درصد زنان مصرف کننده دخانیات هستند.

جندقی گفت: فروش مواد دخانی به افراد زیر 18 سال، فروش دانه ای سیگار و فروش مواد دخانی در نزدیکی مراکز آموزشی مانند مدارس ممنوع است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 تیر 1401 بروزرسانی: 17 تیر 1401 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 2006

به "فروش سیگار به افراد زیر 18 سال و عرضه مواد دخانی نزدیک مراکز آموزشی ممنوع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فروش سیگار به افراد زیر 18 سال و عرضه مواد دخانی نزدیک مراکز آموزشی ممنوع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید