مارچوبه چیست؟ ، آشنایی با انواع این گیاه گران قیمت در ویکی خبرنگاران

به گزارش مجله 90 جعبه، در واقع مارچوبه یک نوع سبزی گران قیمت است که در کشورهای اروپایی در شب عید پاک همانند سبزی پلو و ماهی ایرانی در شب عید، پرطرفدار است.

مارچوبه چیست؟ ، آشنایی با انواع این گیاه گران قیمت در ویکی خبرنگاران

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری خبرنگاران، مارچوبه گیاهی علفی پرخاصیتیه، که دارای ارزش غذایی زیادی هست. مارچوبه، نوعی سبزی خوراکیه که به صورت خام یا پخته مصرف می گردد. گران بها بودن این سبزی باعث شده است که هواداران زیادی داشته باشد. به علت زیبایی مارچوبه، خیلی از افراد این گیاه را برای تزئین باغچه می کارند.

چرا مارچوبه گران است؟

در آمار سازمان خوار و بار دنیای، سطح زیر کشت کشورهایی مانند چین، امریکا و پرو به ترتیب 116115، 21250، 21100 و 18800 هکتار به عنوان مهم ترین کشورهای فراورینماینده مارچوبه در دنیا آمده اند. آماری که در سال 1996 گرفته شده و به واقعیت بیشتر نزدیک است، نشان داده که مارچوبه با سطح زیر کشتی معادل 208500 هکتار در دنیا در سال 1996 حدود 600 هزار تن فراوری داشته است. سطح زیر کشت این محصول در ایران کم و پراکنده در جنوب و شمال کشور است؛ اما با توجه به خواص تغذیه ای و درمانی و ارزش مالی آن، سطح زیر کشت آن در حال گسترش است. بنابراین یکی از دلایل گرانی این گیاه این است که سطح زیر کشت این محصول در ایران کم است.

تاریخچه مارچوبه

مارچوبه از زمان های قدیم مورد استفاده بشر بوده است. در اهرام ثلاثه مصر نقاشی هایی وجود دارد که در آن ها این گیاه دیده شده.

رشد این گیاه بیشتر در مناطق اروپایی و آفریقای شمالی است. از سال 2007 میلادی کشور پرو عظیمترین صادر نماینده مارچوبه در دنیا بشمار می رود، بعد از این کشور، کشورهای چین و مکزیک صادرات قویی در زمینه گیاه مارچوبه دارند.

خواص مارچوبه

مارچوبه، منبعی غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین های لازم است. این گیاه حاوی ویتامین های A ،B1 (تیامین)، B2 (ریبوفلاوین)، B3 (نیاسین)، B5 (اسید پانتوتنیک)، ویتامین B6، فولات، ویتامین C، ویتامین E (آلفاتوکوفرول) و ویتامین K (فیلوکوئینتون) است. از مواد معدنی موجود در این گیاه، می توان به آهن، کلسیم، فسفر، منیزیم، منگنز، روی، سلنیم و پتاسیم اشاره نمود. مارچوبه به دلیل اینکه کلسترول ندارد، خوراکی کم کالری محسوب می گردد و در عین حال سدیم بسیار کمی دارد. همچنین حاوی منبعی غنی از فیبرهای رژیمی است که برای بدن ضروری اند.

مارچوبه مانند دیگر سبزیجات، سرشار از آنتی اکسیدان است. از این آنتی اکسیدان ها می توان به ویتامین E ،C و گلوتاتیون (ترکیبی پروتئینی)، فلاونوئیدها و پلی فنول ها اشاره نمود. آنتی اکسیدان ها به حفاظت از سلول های بدن در برابر تنش اکسایشی و رادیکال های آزاد یاری می نمایند. تنش اکسایشی موجب پیری پوست، التهاب مزمن و بسیاری از بیماری های دیگر مانند سرطان می گردد. همچنین ویژگی های ضدویروسی و ضدسرطانی دارند. ضمناًً مارچوبه ارغوانی به دلیل وجود رنگدانه آنتوسیانین، اثرات آنتی اکسیدانی روی بدن می گذارد. این رنگدانه باعث کاهش فشار خون می گردد و خطر بیماری و سکته قلبی را می کاهد.

مزه مارچوبه

طعم بیشتر مارچوبه ها شیرین است و بافتی نرم دارند.

مزاج مارچوبه

طبیعت گرم و خشک دارد، بنابراین افرادی که سرد مزاج هستند، باید آن را با عسل یا گرمی دیگر میل نمایند، افراد گرم مزاج نیز با سرکه بخورند.

نگهداری مارچوبه

مارچوبه را در پارچه های مرطوب ببندید و در یخچال نگهداری کنید، زیرا گرما و خشکی آن را خراب می نماید.

انواع مارچوبه

مارچوبه ها از نظر اندازه و رنگ با هم متفاوت هستند. در نقاط مختلف دنیا مارچوبه معمولا در اندازه های مختلف عظیم الجثه، عظیم، استاندارد و کوچک و در رنگ های متنوع سفید، سبز و بنفش یافت می گردد.

مارچوبه های با رنگ های مختلف اگرچه از نظر طعم، بافت، ارزش غذایی و نحوه رشد با هم تفاوت های جزئی دارند اما می توان در دستورالعمل های غذایی آن ها را جایگزین یکدیگر کرد و شاخصترین تفاوتی که ایجاد می نمایند تغییر رنگ غذا می باشد.

1. مارچوبه سبز

اغلب مارچوبه های آمریکایی از نوع مارچوبه سبز هستند که دارای ضخامت های مختلف - از نازکی یک مداد گرفته تا انواع بسیار ضخیم - می باشند.

2. مارچوبه سفید

مارچوبه سفید بیشتر در کشورهای اروپایی محبوب است و از آن جا که ساقه های آن از نور خورشید محروم می گردد طعم ملایم تر و خوشمزه تری نسبت به مارچوبه سبز دارد.

این نوع مارچوبه در بسیاری نقاط دنیا از جمله آمریکا کمیاب است و معمولا به صورت کنسرو شده به فروش می رسد.

3. مارچوبه بنفش

مارچوبه بنفش اغلب در کشورهای انگلستان و ایتالیا یافت می گردد و ساقه فوق العاده ضخیم و محکم از خصوصیات شاخص آن می باشد.

4. مارچوبه وحشی

مارچوبه در بعضی نقاط دنیا به خصوص کشورهای اروپایی به صورت وحشی می روید. این نوع مارچوبه به جز در کشورهای ایتالیا و جنوب فرانسه به ندرت به شکل تازه در بازار یافت می گردد.

مقایسه طعم انواع مارچوبه

مارچوبه سبز اندکی عطر و طعم چمنی دارد در حالی که مزه مارچوبه سفید کمی به تلخی می زند.

مارچوبه بنفش اندکی شیرین تر از دو گونه دیگر است زیرا ساقه های آن حاوی 20 درصد شکر بیشتر می باشند.

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 25 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 980

به "مارچوبه چیست؟ ، آشنایی با انواع این گیاه گران قیمت در ویکی خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مارچوبه چیست؟ ، آشنایی با انواع این گیاه گران قیمت در ویکی خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید