مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی: ایران تا 1402 از واردات کاتالیست های اصلی پتروشیمی بی احتیاج می گردد

به گزارش مجله 90 جعبه، خبرنگاران - مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی از شکسته شدن انحصار شرکت های خارجی در تأمین کاتالیست های مورد احتیاج صنعت پتروشیمی اطلاع داد و گفت: ایران تا سال 1402 از واردات کاتالیست های اصلی صنعت پتروشیمی بی احتیاج می گردد.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی: ایران تا 1402 از واردات کاتالیست های اصلی پتروشیمی بی احتیاج می گردد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت، مجید دفتری ضمن گرامیداشت هفته پژوهش و تبریک به پژوهشگران صنعت پتروشیمی، اظهار کرد: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با پشتیبانی صنعت پتروشیمی و با بهره گیری از دانش روزآمد دنیا، همیشه در فرایند توسعه این صنعت پویا نقش آفرین بوده است.

وی اضافه کرد: این شرکت براساس برنامه ریزی های راهبردی خود در راستا تدوین و توسعه دانش فنی فراوری کاتالیست ها و مواد شیمیایی مورد احتیاج صنعت پتروشیمی، صنایع تکمیلی و بهینه سازی فرآیندهای واحدهای فراوریی و دانش های موجود و تجاری سازی دانش های فنی گام برمی دارد.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با بیان اینکه از 40 نوع گروه کاتالیست موجود در صنعت پتروشیمی، 20 گروه آن در کشور داخلی سازی و صنعتی شده، گفت: تا سرانجام سال جاری هشت گروه دیگر داخلی سازی می گردد و 12 گروه به جامانده نیز در حال تحقیق و یا توسعه است.

شکست انحصار شرکت های خارجی

دفتری با بیان اینکه در زمینه تأمین کاتالیست های مورد احتیاج صنعت پتروشیمی، انحصار شرکت های خارجی شکسته شده است، توضیح داد: با توجه به برنامه ریزی های اجرا شده تا سال 1402، ایران از واردات کاتالیست های اصلی مورد احتیاج صنعت پتروشیمی بی احتیاج می گردد و در این راستا شرکت پژوهش و فناوری با ارائه کاتالیست های مختلف مورد احتیاج مجتمع های پتروشیمی، سبب افزایش اعتماد به ساخت داخل شده است.

وی ادامه داد: در سال های اخیر با وجود تحریم های اعمال شده با همکاری فعال شرکت های دانش بنیان و شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، احتیاج شرکت های پتروشیمی به خارج از کشور برای تأمین کاتالیست های خود کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به قابلیت ها و امکانات پیشرفته شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در مراکز تهران، اراک، ماهشهر و عسلویه اشاره نمود و گفت: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ارتباط و همکاری های بسیار مطلوبی را با پژوهشگران در بخش های مختلف دارد و این شرکت آماده هرگونه همکاری با فراوریکنندگان کاتالیست هاست.

ایجاد مؤسسه های پژوهشی

دفتری ادامه داد: ارتباط با مراکز دانشگاهی، شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها می تواند احتیاجهای صنعت را رفع کند و به عنوان یک شرکت دانش محور، مؤسسه های پژوهشی (متانول، الفین و پروپیلن) در چند دانشگاه معتبر ایجاد نموده ایم و همکاری مطلوبی با مجموعه دانشگاهی کشور وجود دارد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه همکاری مطلوبی با هلدینگ های پتروشیمی وجود دارد و با حمایت شرکت ملی صنایع پتروشیمی پروژه های پرشمار مشترکی با هلدینگ ها و شرکت های پتروشیمی تعریف شده که برخی از آنها نیز منجر به کسب نتایج بسیار ارزشمندی و عقد قرارداد با هدف حمایت از فراوری داخلی شده است.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به قابلیت های موجود برای صادرات دانش فنی و کاتالیست به کشورهای دیگر اشاره نمود و گفت: با برخی از کشورهای همسایه از سوی بخش خصوصی مذاکراتی اجرا شده و امید است در آینده نزدیک بتوانیم در زمینه صادرات دانش فنی و کاتالیست نیز عملکردی قابل قبول را رقم بزنیم.

دفتری توضیح داد: با کوشش پژوهشگران توانمند شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی شعار دانش ایرانی، آفرینش و توانایی محقق شده است و مصمم هستیم با حمایت وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی برنامه های پیش بینی شده را برای سال های آینده محقق کنیم.

وی به همکاری با شرکت ملی نفت، شرکت ملی گاز و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی اشاره نمود و اضافه کرد: در پی درخواست هایی از دیگر شرکت های تابع وزارت نفت، شرکت پژوهش و فناوری آمادگی خود را برای همکاری های مشترک اعلام نموده است و زمینه های همکاری در بخش های گوناگون فراهم است.

طرح GTPP اسلام آباد غرب نماد خودباوری

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با اشاره به اینکه طرح اسلام آباد غرب نخستین طرحی است که با دانش فنی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ساخته می گردد، اظهار کرد: این طرح نخستین پروژه ملی در صنعت پتروشیمی است که زنجیره آن در هر سه مرحله از راستا گاز طبیعی به متانول، متانول به پروپیلن و پروپیلن به پلی پروپیلن از دانش فنی ایرانی تعریف شده است و شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی طرح GTPP اسلام آباد غرب را در همه راستا ساخت حمایت خواهد نمود.

دفتری درباره قرارداد با شرکت های پتروشیمی بوشهر و تبریز در خصوص تأمین دانش فنی طرح های توسعه ای ساخت واحد پلی اتیلن سنگین، اضافه کرد: با اجرایی شدن این دو قرارداد، عملیات اجرایی ساخت این واحدها با دانش فنی ایرانی شروع شده است.

وی درباره قرارداد با پتروشیمی مروارید نیز گفت: قرارداد تأمین 170 تن اکتیویتور مورد احتیاج پتروشیمی مروارید میان شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و شرکت پتروشیمی مروارید در سال 1399 امضا شد و پس از مؤثر شدن قرارداد، واحد اکتیویتور در مرکز ماهشهر شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی احداث و پیش از سررسید قرارداد، محصول فراوریی به شرکت پتروشیمی مروارید تحویل داده شده است.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، تأمین دانش فنی طرح GTPP امیرآباد در استان مازندران را از برنامه های آینده این شرکت برشمرد و بیان نمود: تفاهم نامه تأمین دانش فنی (PVM) این طرح امضا شده است و در صورت صدور کامل مجوزهای مورد احتیاج برای اجرایی شدن طرح GTPP امیرآباد آماده تأمین دانش فنی آن هستیم.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 28 بهمن 1400 بروزرسانی: 28 بهمن 1400 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1881

به "مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی: ایران تا 1402 از واردات کاتالیست های اصلی پتروشیمی بی احتیاج می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی: ایران تا 1402 از واردات کاتالیست های اصلی پتروشیمی بی احتیاج می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید