مرجعیت علمی نیازمند مراکز تحقیقاتی پویا و متمرکز است

به گزارش مجله 90 جعبه، به گزارش خبرنگاران، یونس پناهی در اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور در مشهد اظهار کرد: هم اکنون بیش از 800 مرکز تحقیقاتی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور به پژوهش و تحقیق مشغول هستند.

مرجعیت علمی نیازمند مراکز تحقیقاتی پویا و متمرکز است

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: از ملزومات مرجعیت علمی داشتن ساختار، سیاست گذاری، بهره برداری از سطوح راهبردی، ارتباطات علمی، شاخص های پاسخگویی، محتوا و فرایند است و رسیدن به مرجعیت علمی مستلزم استفاده از ظرفیت علمی و پژوهشی تمامی نخبگان ایرانی و غیرایرانی است.

وی گفت: 30 درصد تولید علم کشور با کمک ارتباطات علمی بوده در حالی که این عدد در کشورهای دیگر منطقه تا 70 درصد بوده است از این رو ما باید بتوانیم با ارتباط گیری بیش از پیش این عدد را افزایش دهیم و در کنار آن از تمامی دانشگاه ها و دانشکده ها می خواهیم که یک طرح ملی شاخص در حوزه پژوهش ارائه کنند.

پناهی افزود: ما باید در دیپلماسی علمی اقداماتی را صورت دهیم که منافع آن برای کشور دیده شود و در این خصوص بر استفاده از ظرفیت نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور و همچنین طراحی پروژه با سازمان های بین المللی برای حمایت از کشورهای منطقه تاکید داریم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان نمود: کشور ما اکوسیستم فناوری مبتنی بر مدل های پویا را دارد و این موضوع بستر مناسبی برای اجرای هرچه بیشتر تحقیقات در موضوعات مختلف از جمله طرح پزشک خانواده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است طرحی که از اوایل سال آینده اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

وی گفت: موضوع غذا و دارو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و از مراکزی که در این خصوص تحقیق و پژوهش دارند به طور ویژه حمایت می شود.

پناهی ادامه داد: طرح پزشک خانواده فرصتی مناسب برای حضور در جمع مردم و آشنایی با مسائل و نیازهای آنان و همچنین انجام تحقیقات فرادانشگاهی خواهد بود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 7 اسفند 1401 بروزرسانی: 7 اسفند 1401 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 2133

به "مرجعیت علمی نیازمند مراکز تحقیقاتی پویا و متمرکز است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرجعیت علمی نیازمند مراکز تحقیقاتی پویا و متمرکز است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید