بازسازی چند اثر تاریخی در استان ایلام از محل اعتبارات شرکت نفت (بازسازی ساختمان)

به گزارش مجله 90 جعبه، ایسنا/ براساس گزارشات منتشر گشته، بازسازی چند اثر تاریخی در استان ایلام از محل اعتبارات شرکت نفت صورت می گیرد.

بازسازی چند اثر تاریخی در استان ایلام از محل اعتبارات شرکت نفت (بازسازی ساختمان)

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

رائد ناصری فر، معاون میراث فرهنگی استان ایلام گفت: برای نخستین بار با حمایت استانداری، اعتبارات مسئولیت های اجتماعی از محل اعتبارات شرکت نفت را دریافت نموده ایم که با بهره مندی از آن بازسازی حیاط پایین قلعه والی، نمای موزه دره شهر در دست اقدام است. بعلاوه ایجاد راه دسترسی شیخ ماخو، درختان کهنسال بان سرو، آبشار چم او و تقویت سازه قنات صالح آباد با این بودجه انجام می گردد.

او ادامه داد: بعلاوه برای بازسازی و ایجاد راه دسترسی شهر تاریخی گم گم و غار طلسم با وزارتخانه نامه نگاری هایی شده و قرار شد بودجه ای را برای بازسازی آن اختصاص دهند.

ناصری فر با اشاره به آخرین کاوش های باستان شناسی در استان ایلام گفت: این کاوش ها به شهر تاریخی دره شهر مربوط می گردد که هیأت استانی به سرپرستی مهندس شیخی آن را انجام می دهد. این کاوش برای بازنگری عرصه و حریم شهر تاریخی دره شهر در حال اجرا است.

معاون میراث فرهنگی استان ایلام در ادامه از ثبت پنج پرونده میراث ناملموس از جمله شرینی سنتی ملسه، چوب بازی عزا، هبر؛ سرپوش ایرانی، سخمه؛ بالاپوش زنان ایلامی و بازی محلی پرقوچ (ضربه مشتکی) اطلاع داد و اضافه کرد: در حال حاضر منتظر ابلاغ شماره ثبت این عناصر ناملموس هستیم. بعلاوه توانستیم تایید ثبت 9 اصله از مجومع 16 درخت کهنسالان قجر را در میراث طبیعی به ثبت برسانیم.

ناصری فر بعلاوه به اقدامات مطالعاتی اداره میراث فرهنگی ایلام اشاره نمود و درباره آن گفت: مطالعه کاخ موزه فلاحتی با نگاه موزه منطقه ای کشاورزی صورت گرفته، در ادامه آن هم احیای باغ ایرانی در دستور کار ما قرار گرفته است. بعلاوه مطالعه تاریخی زیرساختی شهر تاریخی سراب کلان را انجام داده ایم که با این مطالعه، بیشتر مسائل این شهر تاریخی رفع می گردد.

سراب کلان یکی از روستاهای استان ایلام است که روی شهر تاریخی سیروان قرار گرفته و سالهاست معطل کاوش های باستان شناسی مانده است. به همین علت مردم این روستا اجازه هیچ گونه فعالیت عمرانی را در روستای خود ندارند و همین موضوع سبب چالش هایی بین مردم و میراث فرهنگی شده است.

معاون میراث فرهنگی استان ایلام درباره آخرین اقدامات این استان در حوزه معین حریم و عرصه اعلام کرد: سال جاری تپه گوران و قلعه چوار معین عرصه و حریم شده اند و قلعه والی نیز بازنگری حریم شده است.

او بعلاوه از تهیه کتاب مردم شناسی ایلام که شامل تدوین 100 اثر ثبت شده ناملموس استان ایلام است اطلاع داد و اضافه کرد: برای چاپ این کتاب منتظر بودجه هستیم.

ناصری فر درباره اقداماتی که برای ثبت آثار تاریخی این استان در لیست جهانی یونسکو صورت گرفته نیز گفت: اقدامات برای ثبت جهانی در یونسکو ممکن است زمان بر باشد اما آن را از ابتدای سال جاری شروع نموده ایم، نخستین پرونده به منظر فرهنگی شهر تاریخی سیمره مربوط می گردد که آن را به وزارتخانه فرستاده ایم و دیگری ثبت منظر فرهنگی تپه های پیش از تاریخی پشت کوه با موضوع شهرستان های دهلران، مهران و هلیلان است که کارهای مقدماتی آن انجام شد.

منبع: همگردی
انتشار: 30 دی 1401 بروزرسانی: 30 دی 1401 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 2116

به "بازسازی چند اثر تاریخی در استان ایلام از محل اعتبارات شرکت نفت (بازسازی ساختمان)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی چند اثر تاریخی در استان ایلام از محل اعتبارات شرکت نفت (بازسازی ساختمان)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید