مریخ نورد ناسا در کوشش دوباره برای یافتن حیات بر روی این سیاره

به گزارش مجله 90 جعبه، ربات مریخ نورد استقامت بار دیگر برای جمع آوری نمونه سنگ از سطح این سیاره به منظور یافتن حیات باستانی آماده می گردد.

مریخ نورد ناسا در کوشش دوباره برای یافتن حیات بر روی این سیاره

به گزارش خبرنگار ، به نقل از ناسا: مریخ نورد استقامت ناسا در جستجو برای یافتن حیات باستانی در مریخ بار دیگر برای جمع آوری نمونه سنگ از سطح این سیاره آماده می گردد. در این هفته ابزاری که بر روی بازوی رباتیک دو متری این ربات واقع شده است سطح سنگی به نام روشه(Rochette) را می تراشد تا دانشمندان درون آن را کنکاش نمایند و تصمیم بگیرند که آیا می خواهند از این سنگ نمونه برداری نمایند یا خیر. این نمونه که ضخامت آن کمی بیشتر از یک مداد است درون یکی از 42 لوله آزمایش تیتانیومی استقامت قرار خواهد گرفت و در هفته آینده فرآیند نمونه برداری شروع می گردد.

مریخ نورد استقامت در روز 6 اوت برای اولین بار اقدام به نمونه برداری از مریخ کرد اما این فرآیند به علت نرم بودن بیش از میزان سنگ مورد نظر با شکست روبرو شد. استقامت از آن موقع تا به امروز 455 متر مسافت به سمت منطقه ای به نام سیتادل(Citadelle) پیموده است. این منطقه دارای سنگ هایی است که در برابر فرسایش باد مقاوم هستند و احتمال بیشتری وجود دارد که نمونه سنگ های آن در برابر حفاری مقاوم باشند. تیم استقامت مرحله دیگری به فرآیند نمونه برداری اضافه نموده اند که طی آن استقامت تصویری از لوله آزمایش خود پس نمونه برداری به زمین می فرستد تا پژوهشگران از وجود نمونه مطمئن شوند و سپس فرمان بستن لوله صادر می گردد.

البته در اولین کوشش، این مریخ نورد پیروز به جمع آوری نمونه نشد اما لوله آزمایش آن اکنون حاوی اتمسفر مریخ است که پژوهشگران می خواستند طی ماموریتی در آینده از آن نمونه برداری نمایند. کن فارلی، دانشمند ماموریت استقامت می گوید: امیدواریم بازگرداندن این نمونه ها به زمین به ما در یافتن پاسخ بعضی از سوالاتمان از جمله ترکیبات تشکیل دهنده جو مریخ یاری کند. به همین علت است که ما مشتاقیم علاوه بر نمونه سنگ مریخ نمونه ای از جو آن را هم به زمین بیاوریم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 شهریور 1400 بروزرسانی: 10 شهریور 1400 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1692

به "مریخ نورد ناسا در کوشش دوباره برای یافتن حیات بر روی این سیاره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مریخ نورد ناسا در کوشش دوباره برای یافتن حیات بر روی این سیاره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید