معرفی انواع دستگیره آنتی پنیک

به گزارش مجله 90 جعبه، امروزه در طراحی های مدرن، بیشتر از درب های ساده استفاده می گردد. به همین دلیل دستگیره درب ها و نوع طراحی آن ها در جلوه و نمای ساختمان می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. دستگیره خروج اضطراری یا anti panic از جمله راحت ترین و ایمن ترین دستگیره هاست که بر روی درب ضد حریق قابل نصب می باشد. در این مقاله سعی داریم درباره انواع دستگیره آنتی پنیک به طور مفصل صحبت کنیم، با ما همراه باشید.

معرفی انواع دستگیره آنتی پنیک

دستگیره های پنیک با نام دستگیره درب پله فرار یا دستگیره ضد آتش نیز شناخته می شوند.

دستگیره آنتی پنیک

با توجه به افزایش جمعیت و فرایند رو به رشد ساختمان های بلند و تبدیل شدن خانه های ویلایی به آپارتمان های بزرگ و چند طبقه، ساختمان های بلند بیش از پیش احتیاجمند راهی ایمن و بی خطر برای خروج ساکنین از طبقات بالای ساختمان هستند.

درب خروج اضطراری یا پانیک بار - Panic Bar - یا آنتی پانیک - Anti Panic -ازجمله مواردی است که در ساختمان ها به ویژه ساختمان های بزرگ اداری یا تجاری اهمیت ویژه ای دارد. از این درب در مواقع ضروری مانند وقوع زلزله یا آتش سوزی استفاده می شود بنابراین نوع، جنس و برند دستگیره خروج اضطراری درب از اهمیت بسزایی برخوردار است.

از آنجایی که این درب در مواردی خاص مورد استفاده قرار میگیرد بایستی دارای شرایط و امکانات ویژه ای باشد. یکی از موارد مهم در درب های خروج اضطراری، دستگیره درب پله فرار آنها است.

پله فرار نوعی راه خروج اضطراری در زمان آتش سوزی و یا شرایط اضطراری است که در بیرون و یا داخل ساختمان نصب می شود. پلکان فرار مجهز به انواع دستگیره های آنتی پنیک، تنها راه میانبر برای خروج سریع، آسان و نجات ایمن ساکنان طبقات بالای ساختمان های بلند، در شرایط اضطراری و وقوع حوادثی مانند زلزله و آتش سوزی است.

برای تماشا انواع دستگیره درب پله فرار اینجا کلیک کنید.

انواع دستگیره پله فراریکی از مهم ترین اجزا در پله فرار و درب های ضد حریق، استفاده از انواع دستگیره پله فرار است. استفاده از دستگیره ها از آن جهت حائز اهمیت است که اگر دستگیره به کار رفته ضد حریق و با کیفیت نباشد و استانداردهای لازم را نداشته باشد در هنگام وقوع آتش سوزی و اتفاقات دیگر علاوه بر این که موجب نجات جان افراد نخواهد شد بلکه ممکن است برای آنها دردسر و مسائل بیشتری نیز به همراه داشته باشد.

در حال حاضر دستگیره های آنتی پنیک با استاندارد UL به عنوان تنها محصول مجاز جهت نصب بر روی درب های ضد حریق، درب های خروج اضطراری، درب های تخلیه خروج، دسترسی خروج و تمامی درب های مقاوم در برابر حریق استفاده می شود. از انواع دستگیره آنتی پنیک بعلاوه برای درب اتاق های برق، اتاق ترانس نیروگاه ها و درب های سایت پالایشگاهی نیز به علت حساسیت بالا آن ها استفاده می شود.

عملکرد این دستگیره ها به گونه ای است که برای باز کردن درب احتیاجی به استفاده از دست نمی باشد، بدین صورت که با هل دادن و یا فشار با هر قسمتی از بدن، زبانه باز شده و درب باز می شود. دستگیره های آنتی پنیک دارای یک میله به صورت افقی هستند، که تمام افراد - بزرگسال، سالمند، معلول یا کودک - می توانند به راحتی به یاری آن در را باز نمایند.

بعضی از انواع دستگیره آنتی پنیک

  • دستگیره خروج اضطراری Exi-Eco touch3 سارو
  • دستگیره خروج اضطراری فشاری مدل RUSTIC-304
  • دستگیره خروج اضطراری فشاری مدل STRONG CHANG
  • دستگیره درب ضد حریق کاله arco
  • دستگیره خروج اضطراری میله ای سارو - ساخت ایتالیا
  • دستگیره خروج اضطراری میله ای مدل ISEO-9414000504
  • دستگیره خروج اضطراری فشاری مدل SGS
  • دستگیره درب ضد حریق مدل GH
  • دستگیره درب ضد حریق مدل ISEO
  • دستگیره خروج اضطراری میله ای مدل KALE-EN1125
  • دستگیره خروج اضطراری فشاری مدل RUSTIC-304

انواع دستگیره خروج اضطرای

دستگیره های آنتی پنیک از نظر ظاهری به دو گروه دستگیره پانیک اهرمی و دستگیره خروج اضطراری میله ای نامگذاری می شوند.

دستگیره خروج اضطراری فشاری

دستگیره های فشاری با توجه به خصوصیات عملکردی و بعلاوه امنیت بالا در روبروه با حریق از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. دستگیره آنتی پنیک شامل یک میله فنری فلزی در راستای مخالف بازشوی درب است. فشردن صفحه فلزی باعث آزاد شدن زبانه قفل و خروج سریع ساکنین می شود. نام دیگر دستگیره خروج اضطراری فشاری دستگیره تاچ است.

دستگیره خروج اضطرای میله ای

نام دیگر دستگیره های خروج اضطراری میله ای، دستگیره های خروج اضطراری اهرمی می باشد. این دستگیره های استاندارد، ضد آتش هستند. دستگیره درب ضد حریق میله ای در هنگام حریق در دمای بالا، باید بتواند مدت زمان مورد احتیاج طبق استاندارد NFPA را دوام آورده و آسیب نبینند. به طور معمول استانداردهای نوین ساختمان الزام به استفاده از درب های مجهز به دستگیره آنتی پنیک در مکان هایی که ممکن است با خروج سریع ساکنین روبرو شوند دارند.

نکات مهم در انتخاب دستگیره آنتی پنیک

دستگیره های آنتی پنیک جزو یراق آلات درب ضد حریق می باشند و تنها می توان آنها را بر روی درب های ضد حریق نصب کرد. این بدین معناست که انواع دستگیره آنتی پنیک را نمی توان بر روی درب های معمولی نصب کرد به همین جهت می بایست به یاری فناوری های روز و بعلاوه دانش بالای علمی دست به ساخت این نوع از دستگیره ها نمود.

در هنگام آتش سوزی به علت آن که شعله های آتش از هر سو زبانه خواهد کشید احتمال اینکه امکان باز نمودن درب ضد حریق با دست برای افراد میسر نباشد وجود دارد. به همین دلیل مهندسان دستگیره آنتی پنیک ضد حریق تاچ را طراحی و فراوری نموده اند.

به علت سهولت و امنیت بالای این دستگیره ها امروزه تمایل افراد به سمت خرید این نوع از دستگیره های آنتی پنیک برای درب های ضد حریق ساختمان های مختلف افزایش پیدا نموده است و روز به روز بر مقدار تقاضا برای خرید آن نیز بیشتر خواهد شد.

بعضی از مهم ترین نکاتی که باید در خرید انواع دستگیره آنتی پنیک به آن توجه کرد، شامل:

انواع دستگیره آنتی پنیک حتما می بایست دارای استانداردهای ایمنی نظیر UL باشند.

انواع دستگیره آنتی پنیک باید زبانه ای مقاوم در برابر گرما داشته باشند، تا در هنگام حریق در دمای بالا بتوانند مدت زمان مورد احتیاج طبق استاندارد NFPA80 را دوام آورده و آسیب نبینند.

عملکرد انواع دستگیره پله فرار باید به گونه ای باشد تا در هنگام حریق مختل نشود و از طرفی درب نیز نباید خود بخود باز شود تا آتش و دود به سایر طبقات سرایت نکند.

جنس آلیاژ زبانه انواع دستگیره آنتی پنیک باید از جنس چدن مقاوم در برابر گرما و جنس بدنه و اجزای انواع دستگیره پله فرار از جنس فولاد آلیاژی ترمو استیل باشد.

انواع دستگیره آنتی پنیک باید از نظر سایز، ابعاد و شاخص های زیبایی مناسب باشد.

انواع دستگیره پله فرار باید قابلیت نصب دستگیره پشت ساده و کلید خور را داشته باشد.

طبق استاندارد درب ها باید به گونه ای باشند که فقط از یک طرف قابل قفل کردن باشند، اما در بعضی دیگر از موقعیت ها به علت مسائل امنیتی احتیاج است از هر دو طرف امکان قفل کردن درب وجود داشته باشد.

در باز کردن درب های مجهز به انواع دستگیره آنتی پنیک نباید احتیاجی به گرفتن دستگیره و لمس آن باشد، به گونه ای که با فشار و یا هل دادن آن به وسیله دست یا بدن درب خود باز شود.

سخن پایانی

یکی از مهم ترین اجزای یک درب ضد حریق دستگیره آن است. انواع دستگیره آنتی پنیک یا خروج اضطراری بر روی درب ضد حریق قابل نصب می باشند که با ضربه به درب، قفل آن باز می شود. دستگیره خروج اضطراری ضد حریق در دو نوع اهرمی (میله ای) و فشاری (تاچ) در بازار موجود می باشد. توجه به استاندارد بودن دستگیره در حین خرید می تواند ضامن حفظ جان افراد شود.

منبع: اتاق
انتشار: 13 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1401 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1950

به "معرفی انواع دستگیره آنتی پنیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی انواع دستگیره آنتی پنیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید