نمایشِ تنوع فرهنگی دنیا در مسابقه عکس سونی

به گزارش مجله 90 جعبه، مسابقه عکس سونی | Sony World Photography Awards 2019

چند روز پیش سازمان جهانی عکس برگزیده ای از عکس های مسابقه جهانی عکس سونی 2019 را منتشر کرد. این عکس ها منتخبی از بهترین عکس هایی هستند که در سال 2018 به این سازمان ارائه شده اند. این مسابقه بخش های مختلفی داشت که یکی از جذاب ترین آن ها بخش فرهنگ بوده است که به زیبایی هر چه تمام تر تفاوت ها و ویژگی های منحصر به فرد فرهنگی یک منطقه یا کشور را در معرض نمایش قرار می دهد. برندگان نهایی این مسابقه قرار است در 17 آوریل 2019 اعلام شوند. اما در این مطلب می خواهیم به تماشای 13 عکس برگزیده در بخش فرهنگ بپردازیم که تنوع فرهنگی و قومیتی را به زیبایی به تصویر کشیده اند و داستان پشت آن ها را هم از زبان عکاس با هم می شنویم. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

نمایشِ تنوع فرهنگی دنیا در مسابقه عکس سونی

برگزیدگان بخش فرهنگ

توانایی و مهارت عکاس برای انتقال یک حس یا پیغام بدون احتیاج به زبان یا متن، موضوع اصلی مطرح شده در مسابقه عکس سونی 2019 بوده است. یک عکس می تواند یک داستان جذاب و شنیدنی را روایت کند که شاید با یک متن طولانی هم به این خوبی منتقل نمی شد. در رقابت آزاد عکاسان حرفه ای و آماتور از سرتاسر دنیا، فارغ از جنسیت، سن یا تجربه و سابقه کاری آثارشان را برای رقابت به این مسابقه ارائه داده اند. شرکت نمایندگان می توانستند تا سه عکس خود را در ده دسته بندی و بخش مختلف این مسابقه شرکت بدهند.

شکارچی عسل

دیکپال تاپا، دانشجوی مطالعات کسب و کار از نپال این تصویر بی نظیر را از یک شکارچی عسل گرفته است که جان خود را تا این حد به خطر انداخته است تا از ارتفاعات کوهستان هیمالیا کندوی عسلی به این حجم و اندازه را شکار کند. دیکپال در خصوص این عکس می گوید:

وقتی حدودا 9-10 ساله بودم برای اولین بار تصاویری از شکارچیان عسل را دیدم و واقعا باعث شگفتی و حیرت من شد. من برای ثبت این تصویر یک هفته با آن ها زندگی کردم. جانم را در صخره های صعب العبور و ارتفاعات کوهستان به خطر انداختم تا توانستم این عکس بی نظیر را به ثبت برسانم.

هدف دیکپال انتقال این پیغام بوده که سنت دیرینه شکار عسل هنوز از بین نرفته است و پیشرفت های تکنولوژی (خوشبختانه) هنوز به این مناطق رخنه ننموده است.

رودخانه سرخِ ایمان

عکس بعدی که در مسابقه عکس سونی کاندید شده توسط لیفنگ چن، فارغ التحصیل رشته مهندسی نرم افزار گرفته شده است. این تصویر قابی شگفت انگیز و بی نظیر از جمعیت راهبان بودایی تبتی است که از تپه ها سرازیر شده اند تا به سمت نیایشگاه و عبادتگاهشان بروند. چن در خصوص این عکس بی نظیر می گوید:

گاهی همه چیز برای ثبت یک عکس عالی مهیاست. تصویری بی نظیر، سوژه هایی فوق العاده و قابی منحصر به فرد! به عبارت دیگر، عکاسی به شما یاری می نماید تا این قاب ها را کشف کنید و ببینید.

تابلوی مونالیزا

عکاس بعدی Remus Daescu است که تصویری از بازدیدنمایندگان موزه لوور را در حال تماشای تابلوی مونا لیزا نشان می دهد. این تصویر از شاهکار بی نظیر لئوناردو داوینچی نه تنها استقبال عمومی و کوشش برای نزدیک تر شدن به آن را نشان می دهد بلکه قدرت تکنولوژی و حضور بلامنازع تلفن های هوشمند را در جامعه دنیای امروزی به تصویر می کشد.

صدای نور

عکاسی برای یی هان، که با عکس صدای نور در مسابقه عکس سونی شرکت نموده است راهی برای روایت داستان هایی خارج از چارچوب زمان و مکان است. این عکس روایتگر داستان بیش از 15 میلیون فرد نابیناست که در چین زندگی می نمایند و به طور کلی 18% از جمعیت دنیا را تشکیل می دهند.

یی هان در خصوص این تصویر این طور می گوید:

تماشای فیلم برای افراد نابینا رویایی محل و دست نیافتنی است. با این حال گروهی داوطلب که همسر عکاس هم بخشی از آن است تصمیم گرفته اند با ارائه توضیحات صوتی در خصوص صحنه های فیلم بتوانند پیغام و مفهوم فیلم را به این افراد منتقل نمایند و به طور غیر مستقیم آن ها را در این امر مشارکت بدهند.

  • جشن نوروز در کردستان/ عکاس: علی محمد کرمی از ایران
  • دقایق روشن/ عکاس: آلخاندرو زانونی از کشور ایتالیا
  • برنده مسابقه نادام | Naadam/ عکاس: تومک کزیوفسکی از کشور لهستان
  • تا به حال در یک اپرای چینی بوده اید؟ / عکاس: چی ین چوآن از کشور مالزی
  • زندگی سنتی یونانی / عکاس: جورجیوس پاپاپوستولو از کشور یونان
  • ترسیمِ شادی / عکاس: مینگ کای چان از هنگ کنگ
  • نمایش سایه بازی / عکاس: پان جیان هوآ از کشور چین
  • Vasile Oanea/ عکاس: الکس روبکیوک از کشور رومانی

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت سازمان دنیای عکس مراجعه کنید:

worldphoto.org

منبع: الی گشت
انتشار: 15 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 134

به "نمایشِ تنوع فرهنگی دنیا در مسابقه عکس سونی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشِ تنوع فرهنگی دنیا در مسابقه عکس سونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید